Hej.
Det var lite svårt att se på bilden men krypen är ju mycket små.
Cyklops, hoppar omkring lite hos mig i hela karet, de ser lite ut som en liten kropp med två antenner på.
Hade jag bara tittat på bilden så hade jag trott att det varit små snäckor, men eftersom du skriver att de hoppar hit och dit så är det inte snäckor.
Efter jag pratat med dig så tänkte jag att det kunde vara små körsbärsräkor, men de ser inte ut så där.
Det hetaste tipset utan att ha sett dem, specielt som du beskriver att de öppnar sig dvs att de har liknande en mussla två skal som kan öppna sig så tror jag med att det är musselkräftor.
Både cyklops och musselkräftor är grundföda för många fiskar så det är lite underligt att dina guppy inte vill äta dem, kanske är dina guppy för små.
Om du inte skulle få en mycket stor koloni som verkar föröka sig okontrollerbart skulle jag ta det lungt och iakta de små krypen.
Är det inte skadliga växter och djur som dyker upp av sig självt tycker jag att det är intressant det blir lite mer äkta.
Att helt bli av med ohyra (i brist på annat ord) som tex snäckor är nästan omöjligt.
En hel omstart med nytt bottenmaterial, växter mm kan hjälpa ett tag men det brukar alltid dyka upp någon objuden gäst.
Mvh
Peter