Vita prick och EasyLife produkter

#1 - 23 september 2009 19:27
Jag har vita prick i mitt 720. Endast kardinaltetror har dem, dock inte alla (än).

Tog bort ca fem st kardinaltetror för några dagar sedan ur karet och avlivade dem, men nu har fler kardinaler fått dem och i stället för att försöka håva in dem beslöt jag att behandla hela karet.

Eftersom jag är rädd att använda ett preparat som slår ut filterbakterierna beslöt jag mig för att använda EasyLifes AntiSpot och Multicura.

Dessa har jag nu hällt i karet. Vattnet är grönt efter Multicuran. AntiSpot färgade inte vattnet alls.

Det fanns inga varningar på bruksanvisningar om att det skulle vara någon risk för någon art. Det stod dock på Multicuran att den inte slår ut filterbakterier.

Har någon av er provat dessa produkter och vad har ni för erfarenhet?

Om jag förstått bruksanvisningen rätt http://www.easylife.nl/english/index.html?id=76 och
http://www.easylife.nl/english/index.html?id=77

så behöver man inte byta vatten förrän efter avslutad kur när prickarna försvunnit.

Det jag sett i karet nu ca 1 timme efter att jag tillsatt medlen är att kubotaierna stimmar väldigt tätt och verkar upprörda. De andra fiskarna är som vanligt.
#2 - 26 september 2009 14:43
Eftersom ingen tycks ha erfarenhet av produkterna, så berättar jag om hur det går här hos mig.:)

Det är nu dag 4 av behandlingen.

Första dagen satte jag i både AntiSpot och Multicura, dag 2 endast Multicura och dag 3 både AntiSpot och Multicura. Idag tillsätter jag inget och från och med i morgon kör jag AntiSpot varannan dag tills prickarna är borta och ett par dar därtill. Så är det i alla fall tänkt.[:o]

Tempen i karet pendlar mellan 27,5 och 28,5. Sjunker till det första under natten.

Har inte bytt vatten under behandlingen och avser inte göra det heller.

På den positiva sidan är att alla räkor (både körsbär och amano) lever än.
Flammigheten på kardinaltetrorna har försvunnit och de verkar piggare.
Övriga fiskar är opåverkade
AntiSpotmedlet färgar inte vattnet.
Multicuran färgar vattnet gulgrönt men det klarnar hyfsat under natten.

På den negativa sidan är att andmaten har exploderat i karet och att kardinalerna fortfarande har prickar. De har inte blivit fler, men jag kan inte svära på att de blivit färre heller.:confused:

Jag fortsätter rapportera om hur det går framöver.
#3 - 26 september 2009 14:48
På tal om andmat, håva upp så mycket du kan och gå till en akvarieaffär du är tjenis med och låna en guldfisk eller slöjstjärt. Efter en-två veckor är skiten borta:)!

Jag tycker även det är bra att du berättar hur det går med medlet trots att ingen skrivit i tråden, det kan vara någon som vill testa medlet senare eftersom ingen gjort det hittills:D! Bra jobbat Tina:)!
#4 - 29 september 2009 16:16
Tack för din uppmuntran Ansjo.:)

Lite uppdatering då: Ingenting har dött i karet, varken räkor,snäckor eller fiskar. Inga verkar må dåligt heller utan de sköter business as usual.

Inga fler prickar, inga färre prickar. De från början existerande prickarna finns kvar på de specifika fiskarna som har dem.

Från idag kör jag följande variant:

Jag har stängt av huvudpumpen AquaBeen som blåser 3000 l/timmen och som drar vattnet från framsidan av karet till bakom BTN bakgrunden och ut till framsidan igen. Cirkulationen framför BTN sköts nu ensam av en Eheim 2252. Jag har lagt i en extra cirkulationspump bakom BTN så att filterbakterierna skall klara sig där.

Doserar AntiSpot efter 600 liter.

Det blåser således ut 1200 liter timmen i utrymmet där firrarna finns och där jag satt i medlet. Bakom BTN blåser det 3200 liter timmen, vilket borde hålla bakterierna i filtermediet välmående, även den filtermatta som är kopplad till AquaBeen, då en av cirkulationspumparna är riktad rakt mot den. Lite läckage kommer att finnas genom rastern då jag har intaget till ytterfiltern Fluval 305 ca 10 cm från den, men det tror jag är marginellt.
#5 - 1 oktober 2009 18:13
Idag är det prickfritt i karet!:)

Kardinalerna lyser som aldrig förr och är mycket morskare än de varit innan.

Detta var ju lovande men det behövdes allt lite tålamod från mig.[:o]

Ett tag tänkte jag att detta inte funkar och var på väg att ge upp, men bestämde mig för att fullfölja det hela. AntiSpot varannan dag i karet tills prickarna är borta och det utan vattenbyte.

Inget har dött i karet och det är bra. Alla djur från malayiska sandsnäckor, körsbärsräkor, amanoräkor och fiskar lever och verkar inte påverkade på något sätt.

Nu kör jag ett par behandlingar till enligt mitt schema varannan dag för att ta död på tomiterna (heter de så?)och sedan gör jag ett vattenbyte, kanske i några omgångar, och tillsätter EasyLife i dubbel dos.

Om inga nya prickar dyker upp på firrarna så är ju detta kanon.:)

De biologiska filtren tar ingen skada, inga snäckor eller räkor dör och firrarna kryar på sig.:d
#6 - 2 oktober 2009 18:06
Härligt att höra att det fungerade..blev orolig för dig när jag läste om att du fått vita prick.

Verkar som om du har fått tag på ett dundermedel..inte dumt.
Lycka till! ska hålla tummarna att prickarna inte kommer tillbaka.
#7 - 5 oktober 2009 14:23
Skönt att det funkade:)!

Annons