Vita prickar = död fisk

#1 - 24 juni 2009 10:39
Jag köpte för 2v sedan en schibunkel (guldfisk) som redan då var liten. Har 5 andra guldfiskar. I morse var den lilla inte pigg och hade två vita prickar på sig. Den dog under dagen. Till saken hör att mina fiska sover inne men är ute på dagen i dammen och två har gjort dettt i ett år och mår alldeles utmärkt. De övriga som är nya klarar oxå av att flytta mellan inne och ute. Troligen klarade inte den lilla av det. Nu till min fråga:
Hur mycket måste jag sanera akvriet innan jag sätter tillbaka de övriga fiskarna?
Blir de smittade trots att den lilla nu är i fiskhimlen?
#2 - 24 juni 2009 11:18
Vet inte om du behöver sanera alls. Kan ju bero på att den bara blev stressad. Om det nu berodde på sjukdom så beror det ju på vilken sjukdom det var.

Men varför flyttar du ut och in fiskarna varje dag? För mig känns det som om det borde vara ganska stressande för fiskarna. Kan du inte bara låta dom gå ute dygnet runt nu på sommaren och ta in dom när det börjar bli kallare?
#3 - 24 juni 2009 12:29
Det endadu behöver göra slemma är att sluta hålla på att flytta dem varje dag, det är vansinne!
#4 - 24 juni 2009 14:04
åheim skrev:
Det endadu behöver göra slemma är att sluta hålla på att flytta dem varje dag, det är vansinne!

Det har funkat i ett år och funkar bra ff.
De övriga fiskarna frodas, växer, är tama och mår jättebra. Jag har tyvärr lite för många katter runt omkring som bryter upp alla galler jag lägger på.
#5 - 25 juni 2009 11:12
Hur stor damm har du?
#6 - 25 juni 2009 12:52
ToveTott skrev:
Hur stor damm har du?

40 cm djup och 2.50 i diameter
Bilagor:
#7 - 25 juni 2009 14:40
Jag vet inte heller hur man blir av med katter, har du provat trädgårdsslang? Skall verkligen fiskarna få lida för att katterna springer runt.. Tycker förvisso om katter i bland men jag är allergisk och visst är det en jävla ohyra egentligen.
#8 - 25 juni 2009 21:57
Xul skrev:
Jag vet inte heller hur man blir av med katter, har du provat trädgårdsslang? Skall verkligen fiskarna få lida för att katterna springer runt.. Tycker förvisso om katter i bland men jag är allergisk och visst är det en jävla ohyra egentligen.

Jag tycker INTE att katter är ohyra. Tvärtom. De mysigaste djur man kan tänka sig. Har fyra själv och de rör inte fiskarna. De vet att fiskarna tillhör familjen.
Mina fiskar LIDER inte. De äter simmar är tama. Lägger rom, växer och mår bra. Och slang hinner man inte använda. Skulle jag sitta uppe hela nätterna för att vakta fiskarna med en laddad slang. Aldrig!
Det funkar jättebra att ta in dem på kvällen. Har gjort det tusentals ggr och EN av dessa ggr är det en lite klen fisk som dör. KANSKE beroende på stress. Men det är ingen som vet.
#9 - 26 juni 2009 09:36
Det är skillnad på att överleva och att må bra. Har en känsla av att fiskarna mår bättre att vara ute eller inne hela tiden. Att ha dom ute hela sommaren och ta in till hösten är ju ok annars.
Har det funkat tusentals gånger under ett år betyder inte att fiskarna mår bra. Hur många dagar är det på ett år förresten?
#10 - 26 juni 2009 11:10
eriahl skrev:
Det är skillnad på att överleva och att må bra. Har en känsla av att fiskarna mår bättre att vara ute eller inne hela tiden. Att ha dom ute hela sommaren och ta in till hösten är ju ok annars.

Har det funkat tusentals gånger under ett år betyder inte att fiskarna mår bra. Hur många dagar är det på ett år förresten?

Vet du inte hur många dagar det är på ett år????

Nu är det så här. Eftersom jag alltid haft djur och inte är nån unge så ser jag när djuren mår bra!
Ett djur som mår bra äter, växer, förökar sig.
Det kanske du lär dig så småningom.
Mina fiskar BÅDE överlever och mår bra.
Anledningen till att den lilla dog var en tumör på huvudet och nte vita pricken. Synd att min enkla fråga skulle leda till en massa kritik på huruvida mina fiskar mår bra eller inte.
#11 - 26 juni 2009 11:42
slemma skrev:
Vet du inte hur många dagar det är på ett år????

Nu är det så här. Eftersom jag alltid haft djur och inte är nån unge så ser jag när djuren mår bra!

Ett djur som mår bra äter, växer, förökar sig.

Det kanske du lär dig så småningom.

Mina fiskar BÅDE överlever och mår bra.

Anledningen till att den lilla dog var en tumör på huvudet och nte vita pricken. Synd att min enkla fråga skulle leda till en massa kritik på huruvida mina fiskar mår bra eller inte.

Slemma, tråkigt med din fisk.

Jag tror inte du skall ta kritiken personligt, alla försöker faktiskt hjälpa dig.
Jag håller med dem om att det inte kan vara bra för fisken att byta miljö varje dag.
Jag har själv guldfiskar i damm men min damm är så stor att fiskarna kan ta skydd. Däremot har jag problem med att grannens katter uträttar sina behov i mina rabatter och därmed dödar växterna men det är en annan pilsner. ;)
#12 - 26 juni 2009 12:15
Tycker det är bra att det reageras när fiskar inte sköts enligt praxis. Många fiskar kan således få ett bättre liv, och alla användare som borde veta att deras fiskar inte sköts enligt praxis måste också vara så storsinta nog så att de kan ta den kritiken. Att byta miljö för en fisk varje dag är inte OK rent generellt. Vet inte om det kan försvaras med att "mina fiskar mår bra i alla fall". Finns de som försvarar att de har guldfiskar i små skålar med samma argument. Man har förbrukat sin rätt att ta illa vid sig om man inte sköter sina djur enligt rådande praxis. Så enkelt är det. Om man vet med sig 100% att ens djur mår bra i alla fall, så ska man ändå räkna med att få kritik och vara medveten om det allmännyttiga med sådan kritik.
#13 - 26 juni 2009 12:51
Tycker det är bra att det reageras när fiskar inte sköts enligt praxis. Många fiskar kan således få ett bättre liv, och alla användare som borde veta att deras fiskar inte sköts enligt praxis måste också vara så storsinta nog så att de kan ta den kritiken. Att byta miljö för en fisk varje dag är inte OK rent generellt. Vet inte om det kan försvaras med att "mina fiskar mår bra i alla fall". Finns de som försvarar att de har guldfiskar i små skålar med samma argument. Man har förbrukat sin rätt att ta illa vid sig om man inte sköter sin djur enligt rådande praxis. Så enkelt är det. Om man vet med sig 100% att ens djur mår bra i alla fall, så ska man ändå räkna med att få kritik och vara medveten om det allmännyttiga med sådan kritik.

Nu var inte frågan huruvida jag enl praxis sköter mina fiskar.
Frågan var om jag måste sanera akvariet.
Och kritik kan jag ta men den måste vara konstruktiv och med relevans och inte på nån treårsnivå.
Jag har kollat alla fakta med rellea experter nu och det finns inga som helst bevis på problem med att flytta fiskarna. Dessa personer är experter och inte några förståsigpåare i nåt forum.
För sista ggn. Ett djur som mår bra äter, förökar sig, växer. Mår bra.
Hur kan du veta om en fisk mår dåligt? Vad ser du för tecken? Kanske frågar du den eller...
#14 - 26 juni 2009 13:13
Att fisken dog är väl ett bevis på att de dagliga flyttlassen är väldigt påfrestande?!
#15 - 26 juni 2009 13:46
Jag vet hur många dagar ett år har. Men har någon flyttat ut fiskar på morgonen och in på kvällen under ett år tusentals gånger. Då måste man fråga hur många dagar är det på ett år för det innebär flera ggr/dag. Därav min fråga.
Du har pratat med experter i verkliga livet säger du. Varför behöver du då fråga "förståsigpåare" på ett forum? Har flera, enligt dig, experter sagt att fiskarna mår bra så kör på enligt deras kloka svar. Varför gnälla efter vettiga svar som passar dig på ett litet sketet forum med folk som inte har någon koll på djur.
Jag är inte heller någon unge och även jag har haft diverse djur under årens gång. Man får hoppas att jag någon gång ska kunna se om mina ev djur mår bra eller dåligt.
Vet inte om jag kan hålla med om att du fått svar på treårsnivå. Du har fått svar av några som, frånsett mig, bryr sig om djur.

Att sanera behövs nog inte tror mer på svamp än tumör ärligt talat. Vita prick tror jag inte heller.
#16 - 26 juni 2009 15:25
eriahl skrev:
Jag vet hur många dagar ett år har. Men har någon flyttat ut fiskar på morgonen och in på kvällen under ett år tusentals gånger. Då måste man fråga hur många dagar är det på ett år för det innebär flera ggr/dag. Därav min fråga.

Du har pratat med experter i verkliga livet säger du. Varför behöver du då fråga "förståsigpåare" på ett forum? Har flera, enligt dig, experter sagt att fiskarna mår bra så kör på enligt deras kloka svar. Varför gnälla efter vettiga svar som passar dig på ett litet sketet forum med folk som inte har någon koll på djur.

Jag är inte heller någon unge och även jag har haft diverse djur under årens gång. Man får hoppas att jag någon gång ska kunna se om mina ev djur mår bra eller dåligt.

