Vita prick - medicinering

#1 - 8 juli 2007 19:50
Jag har upptäckt vita prick på en platy som varit hängig länge. Jag avlivade fisken för den var dessutom ganska gammal och mådde inte bra. Nu är jag såklart orolig för dom andra fiskarna.

Info: Karet är på 110 liter, i detta finns 7 sorgmanteltetror, 7 neontetror, tre ancistrus och tre platy. Av dessa ser alla lite hängiga ut, främst två platy men även sorgmanteltetrorna. De simmar långsamt och platyna hämtar ibland luft vid ytan. Syresättningen är bra och det är ingen nitrit eller ammoniak i karet.

Frågor:

1.) Finns det något jag kan göra som kan undvika en medicinering? Tillföra salt? Byta vatten?

2.) Om jag ska medicinera: Ska jag göra ett delvattenbyte före eller efter medicinering? (Gör man det efter sköljs väl medicinen bort?)

3.) Temperaturen är just nu 24,5 grader i karet för vi använder ingen doppvärmare. Vi har dock en liggande.... Ska jag höja tempen om jag ska medicinera? Eller ska jag höja den redan nu?

4.) Hur mycket förstör medicineringen vattnet? Dödas alla nyttobakterier? Karet är väldigt inkört med ganska mycket alger och skit på botten. Filtret har jag inte gjort något åt på länge men det har bra sprutt.

5.) Ancistrusarna verkar pigga och glada - vill inte att de ska skadas av medicinering... funkar det med full dos till dom?

Jag har sökt i forumet om detta men som alla andra vill man ju ha svar på frågor om just det egna akvariumet. Tacksam för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 juli 2007 20:31
1/ Är det vita prick du har i akvariet så måste du medicinera och det snabbt. Vita prick är lättbotad om man medicinerar, om man inte gör det så slår den snabbt ut hela besättningen
2/ Ja
3/ Höj redan nu någon grad
4/ Ja de flesta nyttobakterier slås ut - men med vita prick har man inget val man måste medicinera
5/ det är olika för olika mediciner - läs intruktionen

Zoopetinfo om sjukdomar http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=18&id=124&Itemid=123
#3 - 8 juli 2007 20:50
Tack för ditt snabba svar! Då blir det doppvärmare imorgon, hinner inte nu tyvärr.

Bara svaret på fråga 2 var lite otydligt, ska man byta vatten BÅDE före och efter? Eller endast innan? Och hur mycket ungefär?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 juli 2007 20:52
toccata skrev:
Bara svaret på fråga 2 var lite otydligt, ska man byta vatten BÅDE före och efter? Eller endast innan? Och hur mycket ungefär?

Både för och efter - vänta dock till medicineringsperioden är avslutad innan du byter efteråt.
Hur mycket går inte att säga - det beror på förutsättningarna i akvariet - men jag kan väl dra till med 1/3 då är jag säkert inte helt fel ute
#5 - 8 juli 2007 21:11
Ok!

Synd att mitt vattenberedningsmedel är slut, vi har dåligt vatten här i Växjö...
Har beställt nytt. Men nu får jag väl byta vatten ändå. Ska ta kallt vatten som jag låter stå tills det blir rumstempererat.

Läste på någon sida att Vita prick kan utlösas/blossa upp (parasit kläckas?) om det skett temperaturförändringar i karet. Har ju fyllt på med kallt vatten tidigare för det gör ju många andra med :( Men våra platy har aldrig gillat vattenbyten...så nu kommre dom väl få en megachock. Det är något lurt med vattnet här.

Tack för din hjälp!
#6 - 9 juli 2007 10:47
Har satt i doppvärmare nu. Mina ancistrusar verkar gilla värmen från den och en av dom suger sig fast på doppvärmarens rör hela tiden. Känner jag på det röret är det ju ganska varmt, kanske 30-40 grader? Finns det ingen risk att han bränner sig? Kan de själva avgöra vad som är för varmt? Tänkte främst på hans känsliga undersida (magen..).

