Jag har upptäckt vita prick på en platy som varit hängig länge. Jag avlivade fisken för den var dessutom ganska gammal och mådde inte bra. Nu är jag såklart orolig för dom andra fiskarna.
Info: Karet är på 110 liter, i detta finns 7 sorgmanteltetror, 7 neontetror, tre ancistrus och tre platy. Av dessa ser alla lite hängiga ut, främst två platy men även sorgmanteltetrorna. De simmar långsamt och platyna hämtar ibland luft vid ytan. Syresättningen är bra och det är ingen nitrit eller ammoniak i karet.
Frågor:
1.) Finns det något jag kan göra som kan undvika en medicinering? Tillföra salt? Byta vatten?
2.) Om jag ska medicinera: Ska jag göra ett delvattenbyte före eller efter medicinering? (Gör man det efter sköljs väl medicinen bort?)
3.) Temperaturen är just nu 24,5 grader i karet för vi använder ingen doppvärmare. Vi har dock en liggande.... Ska jag höja tempen om jag ska medicinera? Eller ska jag höja den redan nu?
4.) Hur mycket förstör medicineringen vattnet? Dödas alla nyttobakterier? Karet är väldigt inkört med ganska mycket alger och skit på botten. Filtret har jag inte gjort något åt på länge men det har bra sprutt.
5.) Ancistrusarna verkar pigga och glada - vill inte att de ska skadas av medicinering... funkar det med full dos till dom?
Jag har sökt i forumet om detta men som alla andra vill man ju ha svar på frågor om just det egna akvariumet. Tacksam för svar!