Vita pricksjukan.

#1 - 6 december 2005 13:20
hej.
Jag undrar varför vitapricksjukan uppkommer? vad jag har gjort för fel? har nu köpt ett medel från djuraffären, får se vad som händer.
orolig 16 åring
#2 - 6 december 2005 13:35
vita prick sjukan orsakas av en parasit som heter "ichthyophtthirius" som finns i söt vatten. Så du behöver inte ha gjort något fel =) höj temperaturen till 30 grader om du har fiskar som tål det. Det hjälper till att ta död på parasiten, jag har inte behövt höja när jag haft vitapricken, fick den när jag startade upp mitt akvarium. Kan även komma när man sätter i ny fisk, om jag förstått det hela rätt. Jag använde Punktol 1000 när jag fick vitaprick, alla firrar klarade sig. Har även haft de några ggr när jag bodde hemma och de gick bra alla gånger. Lycka till =)
#3 - 6 december 2005 13:57
Jag startade mitt akvarium för 2 veckor sedan, tycker att det lät intressant att skaffa, fast det är ett stort arbete och jobb för att hålla allt bra.
Angåenede pricksjukan, märkte jag den först på mina 5 st tetror (kardinaltetror, trot jag att dom heter), sedanöver en kväll fick mina guldfiskar prickar över fenorna, och DOM är synliga, hoppas att alla fiskar inte dör, har nu lagt i medel igenlit rekomemnderad dos. tycker någon att jag även skall höja temperaturen, den är för tillfälle på ungefär 25,5 grader.
#4 - 6 december 2005 14:01
jag bytte 1/3 del vatten varannan dag och hällde full dos. Behövde inte höja temperaturn, det gick bra ändå. Jag tror inte dina gulfiskar uppskattar en temphöjning.
#5 - 6 december 2005 14:10
Jag tor inte heller att mina guldfiskar skulle tycka om temperatur höjningen, eftersom dom redan har för varmt vatten igentligen. menmen, ingen fisk har tillsvidare dött.
#6 - 6 december 2005 14:40
det tar några dagar innan prickarna försvinner, tog 5 dagar för mig. Bara att vänta =)
#7 - 6 december 2005 16:29
Nu har 1 av mina 5 st kardinaltetror dött. den har sett hängig ut, och färgen har inte varit lika stark ock klar om man jämför med dom andra som ser pigg ut, men den kunde ju ha dött också av annat. vet ej, men troligtvis av pricksjukan

Annons