Vet inte om jag kan hålla med om att du fått svar på treårsnivå. Du har fått svar av några som, frånsett mig, bryr sig om djur.

Att sanera behövs nog inte tror mer på svamp än tumör ärligt talat. Vita prick tror jag inte heller.

Ja då fick jag svar på min fråga till slut. Jag konsulterade experter efter att fått diverse spydiga svar i detta forum. Hade jag vetat det innan så hade jag gått direkt till dem.
Och svamp var det inte. Tumör.
#17 - 26 juni 2009 16:02
Har experterna sagt tumör så är det säkert det. Det kan ju absolut inte vara svamp pga att slemskiktet får sig en körare dagligen med håvande och stressen den fisken utsattes för. Hur kan jag vara så dum som funderar i dom banorna?
Kan inte låta bli ett tips. Räkna antalet dagar fiskarna flyttas in och sen ut samma dag. Räkna sen hur många dagar det behöver gå på ett år för att göra det tusentals ggr/år
#18 - 26 juni 2009 16:42
[COLOR=black][FONT=Verdana]Det kan vara svårt att ställa en diagnos när prickarna just uppstått på fisken. Din fisk dog antagligen pga. att den flyttades för mycket fram och tillbaka (och inte hade byggt upp samma tolerans som dina andra fiskar). Här kan man dock jämföra med hur andra fiskar ser ut som drabbats: [COLOR=#22229c]http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2[/COLOR][/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tumör, inte så troligt, och i synnerhet inte på en så ung fisk, och svårdiagnosticerat utifrån några prickar som precis uppstått. Tumörer uppsår inte under dagen och så dör fisken. Jag antar att du sparade fisken och visade för "experterna", eller åtminstone hade tydliga foton?[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Sanera behöver du nog inte göra (om det inte var en tumör, för cellförändringen kan ha orsakas av ett virus) då det antagligen var stressrelaterade skador. [/FONT][/COLOR]

Här är en länk där du kan läsa lite om popeye:

http://akvariefisk.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=66a39e1e-2481-452a-8e16-47328eea6e89

Vi verkar visst vara extra "spydiga" här i Gävletrakten. :)
#19 - 26 juni 2009 17:05
slemma skrev:
Ja då fick jag svar på min fråga till slut. Jag konsulterade experter efter att fått diverse spydiga svar i detta forum. Hade jag vetat det innan så hade jag gått direkt till dem.

Och svamp var det inte. Tumör.
Va bra att du fick experthjälp tillslut! Hur du än vill vrida och vända på detta att flytta fisken så kanske inte fisken upplever så stor stress just att fångas osv. MEN varje gång så tvingas den till ett nytt vatten som skiljer sig från vattnet den kom ifrån och detta är väldigt påfrestande för fisken, sorry om du känner dig kränkt men så är det bara!
#20 - 26 juni 2009 19:15
åheim skrev:
Va bra att du fick experthjälp tillslut! Hur du än vill vrida och vända på detta att flytta fisken så kanske inte fisken upplever så stor stress just att fångas osv. MEN varje gång så tvingas den till ett nytt vatten som skiljer sig från vattnet den kom ifrån och detta är väldigt påfrestande för fisken, sorry om du känner dig kränkt men så är det bara!

Den får inte nytt vatten. Jag tar vattnet från dammen till akvariet.
#21 - 27 juni 2009 13:14
Johanski skrev:
Att fisken dog är väl ett bevis på att de dagliga flyttlassen är väldigt påfrestande?!

[COLOR=red]Den dog pga en tumör på huvudet fick jag veta efter jag frågat en kunnig person som tittade på den. Ögonen stod ut och en vit hård knöl mellan ögonen.[/COLOR]
[COLOR=black]Så att du dragit den slutsatsen att det var av stress utan att se fisken var fel.[/COLOR]
Dessutom var inte min fråga varför den dog utan om jag behövde sanera.
Och eftersom min fråga inte fick svar utan tydligen upprörde vissa i forumet fick jag svar från annat håll.
#22 - 27 juni 2009 13:18
Johanski skrev:

Efter att min fråga i forumet inte lett till något vettigt svar frågade jag en kunning person och visade fisken. Den hade en tumör på huvudet mellan ögonen. Ögonen buktade ut.
Så ditt påstående, utan att ha sett fisken är fel.
#23 - 27 juni 2009 13:20
Johanski skrev:

Det är inget bevis alls.
[COLOR=#ff0000]Den dog pga en tumör på huvudet fick jag veta efter jag frågat en kunnig person som tittade på den. Ögonen stod ut och en vit hård knöl mellan ögonen.
[/COLOR][COLOR=black]Så att du dragit den slutsatsen att det var av stress utan att se fisken var fel.[/COLOR]
Dessutom var inte min fråga varför den dog utan om jag behövde sanera.
Och eftersom min fråga inte fick svar utan tydligen upprörde vissa i forumet fick jag svar från annat håll.
#24 - 27 juni 2009 13:21
Tycker det är bra att det reageras när fiskar inte sköts enligt praxis. Många fiskar kan således få ett bättre liv, och alla användare som borde veta att deras fiskar inte sköts enligt praxis måste också vara så storsinta nog så att de kan ta den kritiken. Att byta miljö för en fisk varje dag är inte OK rent generellt. Vet inte om det kan försvaras med att "mina fiskar mår bra i alla fall". Finns de som försvarar att de har guldfiskar i små skålar med samma argument. Man har förbrukat sin rätt att ta illa vid sig om man inte sköter sina djur enligt rådande praxis. Så enkelt är det. Om man vet med sig 100% att ens djur mår bra i alla fall, så ska man ändå räkna med att få kritik och vara medveten om det allmännyttiga med sådan kritik.

Och hur vet man att fiskarna inte mår bra?
#25 - 27 juni 2009 13:24
eriahl skrev:
Har experterna sagt tumör så är det säkert det. Det kan ju absolut inte vara svamp pga att slemskiktet får sig en körare dagligen med håvande och stressen den fisken utsattes för. Hur kan jag vara så dum som funderar i dom banorna?

Kan inte låta bli ett tips. Räkna antalet dagar fiskarna flyttas in och sen ut samma dag. Räkna sen hur många dagar det behöver gå på ett år för att göra det tusentals ggr/år

Har jag nånstans skrivit att jag håvar in dem?
Och har jag nåstans skrivit att jag flyttar dem hela året?
Isåfall måst jag ha missat det.
Men du kanske kan påvisa detta för mig.
#26 - 27 juni 2009 14:34
[COLOR=black][FONT=Verdana]
slemma skrev:
Och hur vet man att fiskarna inte mår bra?
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]God akvaristik handlar om att ta del av den samlade kunskapen som uppstått genom åren. Mycket har skett genom "trial and error" (till fiskarnas fasa), men också att många har haft kunskap inom kemi, biologi, ekologi ETC. Man kan inte fråga fiskarna hur de mår, men ofta kan man se på deras beteende (om man vet hur ett normalt typiskt beteende är för den specifika arten). Man ska dock inte behöva gå så långt att man enbart sköter sina fiskar efter hur de verkar må, och att detta är enda styrmedel. Man ska inte uppfinna hjulet igen. Så därför är det aldrig OK att frångå praxis och sedan motivera med att "det går bra för mig". Inte minst skickar detta ut fel signaler till andra. Tänk hur många av alla dessa som säger "- mina fiskar mår bra i alla fall!" som faktiskt missköter sina fiskar (må vara omedvetet) och att fiskarna mår dåligt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det är således god sed att på ett forum som detta påtala när någon agerar på ett sätt som frångår praxis. ÄVEN om det skulle vara så att just du är ett undantag (vilket vi inte kan veta) så är det ett gott beteende då de andra 95% kanske tar till sig informationen och förändrar sitt sätt att hantera sina fiskar. Det handlar således om att agera i det stora hela.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Vet man med sig att man har hittat ett alternativt sätt att hantera sina fiskar så måste man också vara beredd att argumentera för detta till den nivå där det framgår att det fungerar, och att frågetecknen är utredda. Det får man nog vara beredd på, och även förstå det goda med.[/FONT][/COLOR]
#27 - 27 juni 2009 17:33
slemma skrev:
Tack för info. Men det stämmer inte riktigt på min fisk. Den hade dessutom en tumör mellan ögonen på huvudet. Och borde då inte alla fiskar , om det nu inte var en skada, få samma sjukdom? Om det berodde på vattenkvalitet etc.