Jag kan ju inte hindra honom från att sätta sig fast där hela tiden.
Guest
#7 - 9 juli 2007 11:58
Ancistrus älskar värme o alla nya föremål i karet.
Men ingen fara för värmen. Doppvärmaren blir dock varmare än vad du skrivet. Och när den blir för varm kommer h*n lämna den.
Så oroa dig inte!

Men varför fyller du inte upp tempererat vatten direkt från kranen?
#8 - 9 juli 2007 12:25
därför att man aldrig ska fylla upp tempererat vatten direkt från kranen!
i varmvattensrören i de flesta områden finns kopparledningar som gör att vattnet får en hög halt av koppar. det är dessutom andra ämnen som lättare kommer med varmvattnet. man ska alltid ta vatten ur kallvattenkranen, sen kan man låta det stå framme tills det blir rumsvarmt och sen hälla i... man kan också hälla i det kalla vattnet direkt i akvariet om man gör det försiktigt.

jag har aldrig använt en doppvärmare förut för jag var nöjd med mina 24-24,5 grader i karet, men nu måste jag använda doppvärmare bara för att jag ska driva fram/medicinera vita prick-sjukan.

men tack för ditt svar om ancistrusarna :)
Guest
#9 - 9 juli 2007 12:33
Ojdå! Helt otroligt att mina fiskar klarat det i 20 år, med all min uppfödning...
Vad är det för metall i kallvattenrören? [B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 9 juli 2007 13:31
toccata skrev:
därför att man aldrig ska fylla upp tempererat vatten direkt från kranen!

i varmvattensrören i de flesta områden finns kopparledningar som gör att vattnet får en hög halt av koppar. det är dessutom andra ämnen som lättare kommer med varmvattnet. man ska alltid ta vatten ur kallvattenkranen, sen kan man låta det stå framme tills det blir rumsvarmt och sen hälla i... man kan också hälla i det kalla vattnet direkt i akvariet om man gör det försiktigt.

jag har aldrig använt en doppvärmare förut för jag var nöjd med mina 24-24,5 grader i karet, men nu måste jag använda doppvärmare bara för att jag ska driva fram/medicinera vita prick-sjukan.

men tack för ditt svar om ancistrusarna :)

Kopparproblem lär endast uppstå vid nyinstallationer av ledningssystem och varmvattenberedare.
Själv fyller jag också på med tempererat vatten.
#11 - 9 juli 2007 13:58
När jag var på besök på energiverket i helsingborg sa de att man inte ska dricka eller använda det varma vattnet från kranen till mat för att gifter som finns i isoleringen runt varmvattenrören i "fabriken" kan komma i vattnet som ska till hushållen. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men det var inte koppar som fälls från rören som var anledningen till att man skulle undvika att använda varmvatten.

hoppas jag inte skrev rörigt

rätta mig gärna om någon vet mer. kommer bara ihåg ungefär:)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 9 juli 2007 14:03
VictoriaR skrev:
När jag var på besök på energiverket i helsingborg sa de att man inte ska dricka eller använda det varma vattnet från kranen till mat för att gifter som finns i isoleringen runt varmvattenrören i "fabriken" kan komma i vattnet som ska till hushållen. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men det var inte koppar som fälls från rören som var anledningen till att man skulle undvika att använda varmvatten.

hoppas jag inte skrev rörigt

rätta mig gärna om någon vet mer. kommer bara ihåg ungefär:)

Isoleringen sitter ju runt rören och kommer inte i kontakt med vattnet.
Skulle det finnas något skräp i rören eller i varmvattenberedaren så lär ju det spolas bort någon dag eller så efter installeringen
#13 - 9 juli 2007 14:10
Isoleringen sitter ju runt rören och kommer inte i kontakt med vattnet.

Skulle det finnas något skräp i rören eller i varmvattenberedaren så lär ju det spolas bort någon dag eller så efter installeringen

Jo, jag tycker också att det låter konstigt men det var det de sa. Om jag inte mins helt fel. Den giftiga vätskan runt om skulle tydligen också vara färgad så att man såg när det var en läcka. En i min klass hade fått grönt hår nån gång när det skulle ha varit en sådan läcka och hon hade tvättat håret i det.

