Vita prickar

#1 - 10 januari 2008 16:40
För några dagar sedan såg jag att min största platy hona fått som små, små vita prickar, lite mjälliknande, på stjärtfenan, och idag när jag kom hem från skolan hade resten av mina platys och också några va mina guppyyngel små prickar på stjärfenorna. OBS! Åtminstonde min största platyhona har börjat få prickar på resten av kroppen också. Hjälp! Vad har dem drabbats av, och hur får jag bort det?
#2 - 10 januari 2008 16:47
Aquario skrev:
För några dagar sedan såg jag att min största platy hona fått som små, små vita prickar, lite mjälliknande, på stjärtfenan, och idag när jag kom hem från skolan hade resten av mina platys och också några va mina guppyyngel små prickar på stjärfenorna. OBS! Åtminstonde min största platyhona har börjat få prickar på resten av kroppen också. Hjälp! Vad har dem drabbats av, och hur får jag bort det?

Vitaprick... Förbättra kost och vattenkvalité... lite salt i vattnet och medicinera om det inte hjälper... ;)
#3 - 10 januari 2008 16:55
OK, på vilket sätt ska jag förbättra kosten/vattenkvalitén då? Och hur mycket salt ska det va i :P
#4 - 10 januari 2008 17:36
Aquario skrev:
OK, på vilket sätt ska jag förbättra kosten/vattenkvalitén då? Och hur mycket salt ska det va i :P

Kolla på alla nybörjartrådar... Det är samma problem som orsakar de vanligaste sjukdomarna.. Jag hällde i 1 dl till 250 L men det ska tydligen vara för lite.. Men jag tyckte att det räckte för mig och jag skulle ha delat upp det på 3 ggr om jag skulle göra om det... 1/3 dl salt per dag i 3 dagar.. så att de fick vänja sig...

Gå till zoo och be dem kolla vattenvärden.. Sen kan du kolla på nybörjartrådarna vad du ska göra eller ta upp den här tråden igen..

Frysmat, jag gillar cyklops för att småynglen kan äta dem också.. har man större fisk så är artemia bättre.. kanske lite granulat i småbitar att ge av ibland...
#5 - 10 januari 2008 18:43
Okej, det blir att åka till djuraffären imorgon då. Ska passa på att skriva ut listan på reglöer vid medicinering när jag ändå är igång :)
#6 - 10 januari 2008 20:47
Har man vita prick är det klart läge att medicinera istf att chansa
#7 - 11 januari 2008 21:19
Mm, iaf så köpte jag både salt och medicinen, fick ta lite från julklapps pengarna men men. Hur vet man om filtret innehåller akvtivt kol? Och jag kan behöva behandla yngelkassen, komfram tillatt källan var väldelvis där, hur gör jag det då?
#8 - 11 januari 2008 21:41
Kol är svart... Har du svarta bitar i din pump??
Vaddå yngelkassen.. har du ett litet kar med yngel??

Åhh... Hoppas att det löser sig... Vad står det på medicinen? Hur hårt går den åt balansen?? Hur ska du göra efteråt??? Det var många år sedan jag hade vita prick.. en av mina platy fick en prick på stjärten när jag medicinerade som värst emot tarmparasiten men det försvann när jag hade bytt en massa vatten och börjat att få tillbaka balansen..

Dina föräldrar borde hjälpa till med medicinen åt djuren.. att köpa nya fiskar kan du bekosta själv men inte medicin åt de befintliga... Jag har barn mellan 3-21 år och om jag låter mina barn köpa djur så köper jag medicin åt dem!!! Plus att jag har yttersta ansvaret... Hmm.. jag blev lite ilsken nu.. [:o] [:o] :D
#9 - 12 januari 2008 01:11
Katharina skrev:
Kol är svart... Har du svarta bitar i din pump??

Vaddå yngelkassen.. har du ett litet kar med yngel??

Åhh... Hoppas att det löser sig... Vad står det på medicinen? Hur hårt går den åt balansen?? Hur ska du göra efteråt??? Det var många år sedan jag hade vita prick.. en av mina platy fick en prick på stjärten när jag medicinerade som värst emot tarmparasiten men det försvann när jag hade bytt en massa vatten och börjat att få tillbaka balansen..

Dina föräldrar borde hjälpa till med medicinen åt djuren.. att köpa nya fiskar kan du bekosta själv men inte medicin åt de befintliga... Jag har barn mellan 3-21 år och om jag låter mina barn köpa djur så köper jag medicin åt dem!!! Plus att jag har yttersta ansvaret... Hmm.. jag blev lite ilsken nu.. [:o] [:o] :D

Jag ska kolla. Jag har som en flytande "plastbunke" i akvariet där ynglena får simma omkring.

Det står det där vanliga som att man ska göra ett delvattenbyta innan manhälleri medicinen, så ska man ta bort kol, man ska inte mata under medicinering, eller i väldigt små portioner...

Jo det kan man väl tycka på sätt och vis, men dem står ju i och för sig för kostnaderna för kaninerna och fågeln. Det viktigaste är iaf att jag fått tag på medicinen.
#10 - 12 januari 2008 11:24
Efteråt ska jag lägga i kolet i filtret igen och låta det gå runt 24timmar, sen står det att jag kanslänga det.
#11 - 12 januari 2008 12:42
Aquario skrev:
Efteråt ska jag lägga i kolet i filtret igen och låta det gå runt 24timmar, sen står det att jag kanslänga det.