Hur vet du att det är en tumör?
Bilagor:
#28 - 27 juni 2009 17:35

[COLOR=black][FONT=Verdana]God akvaristik handlar om att ta del av den samlade kunskapen som uppstått genom åren. Mycket har skett genom "trial and error" (till fiskarnas fasa), men också att många har haft kunskap inom kemi, biologi, ekologi ETC. Man kan inte fråga fiskarna hur de mår, men ofta kan man se på deras beteende (om man vet hur ett normalt typiskt beteende är för den specifika arten). Man ska dock inte behöva gå så långt att man enbart sköter sina fiskar efter hur de verkar må, och att detta är enda styrmedel. Man ska inte uppfinna hjulet igen. Så därför är det aldrig OK att frångå praxis och sedan motivera med att "det går bra för mig". Inte minst skickar detta ut fel signaler till andra. Tänk hur många av alla dessa som säger "- mina fiskar mår bra i alla fall!" som faktiskt missköter sina fiskar (må vara omedvetet) och att fiskarna mår dåligt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det är således god sed att på ett forum som detta påtala när någon agerar på ett sätt som frångår praxis. ÄVEN om det skulle vara så att just du är ett undantag (vilket vi inte kan veta) så är det ett gott beteende då de andra 95% kanske tar till sig informationen och förändrar sitt sätt att hantera sina fiskar. Det handlar således om att agera i det stora hela.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Vet man med sig att man har hittat ett alternativt sätt att hantera sina fiskar så måste man också vara beredd att argumentera för detta till den nivå där det framgår att det fungerar, och att frågetecknen är utredda. Det får man nog vara beredd på, och även förstå det goda med.[/FONT][/COLOR]

Det finns många akvariefiskar/dammfiskar i världen. Det finns många olika sätt att se på saker och ting beroende vem man frågar. Jag litar till mitt eget omdöme likaväl som jag litar på mitt eget omdöme att ta hand om mina övriga djur och mina barn.
Vilka oxå mår alldesles prima.
Tyvärr kan man inte göra alla till lags.
Synd bara att min enkla fråga från början skulle resultera i en massa gnäll.
"Den som är utan skuld kan kasta första steten"
#29 - 27 juni 2009 17:37
Johanski skrev:
Hur vet du att det är en tumör?

Som jag skrev tidigare har ett proffs tittat på fisken. Och enl henne var den sjuk förmodligen sjuk redan då jag köpte den. Och då den var så liten var det svårt att se detta förrän den dog. Hade den bara i två veckor.
#30 - 27 juni 2009 17:39
Jag ska bara säga en sak LÅT slemma VARA.
Jag tycker slemma har stenkoll på om det är stressigt lir inte snälla ge upp!
Slemma ville bara faktiskt ha svar på en fråga inte en jävla predikan.
Förlåt men kunde inte låta bli att skriva vad jag tycker eftersom jag börjar bli så trött på alla dessa predikningar hella tiden.
Har ärfarenhet av det nu här i från.
#31 - 27 juni 2009 17:41
Jag ska bara säga en sak LÅT slemma VARA.

Jag tycker slemma har stenkoll på om det är stressigt lir inte snälla ge upp!

Slemma ville bara faktiskt ha svar på en fråga inte en jävla predikan.

Förlåt men kunde inte låta bli att skriva vad jag tycker eftersom jag börjar bli så trött på alla dessa predikningar hella tiden.

Har ärfarenhet av det nu här i från.

TACK. :)
Det verkar vara så att vissa bara vill skapa konflikter.
#32 - 27 juni 2009 17:42
Jo jag vet.
#33 - 27 juni 2009 17:46
slemma skrev:
Tack för info. Men det stämmer inte riktigt på min fisk. Den hade dessutom en tumör mellan ögonen på huvudet. Och borde då inte alla fiskar , om det nu inte var en skada, få samma sjukdom? Om det berodde på vattenkvalitet etc.

Nej absolut inte, då denna fisk nyintroducerades. Snarare är det typiskt. Läs Kjells inlägg i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131551
#34 - 27 juni 2009 17:49
sehkn0 skrev:
Slemma, tråkigt med din fisk.

Jag tror inte du skall ta kritiken personligt, alla försöker faktiskt hjälpa dig.

Jag håller med dem om att det inte kan vara bra för fisken att byta miljö varje dag.

Jag har själv guldfiskar i damm men min damm är så stor att fiskarna kan ta skydd. Däremot har jag problem med att grannens katter uträttar sina behov i mina rabatter och därmed dödar växterna men det är en annan pilsner. ;)

Mina fiskar har bra med gömställen men vi har en katt i grannskapet som gör ALLT för att få en fisk. Läs vad som hände här.http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131858
#35 - 27 juni 2009 17:49
slemma skrev:
Har jag nånstans skrivit att jag håvar in dem?

Och har jag nåstans skrivit att jag flyttar dem hela året?

Isåfall måst jag ha missat det.

Men du kanske kan påvisa detta för mig.

Du skrev själv att du under ett år flyttat fiskarna ut på morgonen och in på kvällen tusentalsgånger under ett år.
Tusentals gånger på MINDRE än ett år flyttar du fiskarna fram & tillbaka skriver du själv nu.
Du är medveten om hur många dagar det är på ett år???
Det innebär att fiskarna flyttas in och ut ÄNNU FLER ggr/dag.
Förstod att du inte gjorde så hela året runt men du tog själv upp det nu.
Även om du inte håvar är det lite stressande att flyttas gång på gång på gång under en dag. Jag kan ha fel men nog skulle det kunna vara åtminstone lite stressande för fiskarna.

I dina inlägg #1 #4 #8
#36 - 27 juni 2009 17:50
Nej absolut inte, då denna fisk nyintroducerades. Snarare är det typiskt. Läs Kjells inlägg i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131551

Man jag hade fyra nya fiskar och bara den blev sjuk.
Och det jag kan läsa i inlägget är att det ärvviktigt med långsam inväjning och vatten byten. Vilket så har skett i mitt fall MYCKET långsam tillväjning.
Vad gäller vatten byten liggen slangen i dammen och smårinner hela dagen, Dett gillar fiskarna. De simmar och simmar mot strömmen och verkar ha KUL.
Kansk pga att det hela tiden kommer nytt syre.
Dessutom följer dammvatnnet med in i akvariet.
#37 - 27 juni 2009 17:51
stakars dig tar aldrig slut.
#38 - 27 juni 2009 17:59
stakars dig tar aldrig slut.

Nä det verkar inte så. Men jag vet var jag står i alla fall. Synd bara att min fråga negligerades till förmån för gnäll.
Thats life!
#39 - 27 juni 2009 18:06
eriahl skrev:
Du skrev själv att du under ett år flyttat fiskarna ut på morgonen och in på kvällen tusentalsgånger under ett år.

Tusentals gånger på MINDRE än ett år flyttar du fiskarna fram & tillbaka skriver du själv nu.

Du är medveten om hur många dagar det är på ett år???

Det innebär att fiskarna flyttas in och ut ÄNNU FLER ggr/dag.

Förstod att du inte gjorde så hela året runt men du tog själv upp det nu.

Även om du inte håvar är det lite stressande att flyttas gång på gång på gång under en dag. Jag kan ha fel men nog skulle det kunna vara åtminstone lite stressande för fiskarna.

I dina inlägg #1 #4 #8

Hur kan du veta om fiskarna är stressade?
Får de magsår eller går de in iväggen?
#40 - 27 juni 2009 18:09
Men om du bara får gnäll i den här tråden så låt dina experter i verkliga livet ge kloka svar angående frågan det gällt i den här tråden.
Andra funderingar i nya trådar kan säkert få andra typer av svar.
#41 - 27 juni 2009 18:11
slemma skrev:

Sunt förnuft och att vissa troligen lite svagare fiskar inte klarar flyttandet utan dör.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 27 juni 2009 18:26
slemma skrev:

Det finns ett någorlunda säkert sätt att ta reda på varför en fisk dör - det är att en person som är utbildad i ämnet tittar på fisken under ett mikroskop. det gör dom t.ex. på SVA i Uppsala och det kostar någon tusenlapp att be dom göra detta.

Allt annat handlar enbart om spekulationer (dvs mer eller mindre säkra gissningar) och den vanligaste orsaken till att en fisk dör är stress och stress kan leda till att de får en mängd med olika sjukdomar.

Så det intressantaste är oftast att man försöker ta reda på vad som orsakar stressen och då är en extremt vanlig orsak flyttning av fiskar och eftersom du uppenbarligen flyttar dina fiskar ofta så blir då den naturliga slutsatsen av detta sannolikt är orsaken i ditt fall.
Därmed inte sagt att det måste vara så, utan att det sannolikt är så.

Du kan ju som jag skrev ovan skicka in en död eller döende fisk till SVA och då kan du få svar på vilken sjukdom den hade, men du får ändå inte svar på vad som orsakade sjukdomen - och detta är ju det intressantaste att få reda på eftersom om man vet det så kan man undvika sjukdomsutbrott i framtiden.
#43 - 27 juni 2009 18:39
Det finns ett någorlunda säkert sätt att ta reda på varför en fisk dör - det är att en person som är utbildad i ämnet tittar på fisken under ett mikroskop. det gör dom t.ex. på SVA i Uppsala och det kostar någon tusenlapp att be dom göra detta.

Allt annat handlar enbart om spekulationer (dvs mer eller mindre säkra gissningar) och den vanligaste orsaken till att en fisk dör är stress och stress kan leda till att de får en mängd med olika sjukdomar.

Så det intressantaste är oftast att man försöker ta reda på vad som orsakar stressen och då är en extremt vanlig orsak flyttning av fiskar och eftersom du uppenbarligen flyttar dina fiskar ofta så blir då den naturliga slutsatsen av detta sannolikt är orsaken i ditt fall.

Därmed inte sagt att det måste vara så, utan att det sannolikt är så.

Du kan ju som jag skrev ovan skicka in en död eller döende fisk till SVA och då kan du få svar på vilken sjukdom den hade, men du får ändå inte svar på vad som orsakade sjukdomen - och detta är ju det intressantaste att få reda på eftersom om man vet det så kan man undvika sjukdomsutbrott i framtiden.

Tack. Hon som tittade på fisken är fiskintendent (tror jag det heter) och hon trodde att tumören fanns redan vid köpet av fisken.
De övriga fiskarna klarar av flytt utan problem. Så hon och jag tror att denna fisk var sjuk redan från början. Ingen av mina fiskar har betett sig så som denna och de mår bra. Som jag tidigare skrev så kan man se på fiskar och andra djur att de mår bra om de äter växer och förökar sig.
Konstigt att bara EN fisk blir stressad och sjuk?
Tyvärr har denna tråd urartat så nu lägger jag ner.
#44 - 27 juni 2009 23:37
eriahl skrev:
Men om du bara får gnäll i den här tråden så låt dina experter i verkliga livet ge kloka svar angående frågan det gällt i den här tråden.

