Vita pricksjukan

#1 - 6 april 2011 18:06
Har fått vita prick sjukan på en prakt bothia. Har börjat medeceneringen och kommer att avlägna den från akvariet. Kan smittan ha spridits till malawi cikliderna? Något speciellt jag bör tänka på?
#2 - 6 april 2011 18:17
Tror inte det är nå´n idé att flytta den, eftersom smittan finns i akvariet, och kan ge sig på de andra fiskarna också. Medicinera hela karet, med botian i. Praktbotior är mottagliga för vita prick. Vad jag har förstått så kan fjällösa fiskar vara känsliga mot vitaprickmedicin, och har för mig att praktborior är fjällösa, men är osäker.
#3 - 6 april 2011 18:25
Jo jag har hört att den botian ska va känslig för vita prick. Jag känner att det är bättre och ta bort grund orsaken. Jag har en fx5 pump ska jag lägga i kol i filtret när behandlingen är över?
#4 - 6 april 2011 22:23
Behandla HELA karet med EXIT i 4-5 dagar så ordnar det sig!
#5 - 7 april 2011 15:46
Ursäkta min okunskap men vad är exit för medel? Har även hört att man ska lägga i salt ikaret. Nåt jag kan göra fast jag inte gör nåt vattenbyte?
#6 - 7 april 2011 15:49
EXIT är en fiskmedusin mot just vita prick och finns att köpa i akvarieaffärer. Har de inte EXIT, så har de säkert något annat mot samma åkomma...
#7 - 7 april 2011 15:52
Köpte nåt medel igår som jag har hällt i. Skulle vänta ett par dar och hälla i mer om inte sjukdomen har försvunnit. Hurvlång tid tar det innan prickar försvinner?
#8 - 7 april 2011 15:54
3-5 dagar beroende på medecin, och hur långt sjukdommen har gått.
vad heter medecinen?
#9 - 7 april 2011 16:23
Medicinen heter Punktol Ultra
#10 - 7 april 2011 16:34
punktol är grymt bra!

det du gör är att du saltar (beroende på hur långt gånget det är?), det är för att stävja infektioner i såren som parasiten orsakar, annars får de ofta svamp osv pga sänkningen av imun-försvaret.

höj även tempen, (upp till 30C beroende på fiskar? nu är det meningen att du ska skriva vilka fiskar du har) och öka syresättningen (kallt vatten innehåller mer syre än varmt).

temperatur-höjningen påskyndar parasitens metabolism och utveckling. ägget och larven är dessvärre okänsliga för medicinering, dvs man måste ta parasiten när den är frisimmande.

skit i kol, byt vatten istället.. mata inte under tiden du medicinerar och fortsätt mata sparsamt i 8-10 dagar efter avslutad medicinering eftersom du kommer att slå ihjäl filterbakterierna med medicinen. byt 70 procent efter medicinering 2 dagar på raken och sen 30 2-3ggr under dessa 8-10 dagar och återgå sedan till vanliga rutiner.

Lycka till och glöm för fan inte att höja syrehalten och tempen, det räcker oftast med att du bara sätter ett pumphuvud som bryter ytan och slår ner lite syre. ju kortare tid fiskarna utsätts för parasiten desto bättre!
#11 - 7 april 2011 16:42
Har 27 grader redan nu. Har Malawi ciklider: Golden, Demasoni, röd zebra auratus. Ska sätta en extra pump som syresätter ytan. Ska jag tillföra något malawi salt?
#12 - 7 april 2011 18:01
Nu har jag satt i en extra cirkulationspump och höjt tempen ett par snäpp.
#13 - 8 april 2011 15:50
det är ingen fara att salta malawi, afrikanerna brukar dessutom tåla höga temperaturer riktigt bra, det är svårare för fiskarna att vända tillbaka osmosen från lite salt till helt sött, men det är inget som du behöver bekymra dig för! :) har du redan medicinerat och ingen visar några tecken på infektioner/svamp kan du strunta i att salta.. ser du några konstigheter så stoppa ner 1,5dl / 100L lycka till!
#14 - 8 april 2011 18:10
Mina malawisar visar inga tecken på att ha fått sjukdomen. Men prakt bothian har fortfarande prickar. Har medicinerat 2ggr nu och undrar när sätter man gränsen för att sluta medicinera? Hur lång tid tar det innan prickarna försvinner?
Tack för alla tips jag har fått har hjälpt mej mycket.
#15 - 9 april 2011 15:03
du har inte medicinerat så länge, du får vänta tills parasiten ramlar av, tills dess är den imun mot medicineringen.. att dina malawi inte fått det är ju ett tecken på att medicinen tar iaf :D

inga problem!

Annons