Sen undrar jag till er som "kan". Hur ser NI att ERA fiskar mår bra?
Att säga att det inte är SÄKERT att en fisk mår bra bara för att den äter förökar sig och växer tycker jag är underligt. Det är på det sättet alla övriga djur visar ett bra mående. Ett djur som inte mår bra förökar sig inte pga att risken för en dålig avkomma då ökar. Och naturen är så fifiig att bara de starkaste överlever.
Akvarium och dammar kan inte riktigt jämföras med naturen, och Kjell tyckte jag gav bra exempel. Ett akvarium är dels en väldigt skyddad miljö samtidigt som den är utsatt. Fiskar som mår dåligt kan således överleva bara därför att de t.ex inte behöver anstränga sig för att fly eller jaga mat. En hane kan få komma till att para sig enbart av den anledningen att honan är instängd med hannen. Om man sedan släppte ut akvariefiskarna i sin naturliga miljö så skulle de inte klara sig (för ett de är i för dåligt skick/mår dåligt). Att äta och föröka sig kan således för vissa fiskarter vara ganska basic, men att det i sig skulle indikera att de var i toptrim kan man inte säga. Vissa fiskarter kan man däremot säga det om; då de inte förökar sig föränn förhållanderna är optimala. Så länge Guldfiskar förmår att yngla av sig i små skålar så skulle jag inte säga att det är en god indikator. Att de ynglar av sig visar inte på att de är "starka" relativt deras fria artfränder (om det nu inte är någon framavlad variant). De är antagligen en ganska tragisk syn även i riktigt bra hållna akvarium.
Själv har jag inte den marginalen så jag tillåter mina fiskar att uppvisa att de börjar må dåligt; för då har det redan gått för långt. Jag håller därför reda på vattenvärden och läser på om kemi och biologi så att jag minimerar de misstag jag kan göra. Jag har däremot gjort misstag jag inte varit medveten om, och då har fiskarna till slut visat att de mått dåligt.
I början när jag skaffade akvarium (till min son) så trodde jag det bara var att plugga in och mata på, men det är en skillnad på att ha ett akvarium i god ballans och ha ett akvarium där man stoppar i fisk som hela tiden som dör (och så åker man och köper nya fiskar ungefär som lördagsgodis).
Det kan mycket väl vara så att du klarar av att hålla dina fiskar utifrån den extra utmaning det innebär att flytta dem så ofta, det viktiga är då att detta framgår, och den här diskussionen har handlat om hur du kan klara detta utan att fiskarna far illa. Det ÄR en viktig diskussion ur många synvinklar, och inte alls förvånande. Min erfarenhet är att det brukar bli så, och inte sällan visar det sig att fiskarna faktiskt inte mår så bra. Du behöver således inte ta det personligt på så sätt, utan det är snarare en naturlag på forum som rör djur.
Att
icecoollinda pustar och frustar och tycker synd om dig får mig snarast att undra hur hon själv har skött sitt akvarium och att hon känner sig träffad. Att döma av den mångfald av trådar hon har skapat angående bukvattensot och att hon stoppar i nya fiskar som dör hela tiden, så lutar det nog åt det.
Ta en titt på den här tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131739