Vita prick - när är akvariet "friskt" efter behandling?

#1 - 3 september 2007 13:52
Förra veckan upptäckte jag att alla mina fem nyinköpta platy hade vita prick-sjukan. Snabbt i med medicin enligt bruksanvisningen på förpackningen, och redan nästa dag såg man hur prickarna började avta.
Nu, 5 dagar senare, finns inga prickar kvar. Inga andra fiskar har blivit sjuka, alla verkar må bra.

Jag har bara hällt i medicinen, inget annat. Ska göra delvattenbyte i morgon, sen tänkte jag att det får räcka. Det stod allt möjligt om filtrering och annat på medicinen, men det vet jag inte riktigt hur jag ska få till.

Men, saken är den att jag har ett yngelakvarium där jag har 5 guppy-yngel. De har inte varit i kontakt med de sjuka fiskarna.
Frågan är när det stora akvariet (där det fanns vita prick) är friskt, så att jag vågar släppa i yngel därifrån ner till guppy-ynglen? En silver molly ska ha yngel vilken dag som helst, och jag skulle gärna vilja rädda ynglen till yngelakvariet - men jag vill inte föra med sjukdom dit!

Om alla friskar i stora akvariet mår bra, och prickarna är borta, räknar man då med att smittan är helt borta? Eller kan den finnas kvar i vattnet så att jag för över den till yngelakvariet om jag flyttar yngel dit??
#2 - 3 september 2007 15:34
Den parasit som orsakar Vita Prick kan överleva i vissa stadier. Den ligger då i bottnen i en form som inte medicinen kan påverka. Det är därför man ibland får köra tre eller fyra behandlingar av sjukdomen, samtidigt som man höjer tempen lite.
Temperaturhöjningen gör att parasiten utvecklas snabbare, och den ändras då till en form som medicinen tar på.
Så smittfritt lär det inte vara förrän du kört minst tre behandlingar enligt vad som står i bruksanvisningen.
Filteringen behöver du inte bry dig om, så länge du inte kör med aktivt kol i filtren.
#3 - 3 september 2007 15:46
Tack!

Tack för svaret, det är tur att vi okunniga krakar kan få hjälp här :)
Då får molly-ynglen helt enkelt vara kvar i stora akvariet, så får vi hoppas att någon klarar sig.

Men ska jag alltså behandla fler gånger även om jag inte ser några symtom på sjukdom? Eller ska jag låta det vara tills/om de blir sjuka igen?
#4 - 3 september 2007 17:04
Har du gjort som det står på medicinen ska det ju vara ok. Skadar iofs inte att vänta någon dag innan du flyttar fisken
#5 - 4 september 2007 22:49
Rebecca2 skrev:
Tack för svaret, det är tur att vi okunniga krakar kan få hjälp här :)

Då får molly-ynglen helt enkelt vara kvar i stora akvariet, så får vi hoppas att någon klarar sig.

Men ska jag alltså behandla fler gånger även om jag inte ser några symtom på sjukdom? Eller ska jag låta det vara tills/om de blir sjuka igen?

Det lär stå i bruksanvisningen också. Jag hade kört minst tre behandlingar inna jag trott det var vita-prickfritt.

Annons