Förra veckan upptäckte jag att alla mina fem nyinköpta platy hade vita prick-sjukan. Snabbt i med medicin enligt bruksanvisningen på förpackningen, och redan nästa dag såg man hur prickarna började avta.
Nu, 5 dagar senare, finns inga prickar kvar. Inga andra fiskar har blivit sjuka, alla verkar må bra.
Jag har bara hällt i medicinen, inget annat. Ska göra delvattenbyte i morgon, sen tänkte jag att det får räcka. Det stod allt möjligt om filtrering och annat på medicinen, men det vet jag inte riktigt hur jag ska få till.
Men, saken är den att jag har ett yngelakvarium där jag har 5 guppy-yngel. De har inte varit i kontakt med de sjuka fiskarna.
Frågan är när det stora akvariet (där det fanns vita prick) är friskt, så att jag vågar släppa i yngel därifrån ner till guppy-ynglen? En silver molly ska ha yngel vilken dag som helst, och jag skulle gärna vilja rädda ynglen till yngelakvariet - men jag vill inte föra med sjukdom dit!
Om alla friskar i stora akvariet mår bra, och prickarna är borta, räknar man då med att smittan är helt borta? Eller kan den finnas kvar i vattnet så att jag för över den till yngelakvariet om jag flyttar yngel dit??