Vita prickar försvinner inte av medicinet??

#1 - 17 mars 2007 21:30
Några dagar sedan fick fiskarna i ett 54l akvarium vita prickar av att ha ätit på en död fisk jag ej upptäckt.

Började medicinering i enlighet med föreskrift, höjd temp till 27, ökad syresättning med pump och halvdos med 12tim mellanrum.

Efter nu fem dagar som det stod på förpackningen var maxlängden av behandling har alla kardinal tetror dött, en av molli ungarna är död men 2 är helt friska, 2 fantom tetror helt friska resten döda. Svärdbärar hanen röttnar, svansen har fallit av och han är allmänt stressad, och blir bara sämre.

Vad gör jag nu när jag inte kan behandla mer då de nödvändiga bakterierna skulle bli förstörda. Jag tänkte ta ur filtret och rengöra, ev. rengöra akvariumet men...

...tack på förhand!
#2 - 17 mars 2007 22:19
Det finns en resistent variant av vitaprick som cirkulerade i sommras. Den slog ut ett tiotal kar på Altai Zoo i Arvika. Inga mediciner funkade, det enda som var effektivt var salt och temp strax under 30. Om det hjälper något.
mvh Mattias
#3 - 17 mars 2007 22:44
Ska jag lägga mina sötvatten fiskar i saltvatten?!?

Salt och temp under 30? Hur gör jag, ska jag lägga dem i en skål med saltvatten eller ska jag hälla lite salt i akvariumet? Och i så fall hur mycket salt för ett 54 liters akvarium?

Och ska jag sedan byta vattnet efter ett tag för att de inte ska ta skada av saltet? Och vad gör jag med de friska fiskarna? Och algätarna? Och växterna?

Tack igen
#4 - 17 mars 2007 23:47
jag körde nyss med en kur faunamor efter kuren va slut och att jag hade över doserat lite så såg jag att de endast fanns en till 2 parasiter kvar på mina botior mina kardinaltetror hade allt försvunnit och malarna dom fatta väl inte vad allt stå hej ens handla om för dom va som vanligt, men nu några dagar efter att jag avsluta min kur så kom dom tillbaka så nu ska jag köra om kuren och köra den tills jag inte ser ett enda spår av deras vita arslen i mitt akvarie mer!

Lycka till :)
PS jag har tempen på ca 29 och jag har ektozon eller va fan de heter 3 tsk per 100l i :)
#5 - 18 mars 2007 00:09
http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 saltguide

Ca 0.1(0.085)%, 1gram per liter vatten, sägs vara säkert för växter men för fiskar går det nog bra med 0.2%!
#6 - 18 mars 2007 00:13
Hur många dagar mellan kurer?

Hur många dagar måste jag vänta innan jag kan köra ennu en 5 dagars kur?
Jag använder Myxozin tror jag det heter.
#7 - 18 mars 2007 00:58
Jag körde just en dubbel kur Myxazin utan uppehåll, ingen skada skedd, vad jag vet! Dock hjälpte den inte iallafall!

Dock ska man ju vänta 4dygn, enl, rek innan man använder viss annan av deras medicin!
#8 - 18 mars 2007 07:22
måste jag sen byta vattnet efter någon dag eller kan jag låta saltet ligga inne i väntan på resultat?
#9 - 18 mars 2007 08:22
Hur långt har du kommit med behandlingskuren?? Jag skulle köra en behandlingskur till - MED salt OCH släckt belysning.
Det många ej vet är att lysrörs belysning kan påverka medicineringen negativt.

1. Gör rejält vattenbyte.
2. Kolla så dina fiskar tål salt - vissa malar kan vara känsliga.
3. Ha fortsatt hög temp - ändra inte.
4. Ha i c.a 1/2 dl salt till dina 54 l. Väl upplöst och pytsa i under några timmar.
5. Påbörja ny medicineringskur.
6. Behandla akvariet i mörker. Ev. kan du ha någon skrivbordslampa el. dyl dagtid om du det vill.

Det som också brukar vara vanligt är att man efter avslutad medicinering väntar några dagar - och sedan har i en dos till. Parasitäggen kan överleva flera dygn innan de kläcks.