Men det låter ju som sagt märkligt. Får kolla extra noga om det står något på deras hemsida igen.

:confused:
#14 - 9 juli 2007 18:40
jag utgår bara från vad jag har läst folk säga här på forumet samt vad jag har lärt mig själv. det varma vattnet kan vara hälsofarligt att dricka, har jag lärt mig. så då vill jag inte ha det i akvariet.

när jag bodde i stockholm och hade akvarium minns jag att alla mina fiskar blev pigga och glada av vattenbyte. här nere i växjö står dom och "kippar" ganska länge efter bytet, och platyna mår inte särskilt bra. så, oavsett temperatur så tror jag att det är något i växjös vatten som inte är bra. jag vill inte riskera något, därför tar jag helst vatten från kallvattenkranen.

en kille som jobbade på akvariebutiken Håvmästarna i Växjö sade till mig att dom har någon klorförening i vattnet som inte går att lufta ur som vanligt klor, och att platy och andra liknande fiskar var extra känsliga för detta klor. han sade att det generellt sett inte är ett bra vatten för akvariefiskar i växjö.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 9 juli 2007 20:51
toccata skrev:
jag utgår bara från vad jag har läst folk säga här på forumet samt vad jag har lärt mig själv. det varma vattnet kan vara hälsofarligt att dricka, har jag lärt mig. så då vill jag inte ha det i akvariet.

när jag bodde i stockholm och hade akvarium minns jag att alla mina fiskar blev pigga och glada av vattenbyte. här nere i växjö står dom och "kippar" ganska länge efter bytet, och platyna mår inte särskilt bra. så, oavsett temperatur så tror jag att det är något i växjös vatten som inte är bra. jag vill inte riskera något, därför tar jag helst vatten från kallvattenkranen.

en kille som jobbade på akvariebutiken Håvmästarna i Växjö sade till mig att dom har någon klorförening i vattnet som inte går att lufta ur som vanligt klor, och att platy och andra liknande fiskar var extra känsliga för detta klor. han sade att det generellt sett inte är ett bra vatten för akvariefiskar i växjö.

Nåväl nu pratar vi ju om något helt annat än att metaller löser sig i vattnet.

Växjö är ju känt för att de tillsätter ammoniumsulfat i sitt vatten istället för den lättlösliga klorgasen.
Så här står det i Zoopetartiklen "Akvarievatten"

En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka.

Men detta har ju inte med varmvatten och kallvatten att göra - det är inte mindre med ammoniumsulfat i kallvattnet än i varmvattnet.
#16 - 9 juli 2007 21:54
Om man har kopparutfällning i sina rör (och det beroer inte bara på om det är nyinstallerat eller inte Kjell - även om risken är störst där. Andra faktorer som påverkar är vattnets pH, hårdhet, om det finns aggresiv kolsyra (vanligt i djuppborrade brunnar), om man har lagt fel ordning mellan koppar och järnrör plus en del andra faktorer) så blir den störst i det varma vattnet. Dessutom så (om det inte finns fjärrvärme) står det varma vattnet en längre tid i varmvattenberedaren och kontakttiden är också kritisk. Eftersom utfällningen av kopparn beror på en tidsfaktor (hur länge vattnet har kontakt med kopparn) så får man betydligt lägre halter i kallvatten eftersom man kan spola ur rören en 3-4 minuter. det kan man inte göra med varmvatten som stått i en varmvattensberedar (jo man kan men vattnet är inte speciellt varm efteråt:)).

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 10 juli 2007 07:06
Lasse skrev:
Om man har kopparutfällning i sina rör (och det beroer inte bara på om det är nyinstallerat eller inte Kjell - även om risken är störst där. Andra faktorer som påverkar är vattnets pH, hårdhet, om det finns aggresiv kolsyra (vanligt i djuppborrade brunnar), om man har lagt fel ordning mellan koppar och järnrör plus en del andra faktorer) så blir den störst i det varma vattnet. Dessutom så (om det inte finns fjärrvärme) står det varma vattnet en längre tid i varmvattenberedaren och kontakttiden är också kritisk. Eftersom utfällningen av kopparn beror på en tidsfaktor (hur länge vattnet har kontakt med kopparn) så får man betydligt lägre halter i kallvatten eftersom man kan spola ur rören en 3-4 minuter. det kan man inte göra med varmvatten som stått i en varmvattensberedar (jo man kan men vattnet är inte speciellt varm efteråt:)).