Ja, det är bra. Men det går hårt åt balansen i karet. Se till att byta vatten efteråt.. ge växtnäring om du har...
Jag har också medicinerat och haft kol efteråt.. Jag fick hälla i olika mediciner i flera omgångar så sen gjorde jag rent karet helt.
Det har gått en månad nu och det är inte riktigt bra än... Läs på nybörjartrådar om nitrit och hur man får fisken att må bra... ;)
#12 - 12 januari 2008 12:57
Men hur får man tag på det här kolet, och hur känner jag igen det? Växtnäring kan jag få låna flytande av från min kompis. Nu ska jag iaf gå och göra ett vattenbyte och göra rent pumpen.
#13 - 12 januari 2008 13:08
Aquario skrev:
Men hur får man tag på det här kolet, och hur känner jag igen det? Växtnäring kan jag få låna flytande av från min kompis. Nu ska jag iaf gå och göra ett vattenbyte och göra rent pumpen.

Du måste inte ha kol. Du kan byta vatten istället... Jag tycket att det är bättre att du lägger pengarna på Easy Life eller Aqua Safe och häller i vid vattenbyten.. På Zoo köper du kol...
Har du inte sniglar i karet så kan det vara bra.. Posthorn ska vara bäst.. Men om man matar för mycket eller har för mycket alger för att växterna inte trivs så kan man få mycket sniglar.. [:o]

Som sagt.. Kolla nybörjartråden.. ;)
#14 - 12 januari 2008 13:15
Ok, jo jag har något som Aqua Safe, däremot måste jag vänta med att använda medicinen då. Vart hittar jag då nybörjartråden?
#15 - 12 januari 2008 15:17
Jag ska gå och fortsätta på min trasmatta nu, jag får hälla i medicinen ikväll, för då borde väl det där Aqua safe "försvakats" lite, annars får jag göra ett snabbt, litet delvatten byte.
#16 - 12 januari 2008 20:59
Aquario skrev:
Ok, jo jag har något som Aqua Safe, däremot måste jag vänta med att använda medicinen då. Vart hittar jag då nybörjartråden?

Du använder sök funktionen och skriver ......

och ..........

var god
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjare
#17 - 12 januari 2008 21:58
Välj forumets huvudsida och därifrån går du in på nr 5, mitt första akvarium..

Först måste du ju medicinera. Sen ska ju medicinen verka kanske ett dygn, det står på medicinflaskan hur du ska göra, sen byter du vatten och häller i Aqua Safe osv... ;)
#18 - 13 januari 2008 00:29
[COLOR=black][FONT=Verdana]Det var mycket om balansen och förbättring av kosten men inte så mycket om vita prick bekämpningen. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag kan berätta hur det gick för mig, nybörjare med fem månaders erfarenhet. Tack vare alla duktiga här på forumet gick det snabbt och smidigt att fatta vad som gäller.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Först var det bukvattensot som mina ancistrus dog av. Sedan kom vita prickar. Jag köpte medicinen som heter protozin. Den är ganska dyr så lite hjälp från vuxna kan vara på plats. Man ska medicinera som det står på burken. Sedan kan man vänta i några dagar (jag väntade i en vecka) och medicinera igen. Det står att det är lätt att blir av med vita pricken men den är envis. Man måste alltså upprepa behandlingen 2-3 gången för att blir av med allt.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Saltet hjälper under behandlingen.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Ännu viktigare, tycker jag, är att höja vattentemperatur till minst 28 grader. Men det beror vilka fiskar du har i. Mina klarade under sista behandlingen 31 grader under ett par dagar, trots att de flesta bör ha max 28. Temperaturhöjning hjälper att döda orsaken (parasiter) till sjukdomen i alla utvecklingsstadier (enklast förklarat).[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]När jag använde medicinen så hade jag extra filter för att ha mer vattenrörelse då mediciner minskar syrehalten.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Efter medicineringen och när prickarna är borta kan du använda aktiv kol. Det kan du köpa i butiken i olika former - fråga så får du säkert hjälp så att det passar i din pump/filter. Det används för att ta bort rester av medicinen. Efter ca 4 veckor är det bäst att ta bort aktiv kol från filter då kan den i stället börja släppa ut allt onyttig.[/FONT][/COLOR]
Aktiv kol ska du inte ha under medicineringen.

Hoppas att du blir av med sjukdomen utan att några fiskar dör.

Hälsningar
Anna
#19 - 13 januari 2008 09:58
Tack för assisten Anna.. Jag har inte haft vita prick på 10-15 år.. [:o] Inte vet jag hur just den medicinen fungerar, men som sagt det står på flaska och man kan ju fråga när man köper den... ;)

Tempen. Om man vill höja så skulle inte jag höja mer än 1 grad per dag och sen skulle jag sätta in en sockerbit med luftbubblor. För hög temp minskar syret i vattnet och syret är det viktigaste av allt när man medicinerar.. ;) :)
#20 - 13 januari 2008 20:04
Helt rätt med ökningen av temperatur, det glömde jag skriva. BÅde när man ökar och minskar temperatur måste det ske långsamt. Fiskarna kan blir sjuka bara av det:(

Det var precis vad jag fått lära mig från andra här - att vatten måste genomluftas ordentligt vid medicinering och temperatur ökning.

Jag har lyckats blir av med sjukdomen men först efter tredje omgången. Nu har jag inte sätt några symptom ven när jag fått nya fiskar. Stressen kan ju framkalla olika sjukdomar.

Som du redan sa, Katharina, bra vatten balans, kost och inte för många fiskar gör bra akvariemiljö.

Hälsningar
Anna
#21 - 24 januari 2008 15:04
Hehe, jag ska snrt läsa alla inlägg här ovan, har bara lusläst lite. Iaf så är senaste uppdateringen att alla vita prickar e borta nu :) Celebration! Dem fiskar som klarade sig igenom utan att drabbas bäst: Ynglena, guramisarna, algätaren :) Haha! :D som sagt läser snrt era senaste inlägg.
Bilagor:

Annons