Detta är vad JAG skulle gjort..men det är upp till dig;)
#10 - 18 mars 2007 09:29
Hej Jag råkade ut för pricksjukan i två av mina akvarium för 2 månaders sedan Fiskar från ett och samma Zoo Vilket sedan fick totalsanera sina akvarier
Jag skulle köpa medel mot detta och det var naturligtgvis slut överallt Till sist kom jag till en zoobutik som hade slut de med Men hon hade behandlat sina en dag förre så jag frågade vad det var och fick köpa Anti-Parasit White Spoted Treatment(nishicare) flaska ca 250ml Jag skulle bara ha 1ml till 54 liters akvarium Detta medel användes i dammar och basänger Det första akvariumet var bra efter ett dygn det andra med platyn fick två omgångar sen vart det bra där med
Testa detta medel om du får tag på det
Swen
#11 - 18 mars 2007 19:50
Men ska jag behandla om de är friska?

Tack för alla jätte bra tips!
Jag hade behandlat dem i 5 dagar (max kur), 12 på morgon och natt, men visste inte att UV skulle vara släckt!
Nu har jag plockat ut en död svärdbärar hane med lite svart pigment kvar och en död svärdbärarhona som var helt färglös ur karet, men de andra fiskarna är nu helt friska.
Dvs. De som var sjuka och fortfarande hade vita prickar är döda, men de som är kvar (2fantom-tetror+4molli ungar) är helt prickfria nu och kampfisk honan var aldrig sjuk, inte heller malarna.
Har haft i en tesked (ca.5ml) salt nu ändå för säkerhets skull.
Men förutom vatten byte och rengöring, ska jag ändå köra ennu en 5 dagars kur med salt och utan UV för säkerhets skull?

Och tack för tipset om anti parasit, vart får man tag på sånt? Får väl ringa runt till lite olika zoo butiker...

Tack igen.
#12 - 19 mars 2007 14:48
Hur står det på bruksanvisningen?
Ofta brukar det stå där om behandlingen ska upprepas..

Men jag skulle nog välja att ha i en dos extra om 4-5 dagar iallafall.
Inte upprepa hela behandlingen - utan bara ha i en dos för att få död på ev. eftersläntare..

Som jag skrev..äggen kan överleva flera dygn..
#13 - 19 mars 2007 22:37
Det står i bruksanvisningen att jag ska behandla med 12 timmars mellanrum tills symptomen (vita prickar) är borta, dock i högst 4-5 dagar.

Men är äggen i karet eller på fiskarna, för om de är så att de är i karet skulle jag kunna behandla bara karet stenhårt med salt och så, för myxozin förstör ju bakterie kulturen i karet, och salt skulle förstöra mina växter (som förövrigt redan blivit förstörda av de starka syre pumparna, finns ingen koldioxid kvar!)

Och nu har det gått 2 dagar sedan jag slutade med myxozin, ska jag vänta nån dag till innan jag ev. börjar behandla igen, eller kanske jag kan köpa bakterie kultur?

Tack igen för all hjälp och rådgivning :)
#14 - 20 mars 2007 06:43
Jag har för mig (rätta mig någon om jag har fel) att parasitäggen ej behöver ha någon "värd" utan kan överleva i inredningen. Vitaprick är bland de mest smittsamma sjukdomarna, och det brukar vara bäst att behandla hela akvariet. Salt brukar inte slå ut parasitäggen.....Att använda salt vid behandlingen syftar mest till att skydda fisken och hjälpa den i sjukdomsbekämpningen.

Har du behandlat sjuklingarna i ett karantänakvarium eller??
Om inte - så har du iallafall inga nyttobakterier kvar i karet efter medicineringen.

Vänta c.a 3 dygn, ha sedan i en dos till och låt den verka 12 timmar.
Gör sedan ett vattenbyte - och köp gärna bakteriekultur..
#15 - 20 mars 2007 10:10
Healena skrev:
Jag har för mig (rätta mig någon om jag har fel) att parasitäggen ej behöver ha någon "värd" utan kan överleva i inredningen. Vitaprick är bland de mest smittsamma sjukdomarna, och det brukar vara bäst att behandla hela akvariet. Salt brukar inte slå ut parasitäggen.....Att använda salt vid behandlingen syftar mest till att skydda fisken och hjälpa den i sjukdomsbekämpningen.

Har du behandlat sjuklingarna i ett karantänakvarium eller??

Om inte - så har du iallafall inga nyttobakterier kvar i karet efter medicineringen.

Vänta c.a 3 dygn, ha sedan i en dos till och låt den verka 12 timmar.