MVH Lasse

Det kan säkert fällas ut en viss mängd koppar även i gamla rörledningar men jag har aldrig hört talas om någon som haft så höga halter av koppar i sådana ledningar att fiskarna har drabbats - även om man har haft kopparkänsliga arter.
Däremot finns det ju åtskilliga exempel där folk fått kopparproblem vid nyinstallationer.

Så jag tycker att det är fel om man skrämmer upp folk och målar fan på väggen och säger att man aldrig skall byta med tempererat vatten pga av att det alltid innehåller för mycket koppar.
#18 - 10 juli 2007 08:18
Tack Kjell för ditt bra svar om ammoniumsulfat, äntligen fick jag ett namn på det! Jag byter bara en 10-litershink per vecka i mitt 110-liters... kanske är det för lite, nu när jag börjat med PMDD, men med tanke på detta problematiska ämne så kanske det räcker?

Jag tror att jag fått för höga halter av näringsämnen i akvariet, men samtidigt har jag mycket växter så jag tycker inte det borde bli för mycket.. Men jag har några javaormbunkar som inte trivs, trots att jag tillsatt det som folk sade saknades (pmdd) för att dom ska ta sig. Kanske är det vattnet (mjukhet, andra ämnen) som gör att dom inte tar sig. Vore kanske bättre att byta ut dom mot växter som trivs och växer mycket i mitt kar, så att alla näringsämnen tas upp ordentligt. Skulle vilja att växterna talade till mig och berättade vad som var fel :)

Jag förstår att det är dumt att "måla fan på väggen" eftersom många tydligen klarar att tillsätta tempererat vatten i sina kar. Men jag väljer iallafall att ta det säkra för det osäkra - så jobbigt är det ju inte att låta hinken stå i rumstemperatur ett tag. Sen får andra göra som de vill :)
#19 - 10 juli 2007 08:28
Jag tror vi kommer göra så att när Platyna och Sorgmanteltetrorna dött (de verkar må sådär i detta vatten) av naturliga orsaker så köper vi bara ett stort stim neontetror och har dom och ancistrusarna tills vi flyttar. För neontetrorna är dom som verkar må bäst just nu....
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 10 juli 2007 08:39
toccata skrev:
Tack Kjell för ditt bra svar om ammoniumsulfat, äntligen fick jag ett namn på det! Jag byter bara en 10-litershink per vecka i mitt 110-liters... kanske är det för lite, nu när jag börjat med PMDD, men med tanke på detta problematiska ämne så kanske det räcker?

Jag tror att jag fått för höga halter av näringsämnen i akvariet, men samtidigt har jag mycket växter så jag tycker inte det borde bli för mycket.. Men jag har några javaormbunkar som inte trivs, trots att jag tillsatt det som folk sade saknades (pmdd) för att dom ska ta sig. Kanske är det vattnet (mjukhet, andra ämnen) som gör att dom inte tar sig. Vore kanske bättre att byta ut dom mot växter som trivs och växer mycket i mitt kar, så att alla näringsämnen tas upp ordentligt. Skulle vilja att växterna talade till mig och berättade vad som var fel :)

Jag förstår att det är dumt att "måla fan på väggen" eftersom många tydligen klarar att tillsätta tempererat vatten i sina kar. Men jag väljer iallafall att ta det säkra för det osäkra - så jobbigt är det ju inte att låta hinken stå i rumstemperatur ett tag. Sen får andra göra som de vill :)

Well där skall du nog främst tacka Lasse - det är han som talat om det för mig:D

Sedan är det ju som du skriver - det lättaste är ju att välja de fiskar som funkar bra i det vatten man har.
Sedan om du nu låter vattnet stå i en hink så koppla gärna i så fall in en syresten - alltid luftar det ut något
#21 - 10 juli 2007 10:04
Jag äger tyvärr ingen syresten, men jag ska hälla undan en del av vattnet och ruska om i det ordentligt med handen så att det blir en massa luftbubblor och så att det virvlas runt.

