Vita prick, törs jag behandla alla i karet?

#1 - 30 januari 2010 16:44
Hej!

Upptäckte precis att en av mina nya mollys fått några vita prickar, och en annan ser ut att ha något på gång. Har haft vita prick en gång tidigare och behandlade med Punktol, temphöjning och lite salt med gott och snabbt resultat, men då var karet nystartat och mollyna var de enda fiskarna i det.

Nu läste jag igenom bipacksedeln igen och blev lite bekymrad över detta: "Fiskar utan fjäll (grönlingar och malar) och svaga fiskar kan vara känsliga för preparatet." Har Corydoras julii, L316 och Sewellia lineolata i akvariet numera, bör jag plocka ut dem eller törs man låta dem vara kvar? Törs nog inte ha i salt heller, det påstås vara en myt att det är farligt för pansarmalar, men sist jag använde det dog två julii...

Att ta ut bara mollyna och behandla dem är dumt eller? Parasiterna finns väl kvar i botten, eller hur var det nu? Har för övrigt endlers och kakaduaciklider i karet.
#2 - 30 januari 2010 17:31
Vi hade vita prick för ett tag sedan och fick rådet att behandla alla i akvariet (alltså inte flytta dom till ett annat), vi saltade och medicinerade och inga fiskar strök med i andra omgången och då har vi Corydoras (vi behandlade med ett preparat först som inte gav någon verkan alls).
#3 - 30 januari 2010 18:09
Vita prick beror på en parasit som i vissa stadier lever i sanden. Man ska alltid behandla hela akvariumet och ofta får man upprepa behandlingen flera gånger innan man blir av med parasiten.

//Roger
#4 - 30 januari 2010 18:40
Tack för svar!
Mollyna koppades in igår, prickfria, så de har nog inte hunnit smitta ner så mycket än.

Har kvar tillräckligt med Punktol för en första omgång, tar nog i hälften först och om alla verkar må bra får de resten efter några timmar. Någon som vet på vilket sätt de skulle kunna vara känsliga, vad händer om de inte tål det?
#5 - 30 januari 2010 18:56
Jag brukar köra med Exit och mina pansarmalar har klarat det utan problem. Dosera enligt förpackningen.
Jag brukar inte salta i akvariet men 1/2 dl salt per 100L vatten är inga problem för dina pansarmalar.

Lycka till!
//Roger
#6 - 30 januari 2010 20:23
lofstrog skrev:
Jag brukar köra med Exit och mina pansarmalar har klarat det utan problem. Dosera enligt förpackningen.

Jag brukar inte salta i akvariet men 1/2 dl salt per 100L vatten är inga problem för dina pansarmalar.

Lycka till!

//Roger

Vad innehåller Exit då? Står inget om det på tillverkarens hemsida, så det kan ju mycket väl vara samma som Punktol.

Tack!

Annons