Andra funderingar i nya trådar kan säkert få andra typer av svar.

Jag började med att ställa frågan här i forumet men vissa personer tycker det är viktigare att gnälla än att se min fråga. Så därför gick jag vidare till expertis. Bökigare men mindre tjafs. Så jag gör nog så i fortsättningen. Frågar min koinsult istället för att riskera att bli lynchad här.
#45 - 27 juni 2009 23:40
eriahl skrev:
Sunt förnuft och att vissa troligen lite svagare fiskar inte klarar flyttandet utan dör.

Och sunt förnuft och basala biologikunskaper visar att djur som trivs växer äter och förökar sig. Vilket gällt de friska fiskarna. De svagaste dör i naturen. Och har konsulterat min vän som bekräftar att fisken troligtvis dött förr eller senare pga sjukdom som fanns från början. Thats it.
#46 - 28 juni 2009 00:25
Jahapp. Det blev fortsättning ändå.
Först är det lite underligt att när Fohrman nämner stress som sannolik orsak men mer inlindat. Då säger du: Tack.
Säger andra som t ex jag liknande men mer rakt på så blir du upprörd.
Att fisken dött iaf kan inte ens du eller din expert säga 100% säkert. Utan flyttandet hade den sannolikt överlevt är min gissning. Alla fiskar och andra djur är olika starka så vissa klarar av saker som andra inte klarar.
Bara för att ett djur äter, växer och förökar sig måste det inte må bra heller. Käkar jag pizza varenda dag så överlever jag nog men mår jag egentligen bra fysiskt? Man kan alltså leva på mat som inte är lämplig i längden.
Att bara en fisk blir mer påverkad av stressen och sjuk är inget konstigt. Människor tål precis som fiskar olika mycket stress oxå.
#47 - 28 juni 2009 08:40
eriahl skrev:
Jahapp. Det blev fortsättning ändå.

Först är det lite underligt att när Fohrman nämner stress som sannolik orsak men mer inlindat. Då säger du: Tack.

Säger andra som t ex jag liknande men mer rakt på så blir du upprörd.

Att fisken dött iaf kan inte ens du eller din expert säga 100% säkert. Utan flyttandet hade den sannolikt överlevt är min gissning. Alla fiskar och andra djur är olika starka så vissa klarar av saker som andra inte klarar.

Bara för att ett djur äter, växer och förökar sig måste det inte må bra heller. Käkar jag pizza varenda dag så överlever jag nog men mår jag egentligen bra fysiskt? Man kan alltså leva på mat som inte är lämplig i längden.

Att bara en fisk blir mer påverkad av stressen och sjuk är inget konstigt. Människor tål precis som fiskar olika mycket stress oxå.

Vad bra att du håller sandlådediskussionen vid liv.
Jag blir inte upprörd. Tycker bara att man kan hålla en hög kvalitet här i forumet vilket Kjell och vissa andra klarar av.
Stackars dig som blev avundsjuk för att jag uppskattade Kjells inlägg.
Han kanske inger mer förtroende än dig.
Kan det bero på HUR man ger upplysningar?
Jag litar mer på min fiskkonulent än på dig. Så är det bara.
Du har INTE sett fisken eller hur?
Om det händer fler ggr , vilket är högst osannolikt eftersom jag ska vara mera uppmärksam och kolla fiskarna redan vid köp, så ska jag kontakta dig så du får fråga hur fisken mår.
#48 - 28 juni 2009 10:12
slemma skrev:
Tyvärr har denna tråd urartat så nu lägger jag ner.

Inte hela inlägget utan bara sista meningen.
Efter det gör du inlägg riktade till mig och då har väl jag rätt att göra inlägg oxå.
Blev jag avundsjuk för att du tackar Fohrman? Inte det minsta. Menade att pga att någon är känd så blev ditt svar annorlunda.
Håller jag låg "kvalitét" i mitt deltagande på forumet? Självklart alltid.
När det gäller fiskkonsulenten eller vad h*n är. Jag har förmodligen aldrig träffat personen. Men av vad jag läst här så är mitt förtroende inte så stort.
Du behöver absolut inte kontakta mig vid nya fiskköp. Men ta lite extra tid och studera fiskarna i affären innan du bestämmer dig. Sen får man inte glömma att titta så inga av dom andra i akvariumet ser sjuka ut eller beter sig underligt.
#49 - 28 juni 2009 10:17
eriahl skrev:
Inte hela inlägget utan bara sista meningen.

Efter det gör du inlägg riktade till mig och då har väl jag rätt att göra inlägg oxå.

Blev jag avundsjuk för att du tackar Fohrman? Inte det minsta. Menade att pga att någon är känd så blev ditt svar annorlunda.

Håller jag låg "kvalitét" i mitt deltagande på forumet? Självklart alltid.

När det gäller fiskkonsulenten eller vad h*n är. Jag har förmodligen aldrig träffat personen. Men av vad jag läst här så är mitt förtroende inte så stort.

Du behöver absolut inte kontakta mig vid nya fiskköp. Men ta lite extra tid och studera fiskarna i affären innan du bestämmer dig. Sen får man inte glömma att titta så inga av dom andra i akvariumet ser sjuka ut eller beter sig underligt.

Det var du som fortsatte diskussionen efter mitt avslut. Och övriga fiskar hälsar att de mår toppen. Tumörer smittar inte.
#50 - 28 juni 2009 10:32
Tar ett spadtag till i sandlådan. Men det var ju du som efter flera timmar att ha avslutat tråden kör in ett par nya åt mig?
Då känns det som att jag får gå in i sandlådan igen.
Att dina fiskar mår bra är toppen.
Men kan inte låta bli att fundera över hur många som flyttar sina fiskar dagligen egentligen.
#51 - 28 juni 2009 12:05

[COLOR=black][FONT=Verdana]Orsaken till tumörer varierar allt från spontant uppkomna till inducerade av kemikalier eller virus.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Statens Veterinärmedicinska Anstalt[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Så även om tumörer i sig inte sprids, dvs. att den skadliga celldelningen förs över på andra individer, så finns orsaken till tumören som måste ses över. Så att rakt av säga att tumörer inte sprids i ett fiskbestånd och sedan ta det med ro är inte rätt. Så även om inte du väljer att se över ditt akvarium så är det inte tillrådligt att andra ska göra samma sak. Om det är en tumör så har den i ditt fall inte uppkommit i ditt akvarium/damm, men det innebär inte att vattnet är friskt då du fört med dig en fisk till ditt akvarium som kan ha varit utsatt för virus. Tumören kan också ha varit spontan, men det vet man ju inte.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Då jag aldrig har hört talas om någon som dagligen flyttar sina fiskar mellan en damm och akvarium så utgår jag ifrån att det är rätt så ovanligt. Det kan möjligen vara så att fiskar kan gå in i denna behandling så att de blir toleranta. Detta faktum förhindrar inte mig från att säga till andra att detta inte är något att rekommendera. Och vidare kommer jag att ifrågasätta varje person i fortsättningen som påstår dylikt. Allt annat vore att nedvärdera fiskarnas liv. Jag är ännu inte övertygad om att denna behandling är acceptabel, och jag är rätt så tveksamt även ur djurrättssynpunkt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Detta ser jag som ytterst rationellt och förnuftigt, och inte alls som någon "predikan" eller att jag lägger näsan i blöt. De som inte kan hålla med om detta har helt enkelt en annan moralisk grundsyn än mig. En "sköt dig själv och skit i anda" mentalitet ser jag inget gott ur, inte minst gäller detta på forum. Jag har dessutom viss vana av internetforum då jag sedan 2003 både har varit admin och moderator för sveriges största filosofiforum. Där är visserligen frågeställningarna både större och intrikatare, men gällande välviljan att göra rätt i det stora hela så är det egenskaper som lyser igenom hos alla användare oavsett forum.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Att flera reagerade med förvåning och irritation skulle i detta fall ha kunnat bemötas annorlunda. Det är faktiskt din egen oförmåga att tillmötesgå som är orsak till att förvåningen blossade upp till irritation. Kan möjligen bero på ovana att använda sig av internetforum. Begrunda och gör rätt nästa gång. [/FONT][/COLOR]

Eriahl's plumpa hackande är inte så mycket bättre. Själv är jag naturligtvis oklanderlig till jag överbevisas! :d
#52 - 28 juni 2009 12:53
Kör jag med plumpa hackanden? Vet inte om du menar mitt tjatande eller vissa liknelser eller funderingar.
#53 - 28 juni 2009 13:28
eriahl skrev:
Kör jag med plumpa hackanden? Vet inte om du menar mitt tjatande eller vissa liknelser eller funderingar.

Inte minst när du började punktmarkera dagar och år, och raljera kring detta. Det var tacksamt och du högg till, men sådant brukar aldrig mottas väl. Jag kan väl också reta folk, men jag försöker hålla diskussionen saklig så att jag som person hålls utanför och inte inbjuder till retliga sidospår. Det högsta är att se till att utgången av diskussionen faller i god jord. Det centrala i detta fallet tycker jag är att

1. Att Slemma vet hur han ska agera (om han ska sanera eller ej).

2. Att Slemma tar sig en funderare om hans sätt att hantera sina fiskar är en en efterrationalisering, och kanske inte så optimalt, i synnerhet inte för nyintroducerade fiskar.