Gör sedan ett vattenbyte - och köp gärna bakteriekultur..

Hej Helena :)
Tack för hjälpen, jag hade inget karantän kar, så jag väntar tills imorgon då det gått 3 dygn och sedan droppar jag i en dos till (2ml) och låter verka 12 timmar.
Och åker förbi zoo affär idag och köper en bakterie kultur som jag sedan har i efter de 12 timmarna och vatten bytet. Och tack igen för all hjälp, uppskattar det verkligen.

Med vänliga hälsningar...
#16 - 20 mars 2007 11:22
Enl. Waterlife´s instruktion sägs det att Myxazin inte tar död på filterbakterierna, dock sägs det också att man ska ha halv dos vid nystartat akvarium!

Mitt "gamla" akvarium fick en dos och är helt ok efteråt, mitt nya fick hel dos och verkar ha tagit en del skada, det har svårt att komma igång.
#17 - 22 mars 2007 12:39
Lånar denna tråd.
Ska behandla hela mitt 63 liters kar med salt.
Har läst på nåt ställe att man ska ha i 1-3 gr salt per liter vatten. Hur mycket ska jag ha i?? 3 gram låter väldigt mycket, men jag vill ju ha i så pass så att det hjälper.
Jag vill ha i salt pga att en fisk blev sjuk precis när jag flyttade den till ett annat akvarium, den fick en grå vit beläggning, kliade sig, drog ihop fenorna och sedan dog den.

Fick tips om att behandla dom andra med salt för jag har sett att dom kliar sig lite väl mycket, ibland tycker jag att jag skymtar lite vitt på en fisk, men just den fisken har alltid varit lite skum i färgen... Men dom tar väl inte skada av saltet hur som helst? Jag har tagit ur mina corydoras eftersom dom kan vara känsliga.

När ska jag börja göra vattenbyten för att få bort saltet igen? En dag, en vecka?

Hört att man ska gärna släcka lyset så det ska jag göra. Tempen ligger på 27-28 grader, ska jag höja lite till?
#18 - 22 mars 2007 12:49
Jag har använt 1/2 dl salt till mitt 62-liters utan bekymmer.
Jag har platys...nu vet jag ju inte vad du har för fiskar och vissa är ju känsligare än andra.

Du har väl kollat så det inte är nitrit som gör att de kliar sig??

Brukar vara ganska lagom period att låta dem "gå i salt" mellan 2 vattenbyten - c.a 1 vecka alltså..
#19 - 22 mars 2007 12:57
Tack så jätte mycket för ett snabbt svar!
Jag har också mestadels platy och Endler. Sen har jag tre kardinal tetror och en liten Ancistrus.
Klarar malen salt, eller är det som med pansarmalar?

Nej jag har kollat Nitriten, den ska vara som vanligt.
#20 - 22 mars 2007 14:11
Mina skäggmunsancistrusar har inte haft problem med salt.
#21 - 22 mars 2007 14:32
Har tyvärr inte tid o läsa allt som skrivits så jag skriver det jag vet. om jag sen skriver något nån annan redan har sagt så förstår ni alltså varför.

nr 1 om en medicin inte fungerar så får du köpa en annan typ. jag körde först med eSHa 2000. den funkade en gång. nästa gång ja fick vita prick fungerade det inte så jag gjorde ett vattenbyte (så gammal medicin går ut) sen körde jag i 1dl havs-salt (1dl per 100L tror jag det var) sen körde jag med punktol.

skit i texten där det står att nyttiga bakterier dör om du använder för mycket medicin. jag körde 3kurer tills jag fick bort mitt. att återställa bakteriekulturen och balansen i karet är lungt. men att återuppliva fiskar som dött är inte lungt lr hur!?! det handlar i slutändan om vad man prioriterar.

mitt tips är alltså
vattenbyte 30-40%.
1dl halvssalt.
start med annan medicin.
höj temp till 30grader (medicinen verkar bättre då)

GLÖM dock inte att du inte får byta vatten för snabbt efter ny medicinering.

då vita prick lämnar fiskens kropp innebär inte detta att parasiterna är döda.
när de lämnar fiskens kropp gör de det för att förökas. då detta sker kommer medicinen in i bilden och dödar parasiterna.

lycka till, väldigt tråkigt att detta hänt dig, men kämpa på!

Annons