Vita prick försvinner inte + kluvna fenor

#1 - 17 juli 2011 11:43
Jag har ganska nyligen startat upp ett akvarium och redan efter första veckan fick flera av fiskarna vita prick, vilket egentligen var väntat (stress). Efter första behandlingen såg de bra ut, alla utom en guppyhona, som hade kvar lite prickar på kroppen. Jag lät det gå några dagar för att se om det skulle bli bättre, men såg sen att fler fått vita prick igen och behandlade återigen. Just den guppyhonan blir aldrig riktigt frisk efter varje avslutad behandling och smittar ner de andra igen. Vad ska jag göra? Är det inte vita prick? Det är konstigt att medicinen hjälper de andra, men jag vill inte hålla på att medicinera dem hela tiden, det kan inte vara bra.

Och till en annan fråga. Upptäckte idag att en annan guppyhona ser helt förskräcklig ut på stjärtfenan, som en trasig solfjäder liksom. Hur har detta skett? Och hur gör jag med det?
#2 - 18 juli 2011 11:10
Varför avslutade du behandlingen när det fortfarande fanns en fisk som hade vita prick på kroppen? Eftersom medicinen enbart kan angripa vita prick först när prickarna släppt från fiskarna blir det vanskligt att sluta medicinera som du gjorde.

Man brukar få köra flera kurer i följd för att få bukt med vita prick, beror även lite på vilken medicin du har.

Körde själv Punktol och drog 3 kurer i följd, vilket blir ca 6 veckor. Gör om kuren och kör helst minst 2 kurer direkt efter varandra.
#3 - 18 juli 2011 11:22
Tack för svar!
Jag läste någonstans att efter varje avslutad kur skulle man göra delvattenbyte och låta dem "vila" några dagar. Så jag gjorde bara som jag fick tips om. Medicinen jag har ska kureras dag 1,2,3 & 6. Säg att jag började medicinera igen dag 8 eller 9. Det är ju inget större mellanrum än kuren själv kräver. Nu är jag inne på 3-4e kuren på lite mer än en månad. Man kan säga att jag har medicinerat konstant, med de här 2-3 dagars mellanrummen. Ska jag då medicinera dag: 1,2,3 & 6,7,8,9+12? Eller hur menar du? tills prickarna är helt borta, eller ge dem medicin varje dag?

Annons