3. Att skicka ut de rätta signalerna till hur ett akvarium generellt bör skötas; hur praxis bör hållas och utvecklas. Detta då detta är ett publikt forum, och inte enskilda frågetrådar.
#54 - 28 juni 2009 14:17
Ok. Gör mitt sista inlägg i tråden. Till och med jag fick ur mig ett svar på ursprungsfrågan i mitt andra inlägg tror jag. Sen blev det onödigt tjafsande som jag absolut inte tar åt mig hela äran av.
#55 - 28 juni 2009 14:38
eriahl skrev:
Ok. Gör mitt sista inlägg i tråden. Till och med jag fick ur mig ett svar på ursprungsfrågan i mitt andra inlägg tror jag. Sen blev det onödigt tjafsande som jag absolut inte tar åt mig hela äran av.

Nej naturligtvis inte, och antagligen skulle det inte ha blivit något tjafs alls om detta samtal förts IRL. Internetsamtal tenderar att snabbt koka ner till ett gytter om man inte är ganska strikt. Sedan fäktar man med spökbilder snarare än riktiga människor.
#56 - 28 juni 2009 15:19
[COLOR=black][FONT=Verdana]Statens Veterinärmedicinska Anstalt[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Så även om tumörer i sig inte sprids, dvs. att den skadliga celldelningen förs över på andra individer, så finns orsaken till tumören som måste ses över. Så att rakt av säga att tumörer inte sprids i ett fiskbestånd och sedan ta det med ro är inte rätt. Så även om inte du väljer att se över ditt akvarium så är det inte tillrådligt att andra ska göra samma sak. Om det är en tumör så har den i ditt fall inte uppkommit i ditt akvarium/damm, men det innebär inte att vattnet är friskt då du fört med dig en fisk till ditt akvarium som kan ha varit utsatt för virus. Tumören kan också ha varit spontan, men det vet man ju inte.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Då jag aldrig har hört talas om någon som dagligen flyttar sina fiskar mellan en damm och akvarium så utgår jag ifrån att det är rätt så ovanligt. Det kan möjligen vara så att fiskar kan gå in i denna behandling så att de blir toleranta. Detta faktum förhindrar inte mig från att säga till andra att detta inte är något att rekommendera. Och vidare kommer jag att ifrågasätta varje person i fortsättningen som påstår dylikt. Allt annat vore att nedvärdera fiskarnas liv. Jag är ännu inte övertygad om att denna behandling är acceptabel, och jag är rätt så tveksamt även ur djurrättssynpunkt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Detta ser jag som ytterst rationellt och förnuftigt, och inte alls som någon "predikan" eller att jag lägger näsan i blöt. De som inte kan hålla med om detta har helt enkelt en annan moralisk grundsyn än mig. En "sköt dig själv och skit i anda" mentalitet ser jag inget gott ur, inte minst gäller detta på forum. Jag har dessutom viss vana av internetforum då jag sedan 2003 både har varit admin och moderator för sveriges största filosofiforum. Där är visserligen frågeställningarna både större och intrikatare, men gällande välviljan att göra rätt i det stora hela så är det egenskaper som lyser igenom hos alla användare oavsett forum.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Att flera reagerade med förvåning och irritation skulle i detta fall ha kunnat bemötas annorlunda. Det är faktiskt din egen oförmåga att tillmötesgå som är orsak till att förvåningen blossade upp till irritation. Kan möjligen bero på ovana att använda sig av internetforum. Begrunda och gör rätt nästa gång. [/FONT][/COLOR]

Eriahl's plumpa hackande är inte så mycket bättre. Själv är jag naturligtvis oklanderlig till jag överbevisas! :d

Det enda jag ville veta var: Ska jag sanera eller inte.
Skulle det vara så svårt att få svar på en enkel fråga.
Det fick jag svar på till slut i forumet men innan hade jag fått min svar via ett annat sätt.
Jag tror att vissa individer ser intenet forum som ett legalt tillfälle att få ur sig sina egna aggressioner och besvikelse. Oavsett vilöken frågeställningen är.
Därför att man akn göra detta helt anonymt och då känns det säkert.
#57 - 28 juni 2009 15:20
eriahl skrev:
Tar ett spadtag till i sandlådan. Men det var ju du som efter flera timmar att ha avslutat tråden kör in ett par nya åt mig?

Då känns det som att jag får gå in i sandlådan igen.

Att dina fiskar mår bra är toppen.

Men kan inte låta bli att fundera över hur många som flyttar sina fiskar dagligen egentligen.

Än en gång. Jag svarde på DITT inlägg EFTER att jag avslutat.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 28 juni 2009 15:51
slemma skrev:

Ja det är svårt eftersom man först måste veta vad det handlar om för sjukdom.
Vad var det för slags tumör - ange gärna det vetenskapliga namnet

Finns för övrigt ett bra ordspråk som heter - som man ropar i skogen får man svar;)
#59 - 28 juni 2009 15:54
slemma skrev:
Det enda jag ville veta var: Ska jag sanera eller inte.

Det fick jag svar på till slut i forumet men innan hade jag fått min svar via ett annat sätt.

Jag tror att vissa individer ser intenet forum som ett legalt tillfälle att få ur sig sina egna aggressioner och besvikelse. Oavsett vilöken frågeställningen är.

Därför att man akn göra detta helt anonymt och då känns det säkert.

Ja i ditt fall blev det lite svårare, då det uppstod en problematik. Det handlar då inte längre enbart om vad du önskar få ut av det hela. Frågeställningen har kommit i dagern och pockar på argument. Den har sitt eget liv, och du kan välja att avböja att argumentera om du vill och vi kan avfärda dig. Frågeställningen kvarstår under vilka förutsättningar det är försvarbart att flytta på sina fiskar mellan två olika miljöer dagligen.

Förutsättningarna torde vara:

1. Att miljöerna har identiska vattenvärden, eller acceptabelt liknande vattenvärden.

2. Att fisken fångas in på ett skonsamt sätt så att den frekventa hanteringen inte tär på fisken mekaniskt och stressar den.

Båda dessa kriterier kräver omsorg, och är svåra att hålla, men det går naturligtvis. Sedan tillkommer konsekvenser gällande fiskarnas revir och lokalisering, vilket jag fortfarande ser som ett problem. Är det faktum att Guldfiskar äter och avlar av sig tillräckligt för att konstatera att de har en fullgod situation? Guldfiskar är bra på att yngla av sig, och gör det även i skålar. Betyder det då att en skål är en fullgod levnadsmiljö för en Guldfisk?

Kan vi dra några slutsatser än?

Jag ser fortfarande inte en tydlig linje att det är försvarbart. Kanske någon annan har erfarenhet av detta. Kjell kanske?
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 28 juni 2009 16:23
Jag ser fortfarande inte en tydlig linje att det är försvarbart. Kanske någon annan har erfarenhet av detta. Kjell kanske?

Nej - i ett akvarium håller vi levande varelser och det är vår skyldighet att då ge dom ett bra liv.
Att dom växer behöver definitivt inte betyda att de har det bra. Det kan lika gärna betyda att de får för fet mat och ges för lite möjlighet att "motionera".
Att dom fortplantar sig behöver inte innebära att de trivs. Det kan ju lika gärna innebära att honorna inte ges möjlighet att växa till sig naturligt eftersom de inte kan dra sig undan tills de är mogna för lek, eller inte hinner äta upp sig innan leken. Fiskar som hålls väldigt trångt leker ofta också innan deras kropp är tillräckligt vuxen (läs stark nog) för att klara av att föda yngel.

Det är förvisso som så att fiskar som man håvar upp ofta blir mindre stressade per gång än de som håvas upp sällan (detta har mätts upp). Det är t.ex. mer stressande per gång för en fisk att håvas upp en gång per år i ett hemmaakvarium, än det är i ett affärsakvarium där det håvas flera gånger dagligen.
Inte desto mindre så är varje håvning och varje flytt väldigt stressande eftersom det de facto innebär att man byter miljö varje gång och dessutom en risk för mekansika skador - varje håvberöring skadar fisken slemskikt. Så en flyttning en gång per dag är definitivt inte hälsosamt.
#61 - 28 juni 2009 18:29
Nej - i ett akvarium håller vi levande varelser och det är vår skyldighet att då ge dom ett bra liv.

Att dom växer behöver definitivt inte betyda att de har det bra. Det kan lika gärna betyda att de får för fet mat och ges för lite möjlighet att "motionera".

Att dom fortplantar sig behöver inte innebära att de trivs. Det kan ju lika gärna innebära att honorna inte ges möjlighet att växa till sig naturligt eftersom de inte kan dra sig undan tills de är mogna för lek, eller inte hinner äta upp sig innan leken. Fiskar som hålls väldigt trångt leker ofta också innan deras kropp är tillräckligt vuxen (läs stark nog) för att klara av att föda yngel.

Det är förvisso som så att fiskar som man håvar upp ofta blir mindre stressade per gång än de som håvas upp sällan (detta har mätts upp). Det är t.ex. mer stressande per gång för en fisk att håvas upp en gång per år i ett hemmaakvarium, än det är i ett affärsakvarium där det håvas flera gånger dagligen.

Inte desto mindre så är varje håvning och varje flytt väldigt stressande eftersom det de facto innebär att man byter miljö varje gång och dessutom en risk för mekansika skador - varje håvberöring skadar fisken slemskikt. Så en flyttning en gång per dag är definitivt inte hälsosamt.