Jag blir bara galen, beställe Aquasafe från pwss förra veckan men det kom inte idag heller :( Vill inte byta vatten utan Aquasafe. Så jag har höjt tempen så länge bara, för att se om någon mer fisk får prickar. Det verkar dock inte bli något av det. Men visst, parasiten finns väl i vattnet ändå.

Vad händer om man upptäcker att ingen fisk får några prickar på en vecka, dvs, om man låter sjukdomen ligga kvar "latent" i karet, gör många vattenbyten och låter tempen vara lite högre ett tag? Mår fiskarna ändå dåligt av sjukdomen, eller gör dom det först när prickarna syns?

Just nu avvaktar jag bara med lite högre temp som sagt. Ska även tillsätta lite salt.
#22 - 10 juli 2007 10:05
Vad jag menar är att i mitt fall kan det hända att fiskarna är lite "lågsamma" och hängiga (ej döende) på grund av vattenkvaliteten i Växjö... Man kan alltså inte anta att det har med vita prick att göra. Jobbigt med två saker på en gång :(
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 juli 2007 10:22
Uppriktigt sagt så tror jag inte att dina fiskar har vita prick. Har man vita prick sjukan så dör de flesta av fiskarna i akvariet på några få dagar
#24 - 10 juli 2007 10:25
Det kan säkert fällas ut en viss mängd koppar även i gamla rörledningar men jag har aldrig hört talas om någon som haft så höga halter av koppar i sådana ledningar att fiskarna har drabbats - även om man har haft kopparkänsliga arter.

Däremot finns det ju åtskilliga exempel där folk fått kopparproblem vid nyinstallationer.

Så jag tycker att det är fel om man skrämmer upp folk och målar fan på väggen och säger att man aldrig skall byta med tempererat vatten pga av att det alltid innehåller för mycket koppar.

Jodå Kjell - det är ganska vanligt med kopparutfällning i gamla rör i de delar av Sverige där man har egna brunnar. Utfällningen kan bero på surt brunsvatten - som var fallet i Gläntan - som du nog kommer ihåg. Det kan bero på aggresiv kolsyra i djupborrade brunnar och som fallet var på Stensund - en felkoppling vad gäller materialets ordning (galvaniska strömmar uppstår om man efter en kopparledning har en järnledning). Det är sant att det kanske inte är så vanligt i gamla installationer på de ställen i Sverige där vi har kommunalt behandlat vatten men det är inte självklart att det inte finns koppar i ditt vatten. Har man många mystiska sjukdommar, många sjukdommar över huvud taget, allmänt dålig kondition på fisken så kan man misstänka koppar i vattnet. Vad du skall avgöra om du skall byta med tempererat eller inte är egentligen inte om det ena är bättre än det andra utan vilken metod som ger minst risk för trubbell. Byt då hellre oftare och mindre om du väljer kallvatten.

MVH Lasse
#25 - 10 juli 2007 10:57
Men min Platy, som varit hängig i flera månader med indragna fenor och allmän seghet, såg ut så här för 3 dagar sedan när vi tog bort henne:

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/hospital_pictures/001_l.jpg

Vad kan det vara om inte Vita Prick?

Kanske gör vattenkvaliten i Växjö att sjukdomen inte bryter ut hos mig, och bara visade sig på denna svaga, sjukliga Platy? Man kan bara spekulera. Men jag tänker iallafall TESTA om det är Vita Prick genom att ha lite högre vattentemperatur några dagar och avvakta förloppet.... Jag har ju haft "endast" 24 grader i karet i flera månader. Nu är det 26,5.

Varför blir alltid mina trådar så här långa? [:o] Tror det är mitt sätt att avsluta alla mina inlägg med en ny liten fråga..... Ber om ursäkt för detta :)

Annons