Vita prick-mycket smittsamt eller..??

#1 - 9 januari 2008 15:52
Precis innan jul upptäckte jag att 2 neontetror hade små vita prickar på fenorna..misstänkte vita prick så jag beställde medicin och lite annat på nätet. Åkte sen bort över nyår och då var jag rädd för att alla fiskarna skulle ha fått sjukdomen när jag kom hem igen. Men när jag kom hem så var det fortfarande bara de 2 som hade vita prickar, därimot så hade jag nitrit för första gången och det fattades en tetra..den minsta..som innan jag åkte verkade må bra. Platyhonan var lite risig också. Jag bytte halva vattnet och gjode så i några dagar..tyvärr tog stickorna slut och jag har inte haft pengar att köpa nytt test eller lösa ut paketet men i morgon ska jag köpa dropptest för nitrit och lösa ut paketet.
Alla fiskar ser nu att må bra, även platyhonan så jag antar att jag inte har nitrit längre.

Men till min fråga..smittar inte vita prick mycket? Kan det vara något annat om nu inte de andra fått vita prickar? Vill ju inte medicinera med fel medicin..

Mvh Camilla
#2 - 9 januari 2008 17:01
Vad jag vet så smittar inte vita prick friska fiskar utan det är svaga som drabbas.
#3 - 9 januari 2008 18:31
Vita prick kan smitta även friska fiskar, men ju bättre kondition de är i, desto bättre står de emot den.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 januari 2008 19:20
Vita prick är extremt smittsamt och om det hade varit det dina fiskar hade så hade nästintill alla fiskar varit döda när du kom hem.
Däremot så är en del fiskar resistenta mot sjukdomen och kan klara sig. Oavsett vilket det är inte vita prick du haft
#5 - 9 januari 2008 19:28
The king has spoken! :)
#6 - 9 januari 2008 22:42
Tack för alla svar! Men vad kan det då vara?? vet ju inte om jag ska behandla de eller om jag ska vänta och se om de verkar må dåligt..
Som det är nu så äter de och simmar runt som vanligt.
#7 - 10 januari 2008 11:10
Då undrar jag oxå var det kan vara om inte vita prick!

Jag har ett akvarium där bara tre oscarciklider är jätteprickiga men ingen annan fisk. Har behandlat med medicin mot vita pricksjukan i lördagt, men det verkar inte hjälpt särskilt mycket.

Vad kan det vara?
#8 - 10 januari 2008 14:06
#9 - 10 januari 2008 14:23

Nähä, den sidan har jag inte sett.[:(!] Hittar du någon sjukdom som yttrar sig som vitapricksjukan men inte är det på denna sida du länkat till?

Den sidan är typ den första man tittar på när en firre är sjuk...
#10 - 10 januari 2008 16:47
Azeah skrev:
Nähä, den sidan har jag inte sett.[:(!] Hittar du någon sjukdom som yttrar sig som vitapricksjukan men inte är det på denna sida du länkat till?

Den sidan är typ den första man tittar på när en firre är sjuk...

Tut tut...folk försöker bara hjälpa till, ju! ;)

Gå in på JBL's online-fisksjukhus annars. Har länk till det på min sida.
#11 - 10 januari 2008 18:36
Jens!
Tack för den förträffliga länken! Tittade där och det ser ju ut som om mina fiskar har vita prick men konstigt att bara de 2 har det. Har ju gått 3 veckor sedan jag upptäckte det. vet inte vad jag ska göra..
Jag är ju nybörjare, startade akvariet i november. Har du eller någon annan en idé om vad jag ska göra??
#12 - 10 januari 2008 23:26
Catmandu skrev:
Jens!

Tack för den förträffliga länken! Tittade där och det ser ju ut som om mina fiskar har vita prick men konstigt att bara de 2 har det. Har ju gått 3 veckor sedan jag upptäckte det. vet inte vad jag ska göra..

Jag är ju nybörjare, startade akvariet i november. Har du eller någon annan en idé om vad jag ska göra??

Sök efter costia och oodinum och läs lite om det. Det kan påminna om vita prick. Eventuellt kan det vara någon skum svamp. Men jag har för mej att vitaprickmedicin tar både costia och oodinum också, så jag tycker du skall behandla.

Annons