Mina fiska håvas inte upp och de motionerar.
Och de har det definitivt inte trångt. Tvärtom. Min hona som blev kidnappad är ca en dm stor när hon la rom, efter att ha lefat på gångvägen mm (Läs bif länk)
Varje dag får de simma mot strömmen då jag har slangen liggande i med rinnande vatten på och de verkar njuta av det. Dessutom kommer det nytt fräscht syre hela tiden. Och vattnet tar jag från dammen till akvariet så det är samma vatten. Jag väljer att göra så här istället för att utsätta fiskarna för det som hände för några veckor sedan.http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131858 Jag tror fiskarna mår sämre av att bli flyttade av katter som sedan släpper dem på gångvägen. Och det enda jag kan göra är väl att avliva grannens katt. Men då måste jag väl avliva alla katter som tar fåglar, möss osv.
#62 - 28 juni 2009 18:30
Ja i ditt fall blev det lite svårare, då det uppstod en problematik. Det handlar då inte längre enbart om vad du önskar få ut av det hela. Frågeställningen har kommit i dagern och pockar på argument. Den har sitt eget liv, och du kan välja att avböja att argumentera om du vill och vi kan avfärda dig. Frågeställningen kvarstår under vilka förutsättningar det är försvarbart att flytta på sina fiskar mellan två olika miljöer dagligen.

Förutsättningarna torde vara:

1. Att miljöerna har identiska vattenvärden, eller acceptabelt liknande vattenvärden.

2. Att fisken fångas in på ett skonsamt sätt så att den frekventa hanteringen inte tär på fisken mekaniskt och stressar den.

Båda dessa kriterier kräver omsorg, och är svåra att hålla, men det går naturligtvis. Sedan tillkommer konsekvenser gällande fiskarnas revir och lokalisering, vilket jag fortfarande ser som ett problem. Är det faktum att Guldfiskar äter och avlar av sig tillräckligt för att konstatera att de har en fullgod situation? Guldfiskar är bra på att yngla av sig, och gör det även i skålar. Betyder det då att en skål är en fullgod levnadsmiljö för en Guldfisk?

Kan vi dra några slutsatser än?

Som jag tidigare skrev så håvas inte mina fiskar in och vattnat tar jag från dammen till akvariet.
#63 - 28 juni 2009 18:31

Finns för övrigt ett bra ordspråk som heter - som man ropar i skogen får man svar;)

Ja men det var inte jag som ropade
#64 - 28 juni 2009 18:36

Eftersom denna fråga om sanering eller ej tenderade att dröja med ett vettigt svar så kontaktade jag då min fiskintendent. Jag fick rådat att sanera för säkerhets skull. Men menade hon att om det varit smittsamt skull mina andra fiskar redan blivit smittade. Hon trodde dock inte det när hon såg fisken.
För att veta vilken tumörtyp det var behövs ett PAD vilket nog blir kostsamt. Men jag ska kolla med henne.
#65 - 28 juni 2009 20:36
herre gud asså.
#66 - 28 juni 2009 22:55
Får jag fråga vilken saneringsmetod din kompis fiskintendenten föreslog?
Vore också intressant att veta hur du fångar din fiskar varje dag.

Sen får jag inte ihop det här (kanske jag är dum). Du skriver i början att du tagit in fiskarna under ett år - senare refererar du till
Jag väljer att göra så här istället för att utsätta fiskarna för det som hände för några veckor sedan.http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131858

Vilket är rätt eller hänger det ihop på något sätt där min logik inte fungerar?

MVH Lasse
#67 - 29 juni 2009 10:17
Lasse skrev:
Får jag fråga vilken saneringsmetod din kompis fiskintendenten föreslog?

Vore också intressant att veta hur du fångar din fiskar varje dag.

Sen får jag inte ihop det här (kanske jag är dum). Du skriver i början att du tagit in fiskarna under ett år - senare refererar du till

Vilket är rätt eller hänger det ihop på något sätt där min logik inte fungerar?

MVH Lasse

Hon sa bara att jag skulle göra rent akvariet och sroppa in når bakterie/svampdödande medel jag har och låta det stå nån dag. Sen bytte jag stenar sand växter.

Jag lägger en hink i dammen där de simmar in.

Logiken är den att förra året försvann en fisk ur dammen som inte återfanns. Dock såg jag katten som tagit den sitta vid dammen och meta. Då började jag ta in dem.Samma katt satt vid dammen den morgon när nästa fisk försvann men som tur var klarade fisken sig efter mina omsorger. Trots att den var rejält mörbultad och sårig.

Sen undrar jag till er som "kan". Hur ser NI att ERA fiskar mår bra?
Att säga att det inte är SÄKERT att en fisk mår bra bara för att den äter förökar sig och växer tycker jag är underligt. Det är på det sättet alla övriga djur visar ett bra mående. Ett djur som inte mår bra förökar sig inte pga att risken för en dålig avkomma då ökar. Och naturen är så fifiig att bara de starkaste överlever.
#68 - 29 juni 2009 10:18
herre gud asså.

Ja du. Tänk att jag kunde dra igång en sån intressant diskussion.
Som engagerar så många.:D
#69 - 29 juni 2009 11:38
Tycker du har undvikit frågan om hur du fångar in fisken, om inte med håv?
#70 - 29 juni 2009 11:53
slemma skrev:

Sen undrar jag till er som "kan". Hur ser NI att ERA fiskar mår bra?

Att säga att det inte är SÄKERT att en fisk mår bra bara för att den äter förökar sig och växer tycker jag är underligt. Det är på det sättet alla övriga djur visar ett bra mående. Ett djur som inte mår bra förökar sig inte pga att risken för en dålig avkomma då ökar. Och naturen är så fifiig att bara de starkaste överlever.

Akvarium och dammar kan inte riktigt jämföras med naturen, och Kjell tyckte jag gav bra exempel. Ett akvarium är dels en väldigt skyddad miljö samtidigt som den är utsatt. Fiskar som mår dåligt kan således överleva bara därför att de t.ex inte behöver anstränga sig för att fly eller jaga mat. En hane kan få komma till att para sig enbart av den anledningen att honan är instängd med hannen. Om man sedan släppte ut akvariefiskarna i sin naturliga miljö så skulle de inte klara sig (för ett de är i för dåligt skick/mår dåligt). Att äta och föröka sig kan således för vissa fiskarter vara ganska basic, men att det i sig skulle indikera att de var i toptrim kan man inte säga. Vissa fiskarter kan man däremot säga det om; då de inte förökar sig föränn förhållanderna är optimala. Så länge Guldfiskar förmår att yngla av sig i små skålar så skulle jag inte säga att det är en god indikator. Att de ynglar av sig visar inte på att de är "starka" relativt deras fria artfränder (om det nu inte är någon framavlad variant). De är antagligen en ganska tragisk syn även i riktigt bra hållna akvarium.

Själv har jag inte den marginalen så jag tillåter mina fiskar att uppvisa att de börjar må dåligt; för då har det redan gått för långt. Jag håller därför reda på vattenvärden och läser på om kemi och biologi så att jag minimerar de misstag jag kan göra. Jag har däremot gjort misstag jag inte varit medveten om, och då har fiskarna till slut visat att de mått dåligt.

I början när jag skaffade akvarium (till min son) så trodde jag det bara var att plugga in och mata på, men det är en skillnad på att ha ett akvarium i god ballans och ha ett akvarium där man stoppar i fisk som hela tiden som dör (och så åker man och köper nya fiskar ungefär som lördagsgodis).

Det kan mycket väl vara så att du klarar av att hålla dina fiskar utifrån den extra utmaning det innebär att flytta dem så ofta, det viktiga är då att detta framgår, och den här diskussionen har handlat om hur du kan klara detta utan att fiskarna far illa. Det ÄR en viktig diskussion ur många synvinklar, och inte alls förvånande. Min erfarenhet är att det brukar bli så, och inte sällan visar det sig att fiskarna faktiskt inte mår så bra. Du behöver således inte ta det personligt på så sätt, utan det är snarare en naturlag på forum som rör djur.

Att icecoollinda pustar och frustar och tycker synd om dig får mig snarast att undra hur hon själv har skött sitt akvarium och att hon känner sig träffad. Att döma av den mångfald av trådar hon har skapat angående bukvattensot och att hon stoppar i nya fiskar som dör hela tiden, så lutar det nog åt det.

Ta en titt på den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131739
#71 - 29 juni 2009 12:25
Akvarium och dammar kan inte riktigt jämföras med naturen, och Kjell tyckte jag gav bra exempel. Ett akvarium är dels en väldigt skyddad miljö samtidigt som den är utsatt. Fiskar som mår dåligt kan således överleva bara därför att de t.ex inte behöver anstränga sig för att fly eller jaga mat. En hane kan få komma till att para sig enbart av den anledningen att honan är instängd med hannen. Om man sedan släppte ut akvariefiskarna i sin naturliga miljö så skulle de inte klara sig (för ett de är i för dåligt skick/mår dåligt). Att äta och föröka sig kan således för vissa fiskarter vara ganska basic, men att det i sig skulle indikera att de var i toptrim kan man inte säga. Vissa fiskarter kan man däremot säga det om; då de inte förökar sig föränn förhållanderna är optimala. Så länge Guldfiskar förmår att yngla av sig i små skålar så skulle jag inte säga att det är en god indikator. Att de ynglar av sig visar inte på att de är "starka" relativt deras fria artfränder (om det nu inte är någon framavlad variant). De är antagligen en ganska tragisk syn även i riktigt bra hållna akvarium.

