Vita prick - vilken medicin?

#1 - 27 oktober 2006 22:34
Har sett att en av mina platysar har fått vita prickar på sig, och undrar därför två saker.

För det första, vilken medicin ska man använda? Om man läser i Seras sjukdomshäfte så står det bl.a Sera ectopur, cyprinopur och costapur.
Finns tydligen olika orsaker till de vita prockarna, så hur ska jag veta vilken sorts "vita prick" det är?

För det andra, ska jag flytta den sjuka fisken till ett eget akvarie och medicinera den där, eller ska jag dra alla över en kam och hälla medicinen i sällskapskaret där fisken går nu? Detta smittar väl förmodar jag, så kanske är det så att alla fiskarna måste medicineras?

Tacksam för svar :)
#2 - 27 oktober 2006 22:49
Det finns många olika anledningar till att fiskar har vita prickar och flera sjukdomstillstånd, alltfrån vitaprick till svamp.. sedan finns det Oodium men det är mer som ett vitt damm på fisken...
Men är prickarna ganska runda, så pass stora att man kan urskilja att det är en avgränsad prick så kan det mkt väl vara Vitaprick.. du har inte möjlighet att ta en bild ?
Då jag sist behandlade mot Vita prick var många år sedan, men då använde jag Protozin.
Man bör behandla hela akvariet, men läsa noga på förpackningen om ngn fisk sort inte tål medicinen.

Men Protozin är det jag testat.. ngn av de mediciner du nämner är mot svamp..

Sitter prickarna på hela fisken eller är de på vissa ställen ?
#3 - 27 oktober 2006 23:08
nar fisk blir sjuk, i ditt fall far vita prick sa beror det pa att de blivit stressade over nagot.. tex dalig vatten kvalitet, ny fisk, mobbning el snabba forandringar i vattne varden... bakterier/parasiter finns alltid i vattnet men fiskarna paverkas oftast inte av detta men som sagt tidigare om de blir stressade sa blir de mer motagliga... om du ser sjukdomen pa en gang sa kan du flytta over den till eget akvarium och behandla annars behandla hela akvariet eftersom det ar nar den vita pricken(parasiten) faller av fisk kroppen som den exploderar och forokar sig.. detta kallas ett fri simmande stadium... medicin som ges dodar parasiten i detta fri simmande stadium sa att de inte kan angripa andra fiskar och sprida sig...
ps kolla alltid sa att medicin som duu ger inte ar farlig for nagon av arterna du har i akvariet eftersom vissa kan vara mer kansliga an andra....

Sussi
#4 - 28 oktober 2006 07:57
Känns omöjligt att ta kort på fisken, det är nog så svårt att undersöka den utan kameran, men kan ju göra ett försök.
Prickarna sitter bara på ena sidan fisken, mest på framdelen men även några på stjärtfenornaoch även lite på ovansidan som jag kan se. Ingen annan fisk har några prickar vad jag kan se.
#5 - 28 oktober 2006 08:54
Det är lika bra du behandlar hela akvariet!
Vitaprick är väl en av de mest smittsamma sjukdomarna.

När jag fick hem det (m. fisk från affär tyvärr) satte jag sjuklingarna i karantän såfort jag upptäckte det efter några timmar.
Det hjälpte föga - 3 dygn efteråt hade alla vitaprick ändå!!!!

Jag behandlade med FaunaMor, och följde anvisningarna till punkt och pricka!
Den medicinen hjälpte jättebra för mig! Alla blev friska och jag klarade mig utan dödsfall ... - alla klarade sig!

[COLOR=blue]LYCKA TILL[/COLOR]
#6 - 28 oktober 2006 11:40
Jag beh mina med costapur i 7 dagar. Alltså dag 1, dag 3, dag 5 och dag 7. Sen väntar man 2 veckor och kör en kur till på 7 dagar. Då kan man vara säker på att få med alla parasiterna p.g.a. deras livscykel.
#7 - 28 oktober 2006 22:04
Låter som detta skulle kunna vara Vita prick Daniel.. det är brått att behandla nu.. har du startat ? Som icejoy skriver... viktigt med doseringen efter visst schema.. brukar stå på förpackningen.
#8 - 29 oktober 2006 08:48
Har inte hunnit gjort nåt än, var och köpte JBLs Punktol men har knappt varit hemma. Ska börja idag.
Kan UV-ljus minska risken för sånt här?

En fråga till. Tyckte bruksanvisningen var lite svårförstådd.
Alltså, man häller i preparatet, och sen då...?
Hur länge ska det verka t.ex? Och dör alla filterbakterier?
#9 - 29 oktober 2006 10:19
Alla bra bakterier stryker också med tyvärr :(
Ladda upp med nyttobakterier tills efteråt när medicineringen är över.

Man brukar ju annars kunna ta ur filtret och låta det gå separat någonstans, men jag skulle nog inte göra det när det är vitaprick det är frågan om..

Ang. ljus... jag har hört att det kan vara bra att mörklägga akvariet under medicineringen mot vitaprick. Har däremot ej gjort det själv.
#10 - 29 oktober 2006 10:39
Trist att filterbakterierna stryker med då. Då kan jag väl likagärna rengöra filtret när medicineringen är över?
Köpte Denitrol så det ordnar sig väl så småningom hoppas jag.

Annons