Aquario skrev:För några dagar sedan såg jag att min största platy hona fått som små, små vita prickar, lite mjälliknande, på stjärtfenan, och idag när jag kom hem från skolan hade resten av mina platys och också några va mina guppyyngel små prickar på stjärfenorna. OBS! Åtminstonde min största platyhona har börjat få prickar på resten av kroppen också. Hjälp! Vad har dem drabbats av, och hur får jag bort det?
Aquario skrev:OK, på vilket sätt ska jag förbättra kosten/vattenkvalitén då? Och hur mycket salt ska det va i :P
Katharina skrev:Kol är svart... Har du svarta bitar i din pump??
Vaddå yngelkassen.. har du ett litet kar med yngel??
Åhh... Hoppas att det löser sig... Vad står det på medicinen? Hur hårt går den åt balansen?? Hur ska du göra efteråt??? Det var många år sedan jag hade vita prick.. en av mina platy fick en prick på stjärten när jag medicinerade som värst emot tarmparasiten men det försvann när jag hade bytt en massa vatten och börjat att få tillbaka balansen..
Dina föräldrar borde hjälpa till med medicinen åt djuren.. att köpa nya fiskar kan du bekosta själv men inte medicin åt de befintliga... Jag har barn mellan 3-21 år och om jag låter mina barn köpa djur så köper jag medicin åt dem!!! Plus att jag har yttersta ansvaret... Hmm.. jag blev lite ilsken nu.. [:o] [:o] :D
Aquario skrev:Efteråt ska jag lägga i kolet i filtret igen och låta det gå runt 24timmar, sen står det att jag kanslänga det.
Aquario skrev:Men hur får man tag på det här kolet, och hur känner jag igen det? Växtnäring kan jag få låna flytande av från min kompis. Nu ska jag iaf gå och göra ett vattenbyte och göra rent pumpen.
Aquario skrev:Ok, jo jag har något som Aqua Safe, däremot måste jag vänta med att använda medicinen då. Vart hittar jag då nybörjartråden?