Själv har jag inte den marginalen så jag tillåter mina fiskar att uppvisa att de börjar må dåligt; för då har det redan gått för långt. Jag håller därför reda på vattenvärden och läser på om kemi och biologi så att jag minimerar de misstag jag kan göra. Jag har däremot gjort misstag jag inte varit medveten om, och då har fiskarna till slut visat att de mått dåligt.

I början när jag skaffade akvarium (till min son) så trodde jag det bara var att plugga in och mata på, men det är en skillnad på att ha ett akvarium i god ballans och ha ett akvarium där man stoppar i fisk som hela tiden som dör (och så åker man och köper nya fiskar ungefär som lördagsgodis).

Det kan mycket väl vara så att du klarar av att hålla dina fiskar utifrån den extra utmaning det innebär att flytta dem så ofta, det viktiga är då att detta framgår, och den här diskussionen har handlat om hur du kan klara detta utan att fiskarna far illa. Det ÄR en viktig diskussion ur många synvinklar, och inte alls förvånande. Min erfarenhet är att det brukar bli så, och inte sällan visar det sig att fiskarna faktiskt inte mår så bra. Du behöver således inte ta det personligt på så sätt, utan det är snarare en naturlag på forum som rör djur.

Att icecoollinda pustar och frustar och tycker synd om dig får mig snarast att undra hur hon själv har skött sitt akvarium och att hon känner sig träffad. Att döma av den mångfald av trådar hon har skapat angående bukvattensot och att hon stoppar i nya fiskar som dör hela tiden, så lutar det nog åt det.

Ta en titt på den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131739

Men jag undrar ff hur vet ni att mina fiskar mår dåligt?
Ingen har dött förr. (Förutom den som blev uppfiskad).
Ingen har fått nån sjukdom förut heller.

De simmar omkring, äter bra. Leker. Växer. Kommer fram och är nyfikna.
Om de nu mår så dåligt undrar jag hur de skulle uppföra sig om de mådde bra???
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 29 juni 2009 12:28
slemma skrev:
Men jag undrar ff hur vet ni att mina fiskar mår dåligt?

Ingen har dött förr. (Förutom den som blev uppfiskad).

Ingen har fått nån sjukdom förut heller.

De simmar omkring, äter bra. Leker. Växer. Kommer fram och är nyfikna.

Om de nu mår så dåligt undrar jag hur de skulle uppföra sig om de mådde bra???

På samma sätt som man inte kan VETA att en fisk mår bra så kan man inte VETA att en fisk mår dåligt.
Därför får man titta på de faktiska förutsättningar som fiskarna har och anta utifrån det.
#73 - 29 juni 2009 13:27
På samma sätt som man inte kan VETA att en fisk mår bra så kan man inte VETA att en fisk mår dåligt.

Därför får man titta på de faktiska förutsättningar som fiskarna har och anta utifrån det.

Jag vill ta ett exempel ang katter. En katt mår bra om den äter, leker, är nyfiken, och social.
Oavsett om den bor i en lägenhet eller på bondgård så kan man se att den mår bra.Om den får lax eller torrfoder spelar ingen roll. Dvs om katten bor i lägenhet och inte får lax varje dag så borde den må dåligt. För det är ju inte de bästa förutsättningarna.
Men den mår bra.
Hundar likaså och fåglar.

En fisk som kommer fram och är nyfiken kan bara inte må dåligt.
Bilagor:
#74 - 29 juni 2009 16:11
slemma skrev:
Jag vill ta ett exempel ang katter. En katt mår bra om den äter, leker, är nyfiken, och social.

Oavsett om den bor i en lägenhet eller på bondgård så kan man se att den mår bra.Om den får lax eller torrfoder spelar ingen roll. Dvs om katten bor i lägenhet och inte får lax varje dag så borde den må dåligt. För det är ju inte de bästa förutsättningarna.

Men den mår bra.

Hundar likaså och fåglar.

En fisk som kommer fram och är nyfiken kan bara inte må dåligt.

Om den får lax eller någon skräpmat har betydelse, och jag skulle säga samma sak till kattägare som enbart ger sina katter Whiskas, i stället för en varierad eller bra sammansatt kattmat. Sedan har det betydelse om en katt bor i en lägenhet eller kan vara utekatt - beroende på vilken sort och sinnelag den har. Så jag tycker inte alls kattexemplet var bra (vi har förresten 4st katter :), så vi kan fortsätta diskussionen gällande katter i kattforumet i stället).

När Guldfisken kommer fram till din hand och sticker huvudet över ytan så säger den kanske: - Snälla, rädda mig härifrån, och så fäller den en tår som du inte kan se. Nä, tror inte man ska förmänskliga djurens beteende.

Men så här då: Även om fisken verkar må bra, så ska man väl inte hantera dem på ett sätt som inte är optimalt och som skulle kunna få dem att må ännu bättre. Det är väl lite vitsen. Jag skulle aldrig säga; OK; hög halt nitrit i vattnet idag, äh fiskarna verkar må som vanligt så jag skippar vattenbytet.

Jag skulle ha ändrat designen på dammen så att den gick att ha i kombination med katter. Högre kanter är ett sätt; då kan inte katten ligga på lur eller komma fram till vattenytan. Får ju dock inte vara så att katterna drattar i och inte kan komma upp igen. Lite större stenar runt den del av dammen som är utsatt, kanske några täta buskar i bakkant. Galler är ju inte så snyggt. Lite lateralt tänkande vore på sin plats: Hur kan du utnyttja problemet!

http://www.huvudsidan.se/lateralt.asp
#75 - 29 juni 2009 16:59
Om den får lax eller någon skräpmat har betydelse, och jag skulle säga samma sak till kattägare som enbart ger sina katter Whiskas, i stället för en varierad eller bra sammansatt kattmat. Sedan har det betydelse om en katt bor i en lägenhet eller kan vara utekatt - beroende på vilken sort och sinnelag den har. Så jag tycker inte alls kattexemplet var bra (vi har förresten 4st katter :), så vi kan fortsätta diskussionen gällande katter i kattforumet i stället).

När Guldfisken kommer fram till din hand och sticker huvudet över ytan så säger den kanske: - Snälla, rädda mig härifrån, och så fäller den en tår som du inte kan se. Nä, tror inte man ska förmänskliga djurens beteende.

Men så här då: Även om fisken verkar må bra, så ska man väl inte hantera dem på ett sätt som inte är optimalt och som skulle kunna få dem att må ännu bättre. Det är väl lite vitsen. Jag skulle aldrig säga; OK; hög halt nitrit i vattnet idag, äh fiskarna verkar må som vanligt så jag skippar vattenbytet.

Jag skulle ha ändrat designen på dammen så att den gick att ha i kombination med katter. Högre kanter är ett sätt; då kan inte katten ligga på lur eller komma fram till vattenytan. Får ju dock inte vara så att katterna drattar i och inte kan komma upp igen. Lite större stenar runt den del av dammen som är utsatt, kanske några täta buskar i bakkant. Galler är ju inte så snyggt. Lite lateralt tänkande vore på sin plats: Hur kan du utnyttja problemet!

http://www.huvudsidan.se/lateralt.asp

Som Kjell skrev. Man kan lika lite veta om en fisk mår dåligt lika lite som att man kan veta att den inte mår dåligt.
Så sluta att utgå från att mina fiskar mår dåligt. Du har inte varit här och sett hur vi har det! Det är såå lätt att slänga ur sig saker i ett forum.
Nä galler är inte snyggt och ej heller funktionellt då denna katt kryper under och river ner. Mina katter bryr sig INTE om fiskarna.
Ang katter så har jag 4 stycken. Har ALLTID haft katter hela mitt liv och jag är inte purung. Så jag vet vad jag pratar om när det gäller dem.
Har fött upp Birmor. Och min närmaste vän föder upp Rex. Så katter kan jag utan och innan.
#76 - 29 juni 2009 19:45
Kan inte hålla mig, måste bara få skriva av mig lite...:d

Tänk dig själv du hamnar på en ny plats varje dag, det är samma luft och det är samma typ av mark du står på. Låt oss säga gräs. Men du kommer ändå känna dig vilse, vart ska du ta skydd om det börjar det blir kallt/varmt, om ett rovdjur kommer osv.

Tycker att det verkar liknande för dina fiskar, du har samma vatten i både kar och damm, likt luften för dig. Kanske samma bottenmatrial av nått i sand väg, likt gräset för dig. Tror att fiskens anpassning till damm/kar varje dag stressar fisken även om kanske verkar trivas.

För du hade ju för 100:a gången fattat, "okej, ny plats igen, ser mig omkring...där verkar vara nått...går dit...nähä...här borta då" Men stressen, vilsenheten och så vidare tror jag du delar med dina guldfiskar.

Ventilerar bara min personliga åsikt, hade själv aldrig valt
göra som Slemma. Hade låtit fiskarna vara i den ena eller den andra. På tok för jobbigt, konka med en spann 2 ggr om dagen.
Gör redan det tillräckligt på jobbet. Som plattsättare blir det ett par spänner om dagen med fix. ;)

Jag håller inte med i allt av vad du säger men jag tänker försvara din rätt att uttrycka den Slemma :)
#77 - 29 juni 2009 20:19
slemma skrev:
Som Kjell skrev. Man kan lika lite veta om en fisk mår dåligt lika lite som att man kan veta att den inte mår dåligt.

Så sluta att utgå från att mina fiskar mår dåligt. Du har inte varit här och sett hur vi har det! Det är såå lätt att slänga ur sig saker i ett forum.

Nä galler är inte snyggt och ej heller funktionellt då denna katt kryper under och river ner. Mina katter bryr sig INTE om fiskarna.

