<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag har för första gången i mitt akvarieliv fått vita prick, detta till på köpet i mitt discuskar, jag har medicinerat i omgångar men det verkar inte vilja ge med sig. Frågan är hur jag skall göra med vattenbyten, enligt bruksanvisingen skall man inte byta vatten unde medicineringen men nu har det gått över en vecka. Påverkar det verkligen medicineringen att byta vatten, det börjar bli ganska akut att få i lite friskt vatten.
// Magnus
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Du får kompensera för vattenbytet med att tillsätta extra Protozin till mängden vatten du tillsätter. Det står på vattenberedningsmedlen att man ska vänta 24 timmar med att tillsätta eventuella mediciner. Så om du använder Aqutan e dyl, kanske du ska låta bli det vid vattenbytet medan du medicinerar?
På den svenska bruksanvisningen till Protozin står det att doseringen skiljer mellan förpackningsstorlekarna,, 60 ml, 120 ml och 500 ml flaskor. Men ändå har de skrivit samma antal droppar / liter vatten. När jag läste den finska bruksanvisningen stod det helt andra doseringar. Så jag har använt den istället.
60 ml fp: 6,7 ml / 100 liter vatten / dag
120 ml fp: 3,3 ml / 100 liter vatten / dag
500 ml fp: 2,2 ml / 100 liter vatten / dag
Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.