vita prickar. vad göra sen efter medicineringen????

#1 - 2 november 2006 11:28
hejsan hoppsan alla....=*)

har börjat medicinera mina fiskar dom har fått vita prickar. köpte några platys från burlövs djuraffär.:(
men tydligen var de inte lyckat.. :mad: men vilket som..dom har vita prickar stort sett alla mina fiskar. och medicinerar dom.[xx(] min fråga e de något speciellet man måste göra när medicin kuren e färdig, :confused: meningen e oxå att de e dags att göra vatten byte i morgon kan man göra de under tiden man medicinerar???????[:O]
vore tacksam att få svar, e lite osäker när de gäller detta...******=*):cool:

mvh/karro[:-120]
#2 - 2 november 2006 12:10
Vad står det i bruksanvisningen? Vad är det för sorts medicin du ger dom?
#3 - 2 november 2006 12:58
karro72 skrev:
hejsan hoppsan alla....=*)

har börjat medicinera mina fiskar dom har fått vita prickar. köpte några platys från burlövs djuraffär.:(

men tydligen var de inte lyckat.. :mad: men vilket som..dom har vita prickar stort sett alla mina fiskar. och medicinerar dom.[xx(] min fråga e de något speciellet man måste göra när medicin kuren e färdig, :confused: meningen e oxå att de e dags att göra vatten byte i morgon kan man göra de under tiden man medicinerar???????[:O]

vore tacksam att få svar, e lite osäker när de gäller detta...******=*):cool:

mvh/karro[:-120]

Läs i bruksanvisningen.

De mediciner som jag använt ska man inte göra vattenbyte samtidigt som medicineringen utan vattenbytet sker när medicineringen är över.

men det är olika beroende på vilket meddel som du använder, så läs i bruksanvisningen.
#4 - 2 november 2006 14:09
1. Om det inte står så konkret i bruksanvisningen så GÖR INGET VATTENBYTE!
Då minskar du ju medicindosen - inte bra! Lusläs instruktionerna och följ dem noggrannt!

2. Efter avslutad medicineringskur (enl. bruksanvisningen, troligtvis står det där att du NU ska göra ett vattenbyte) om alla är friska - filtrera med aktivt kol i några dagar för att få bort eventuella medicinrester i vattnet.

3. Börja med nyttobakterier för att återuppbygga bakteriefloran du tyvärr ganska garanterat slagit ut med medicineringen. Jag brukar personligen börja med nyttobakterierna efter att ha filtrerat ett dygn med aktivt kol.

[COLOR=blue]LYCKA TILL[/COLOR] :)

Annons