Ang katter så har jag 4 stycken. Har ALLTID haft katter hela mitt liv och jag är inte purung. Så jag vet vad jag pratar om när det gäller dem.

Har fött upp Birmor. Och min närmaste vän föder upp Rex. Så katter kan jag utan och innan.

Men för enkelhetens skull då; strunta i att det är dina fiskar, och försök se dina inlägg objektivt. En "vem som helst" (inte du nu :)) skriver att han/hon flyttar sina fiskar varje dag, och är sedan ganska knapphändig med information. Informationen sippar sedan fram mellan raderna i en ganska lång och brokig tråd (inte helt olikt denna tråd). Skulle du själv inte börja undra över dig själv så att säga? Jag/vi kan ju inte från början veta att du vidtagit åtgärder som du menar är tillräckligt för att fiskarna ska trivas fast de flyttas.

Det jag har lärt mig och har erfarenhet ifrån är att fiskar är känsliga för miljöombyten, alltså något man ska undvika. Även om man använder samma vatten så förändras vattenvärdena olika i ett akvarium och en damm. Sedan dyker det upp ett tokexempel där en snubbe på ett internetforum påstar att han flyttar in och ut fiskar varje dag som om de vore keldjur! Ge mig lite förståelse i alla fall, och erkänn att det är ganska unikt. Överbevisa mig, stånga mig, sparka mig, gööör något! [:-5]
#78 - 29 juni 2009 20:51
Om firrarna simmar in i spannen självmant går de själva med på miljöomställningen. Om man fångar en fisk med håv en dag kommer den, om den ogillar behandlingen fly från håven en annan dag. Mina firrar är därför rädd för gröna saker (håv) medan de älskar röda påsar (oftast med mat i). Fiskar är inte speciellt dumma, så simamr de oftast in i spannen självmant så ser jag inga problem. Det är som att ha hund i bil eller hundgård.

Fortsätt som du gör slemma, om det är det du behagar. Ett allmänt tips gällande frågor på forum: Om du vill undvika påhopp, skriv så lite information som möjligt, och fråga efter mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 29 juni 2009 21:00
Keibo skrev:
Om firrarna simmar in i spannen självmant går de själva med på miljöomställningen. Om man fångar en fisk med håv en dag kommer den, om den ogillar behandlingen fly från håven en annan dag. Mina firrar är därför rädd för gröna saker (håv) medan de älskar röda påsar (oftast med mat i). Fiskar är inte speciellt dumma, så simamr de oftast in i spannen självmant så ser jag inga problem. Det är som att ha hund i bil eller hundgård.

Fortsätt som du gör slemma, om det är det du behagar. Ett allmänt tips gällande frågor på forum: Om du vill undvika påhopp, skriv så lite information som möjligt, och fråga efter mer.

Tvärtom ange alla fakta från början annars är det helt meningslöst att ens fråga eftersom ingen kan ge ett bra svar.

Hundar lever vad jag vet inte i vatten så den jämförelsen är meningslös. Här kommer t.ex. vattenförhållandena in i bilden
#80 - 29 juni 2009 21:41
Intressant det här med fiskar som självmant simmar in i spannar. Min nästa fråga är då hur gör du sen - häller dem i akvariet över natten - sätter i spannen i akvariet på morgonen och fiskarna simmar in igen och sedan ut i dammen igen? Om det är så det går till så bör du nog anmälla dig till nästa års talangjakt.

Att sedan någon fiskeriintendent sagt att man skall sanera från en möjlig viruell infektion på det sätt som du beskriver tvivlar jag mycket starkt på.

Din guldfisk som blev halvt uppäten för några veckor sedan - hade inte den simmat in i spannen eller använde du inte spanntricket då?

Du sa någon annan stans att fiskarna samm glatt och lekte i strömmen från det vatten som slangen gav in i dammen - på mig tyder det mer på att de försöker få syre och att det inte finns så mycket av detta i din damm.

Det är mycket i den här historien som inte verkar stämma så bra så förlåt mig men jag tvivlar på att det ens finns en damm med guldfiskar i hemma hos dig, för att motbevisa mig i det så vill jag gärna se bilder på dammen, fiskinfångadet och alla andra påstående som gjorts i denna tråd och som för mig mer liknar en skröna.

MVH Lasse
#81 - 29 juli 2009 11:23
Lasse skrev:
Intressant det här med fiskar som självmant simmar in i spannar. Min nästa fråga är då hur gör du sen - häller dem i akvariet över natten - sätter i spannen i akvariet på morgonen och fiskarna simmar in igen och sedan ut i dammen igen? Om det är så det går till så bör du nog anmälla dig till nästa års talangjakt.

Att sedan någon fiskeriintendent sagt att man skall sanera från en möjlig viruell infektion på det sätt som du beskriver tvivlar jag mycket starkt på.

Din guldfisk som blev halvt uppäten för några veckor sedan - hade inte den simmat in i spannen eller använde du inte spanntricket då?

Du sa någon annan stans att fiskarna samm glatt och lekte i strömmen från det vatten som slangen gav in i dammen - på mig tyder det mer på att de försöker få syre och att det inte finns så mycket av detta i din damm.

Det är mycket i den här historien som inte verkar stämma så bra så förlåt mig men jag tvivlar på att det ens finns en damm med guldfiskar i hemma hos dig, för att motbevisa mig i det så vill jag gärna se bilder på dammen, fiskinfångadet och alla andra påstående som gjorts i denna tråd och som för mig mer liknar en skröna.

MVH Lasse

Nej jag hade inte tagit in min fisk den natten när den blev kattnappad.
Trodde det skulle funka utan att ta in dem.
Ja kanske talang nästa för mig men jag har inte det behovet att visa upp mig.
Och jag tar in fiskarna med hink. De simmar in i hinken. De kommer fram och om man vill kan man lyfta upp dem. Syre får de hela dagen då slangen ligger i och rinner under den tid de är i dammen.
Bara för att du inte sett allt så finns det faktiskt saker som sker ändå.
Min kompis sa att jag skulle sanera för SÄKERHETS SKULL.
Och ang tumören så var det en medfödd missbildning.
Dvs tumör betyder bara utväxt.
Sen kanske det är svårt att formulera sig i ett forum.
Jag behöver inte motbevisa nåt. Huvudsaken är att jag vet!
#82 - 29 juli 2009 11:28
keibo skrev:
om firrarna simmar in i spannen självmant går de själva med på miljöomställningen. Om man fångar en fisk med håv en dag kommer den, om den ogillar behandlingen fly från håven en annan dag. Mina firrar är därför rädd för gröna saker (håv) medan de älskar röda påsar (oftast med mat i). Fiskar är inte speciellt dumma, så simamr de oftast in i spannen självmant så ser jag inga problem. Det är som att ha hund i bil eller hundgård.

tack!
#83 - 29 augusti 2009 06:49
Vad fan snackar du fÖr jÄvla skit!

[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!] E du i huvet eller jag fick fan så dåliga råd här ine om bukvattensota och när jag träffade en vättig människa på djuraffären så fick jag det bästa rådet av alla.
och nu har jag nya fiskar DE MÅR UTMÄRKT jävla idot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SNACKA SKIT OM ANDRA DITT PUCKO
#84 - 29 augusti 2009 08:47
Sansa dig, detta är ett forum för fisk och djurintresserade. Inte ett hata-alla-forum.
Men det känns som om du tar åt dig, annars hade du inte reagerat på detta vis.
Var glad ist för att dina fiskar mår bra!!!
#85 - 29 augusti 2009 09:00
[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!] E du i huvet eller jag fick fan så dåliga råd här ine om bukvattensota och när jag träffade en vättig människa på djuraffären så fick jag det bästa rådet av alla.

Det finns många unga och omogna människor skaffar akvarium som de inte förmår att sköta. Upp till dig att framställa dig själv i en bättre dager. Det här är ett forum och det är de texter som du framställer som blir den information vi har att gå på. Tycker ditt senaste svar tydliggör problematiken. Det finns tyvärr personer som har akvarium där fiskarna mår dåligt, och där ägarna tycker att de sköter dem perfekt och oklanderligt. Och det är allas ansvar att lägga näsan i blöt när det kommer till hur djur sköts.

Men förklara gärna vad ditt problem var, vilka råd du fick, och vad du gjorde för förändringar. Tycker faktiskt att det är din skyldighet för att skingra eventuella misstankar om vanskötta fiskar. Att du återigen skaffat nya fiskar (för tredje gången) och jag inte sett någon förklaring får mig att fundera huruvida utgången kommer att bli för dessa.

MEN jag är medveten om att det jag skriver kan tolkas som översitteri och att jag trampar folk på tårna. Här måste vi kunna skilja personen som skriver från informationen som framgår på forumet. Så länge det saknas tydlighet i informationen och att det inte framgår att ett akvarium sköts rätt så ser jag det av godo att fråga/kräva information till den punkt att alla kan se att det inte rör sig om ett av dessa otaliga fall där ett akvarium införskaffas utan förståelse för hur man ska sköta det. Det är vanligt förekommande, och enbart de välvilligaste söker hjälp på Zoopet. Mörkertalet är enormt.
#86 - 29 augusti 2009 10:14
mkt bra formulerat!!!!
#87 - 29 augusti 2009 11:21
Det jag fortfarande inte förstår är varför man flyttar guldfisken från dammen till akvariet varje dag?
#88 - 29 augusti 2009 11:45

Jag tycker det känns som om Johan är en av de få som vet vad de pratar om [:o]

Annons