vita prickar

#1 - 28 maj 2004 07:47
Hej alla

e ny här på zoopet

nu e de så att dom flesta av mina fiskar har fått massa vita pricker på sig.

å inatt dog 2 av fiskarna. tyärr har ja inte namnet på dom 2.

så nu undrar ja om de finns någon här som vet va de e för sjukdom å hur man botar den=)

tacksam för svar
#2 - 28 maj 2004 07:51
Låter definitivt som vita pricksjukan. Kolla här på sjukdomar om inte symtomen stämmer. Om jag var du skulle jag bege mig till en zooaffär för att köpa medicin till dem. Sjukdomen är ganska lätt att bota om medicin bara sätts in i tid.

Själv har jag använt ett medel som heter PROTOZIN som jag köpt på zooaffär'n och den har varit väldigt effektiv.

Hoppas resten av fiskarna klarar sig.

Mvh

Jenny
#3 - 28 maj 2004 07:58
Tackar för svaret=) ska genast åka till zoo å inhandla=)

mvh bossen
#4 - 28 maj 2004 12:56
om man nu har sjukdommen vita prickar. måste man byta ut alla växter då? eller sätter den sig bara på fisken typ? =))
#5 - 28 maj 2004 13:28
Här kan du läsa om Vitaprick http://www.zoopet.com/Akvarium/artikel_visa.asp?NR=212

Man medicinerar i akvariet och parasiten dör. Man behöver inte byta ut växter eller något annat.

//Annika
#6 - 28 maj 2004 13:51
okej, tack annika. nu strök min underbara silver haj med. 3 fisken på 8 timmar. e för tråkigt
#7 - 28 maj 2004 13:58
Hur stort akvarium har du "bossen"? Det kanske bara var bra (inte elakt menat) att dina silverhajar strök med, för de blir ganska stora, och så är de relativt neurotiska och fladdriga av sig, enligt min erfarenhet...
#8 - 28 maj 2004 14:03
har ett juwel på 240 liter. kanske de. men e tråkigt att fiskarna dör bara för ja köpt nya. måste kommit med när ja köpte dom senaste. exakt lika som dom på bilden

http://www.zoopet.com/Akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
#9 - 28 maj 2004 14:35
Vita prick bryter ut vid stress... alla fiskar har det latent. Det är väldigt vanligt att man får det när man köper nya fiskar eftersom de blir stressade av transporten. Det är därför det är så viktigt att man koppar i sina nya fiskar...
#10 - 28 maj 2004 14:39
okej. thx tant nancy=) alltid trevligt med ny info=) dags att fara t bolaget å köpa grav öl*L*
#11 - 28 maj 2004 17:25
Även jag har precis åkt på vita prick, har hittills dödat två apistogramma och en neontetra. En av de båda apistoarna har dött efter påbörjad medicinering.

Det konstiga(?) är att de två fiskarna som dog först inte alls hade några vita prickar, åtminstone inte vad jag såg när jag håvade upp dem för att föra dem till sista vilan via den stora vita porslinsguden. Istället var det våra barber som ser ut att vara hårdast angripna och fick mig uppmärksam på eländet. Men av dessa har ingen dött ännu.

Som tur var hade vi medicin hemma så nu är hela akvariet blått, ser nästan lite lustigt ut.

Jag skålar för dina förluster bossen och hoppas att resten av dina fiskar klarar sig.
#12 - 28 maj 2004 22:13
tack min broder tack.de e ju för tråkigt .
#13 - 29 maj 2004 05:19
"Vita prick bryter ut vid stress... alla fiskar har det latent. Det är väldigt vanligt att man får det när man köper nya fiskar eftersom de blir stressade av transporten. Det är därför det är så viktigt att man koppar i sina nya fiskar..."

Och har dem i karantän.
#14 - 29 maj 2004 06:47
Hejsan å go morron alla. nu kommer de en fråga till=). ska man ge fiskarna medecin för vita prickar varje dag??, fattar inte va de står på lappen som man fick med.

Annons