Vita pricksjukan behöver hjälp snabbt!!

#1 - 6 augusti 2007 21:45
Mina fiskar har fått vita prick sjukan har inte något medel hemma för tillfället finns de nått sätt man kan göra för att få bort de utan medel???
#2 - 6 augusti 2007 22:14
Du får köpa medicin imorgon så snart du kan
#3 - 6 augusti 2007 22:43
Jepp, fisken dör inte över en natt utan det kan ta ganska lång tid från det att man upptäcker sjukdomen tills de dör.
Vita prick är en ganska lättbotad sjukdom men ibland kan det behövas ett par kurer för att bli av med sjukdomnen.
#4 - 6 augusti 2007 23:32
okej ska göra ett halvt vatten byte också. Har bara ett problem och de är att jag använt medicin mot svampsjukan och man kan ju inte blanda olika medel kan man då flytta dom som är sjuka till ett mindre akvarium?
#5 - 7 augusti 2007 08:10
Behandla hela akvariet det dom går i måste du göra. Dom dör inte när själva prickarna syns utan när dom är frisimmande. Gör ordentligt vattenbyte och läs på bägge medicinförpackningarna vad som står om ev tid man måste vänta eller kanske inte behövs.
#6 - 7 augusti 2007 12:52
okej ja för de står inte nån speciell tid man ska vänta utan bara att man inte ska blanda olika medel men jag gör ett vatten byte så de inte är mycke utav de kvar för då borde de va lugnt att ha i medicinen.
#7 - 7 augusti 2007 14:00
Vatten byte + medecin mot vita prick. Sen när fisken förhopningvis blir frisk så får du göra ett ganska stort vatten byte med massor av nitrivec lr liknande.. Lycka till !
#8 - 7 augusti 2007 22:01
Har gjort rent akvariumet nu från botten till yta fiskarna verkar redan nöjda och konstigt nog så har prickarna blivit mindre sen i morse =/ Men tack alla för hjälpen :)
#9 - 8 augusti 2007 07:59
Jag hoppas att jag missförstår att du gjort helrent akvariet men struntat i medicin. Först så får du inte glömma att mata väldigt snålt med några dagars mellanrum ett tag då det är nystartat. Sen att fiskarna har färre prickar visar ju bara att dom finns kvar.
#10 - 8 augusti 2007 11:32
har ju städat och haft i medicinen
#11 - 8 augusti 2007 17:03
Ok. Bra att du kör med medicinen. Men göra helrent hade du inte behövt göra men gjort är gjort
#12 - 10 augusti 2007 12:43
Hur går det, har de kvarvarande fiskarna blivit friska?
#13 - 10 augusti 2007 12:44
Jo prickarna är borta och alla är pigga och glada =)
#14 - 10 augusti 2007 12:52
Annasus skrev:
Jo prickarna är borta och alla är pigga och glada =)

Kul att det funkade! Men kör färdigt kuren, vita prick har en tendens att komma tillbaka annars....
#15 - 10 augusti 2007 14:10
okej hur många dagar brukar den kuren vara är de fem eller??
#16 - 11 augusti 2007 09:42
Tydligen va inte sjukan borta ändå i morse så dog den som hade prickar för nån dag sen =/
#17 - 11 augusti 2007 13:41
Annasus skrev:
okej hur många dagar brukar den kuren vara är de fem eller??

Det står på förpackningen... tyvärr så har vita pricksjukan flera mellanstadier, så när man tror att fiskarna är friska så kommer det tillbaka ibland.:mad: Och det verkar ju tyvärr ha hänt dig.[:o] Lycka till, och fortsätt med medicinen så skall du se att det går över så småningom....:)
#18 - 11 augusti 2007 15:50
Ja men ska göra en till medicinering snart. Fast nu vart dagen lite bättre ändå min mussepigg platy håller på att föda just nu och de är ju alltid kul. =)
#19 - 12 augusti 2007 00:09
Annasus skrev:
Ja men ska göra en till medicinering snart. Fast nu vart dagen lite bättre ändå min mussepigg platy håller på att föda just nu och de är ju alltid kul. =)

Gratulerar till ynglen då, hoppas det inte vänds till tårar om de dör av vita pricksjuka...eller bor de i ett annat akvarium?:)
#20 - 12 augusti 2007 01:08
satt dom i mitt yngel akvarium så hoppas dom överlever sen har jag yngel där sen förut :) Fast börjar snart få för många :P
#21 - 12 augusti 2007 17:21
Annasus skrev:
satt dom i mitt yngel akvarium så hoppas dom överlever sen har jag yngel där sen förut :) Fast börjar snart få för många :P

Bra! [^] Då har du ju "ersättning" för dem som dött, och när de andra som blir över har växt till sig så kan du byta/sälja överskottet. Det kommer ju vara flera auktioner framöver också, du kanske bor nära någon av ställena där de kommer vara:confused:.....:D
#22 - 13 augusti 2007 11:56
Jo ska ha kvar 10 st har jag bestämt. Fast resten blir att sälja. Bor i leksand och är inte så populärt med fiskar här tyvärr =/ men ska lägga ut en annons om de. :)

Annons