Vita pricksjukan i dammen

#1 - 25 oktober 2009 10:52
En av mina största guldfiskar i dammen har fått vita prickar (ca 1 mm stora) på sidorna. Den beter sig också annorlunda mot de andra, då den simmar omkring ensam uppe vid ytan. Troligen har väl hela dammen fått sjukan, men denna fisken verkar mest drabbad.
Men min fråga är: Ska jag ta upp den sjuka fisken och medicinera den i en balja över vintern eller ska jag behandla hela dammen direkt? Eftersom det blivit kallt nu och fiskarna håller sig på botten kanske jag ska vänta med och medicinera till våren? Eller spelar det ingen roll när på året man medicinerar?
Tacksam för alla svar.
#2 - 7 november 2009 13:05
Vet inte hur de funkar i dammar... men vita prick är ju en parasit om jag förstått sjukdomen rätt... en parasit som både lever på fisken och i sanden... då i form av ägg och liknande. När mina hajar fick vita pricken så behandlade jag dom i akvariet... tog inte upp någon sjuk fisk, och jag lät även dom som fortfarande var friska vara kvar. Jag fick köra 3 kurer innan fiskarna mådde bra igen och sjukdomen/parasiterna var helt bekämpad... eftersom 1 kur inte alltid räcker till att ta död på parasiten i alla dess stadier... jag höjde även temperaturen till 30 grader då de ska hjälpa till ta död på parasiterna. Alla har överlevt attacken :D... förlorade ingen trots att parasiten återkom 3 gånger...

Vet inte hur det funkar i en damm dock... Men eftersom parasiten finns i olika stadier... Ägg på botten och parasiter på fiskarna så KANSKE du ska behandla redan i dammen... eftersom man ska ju göra det i akvarium. men som sagt, jag har ingen som helst aning om hur en damm funkar eller dylikt så prata med någon som vet hur en damm ska behandlas :)

Annons