Vita prick försvinner inte!

#1 - 18 september 2007 18:42
Har nu behandlat med Faunamor mot vita prick. Behandlingen går till så att man först behandlar 2 dagar, sedan väntar och behandlar igen på 7:e dagen. Nu är det 7:e dagen, men prickarna ser inte ut att försvinna - det är dessutom fler fiskar som blivit smittade. Hur ska jag göra? Behandla igen? Avvakta och se? Jag har höjt temperaturen till ca. 29,5 grader, men är lite rädd att höja mer eftersom jag har scalarer, molly och ancistrus i karet.
#2 - 19 september 2007 14:25
Hallå? Någon som vet?
#3 - 19 september 2007 14:53
Berhandla igen, det har jag fått göra de gången jag fått vita prick i karen, och vad jag förstått är det inte ovanligt att man behöver behandla flera gånger. Varför det är så kan jag inte ritkigt svara på, men det kanske nån annan kan :)
FredrikW
#4 - 19 september 2007 15:08
Hur länge väntade du med att medicinera? Kanske var så att du väntade för länge med att köpa medicin. Bara en gissning
#5 - 19 september 2007 15:59
FredrikW skrev:
Hur länge väntade du med att medicinera? Kanske var så att du väntade för länge med att köpa medicin. Bara en gissning

Så skulle det kunna varit, men eftersom min pump hade varit sönder precis med sänkt temperatur i karet som följd så var jag mycket uppmärksam och började medicinera redan samma dag som jag såg de första prickarna på praktbotiorna. :)
#6 - 19 september 2007 16:00
Morgana skrev:
Berhandla igen, det har jag fått göra de gången jag fått vita prick i karen, och vad jag förstått är det inte ovanligt att man behöver behandla flera gånger. Varför det är så kan jag inte ritkigt svara på, men det kanske nån annan kan :)

Hmm.. jag funderade på det med. Men jag tycker det är drygt att det inte står i anvisningarna :mad:

Är det någon som vet hur viktigt det är att ta ut filtermaterialet? Blir medicinen mindre effektiv om man inte tar ut det? Eller är det bara att bakterierna kan dö?
#7 - 19 september 2007 16:32
Jag tror mer på att medicinen bara tar död på basiluskerna i ett stadie och därför kan det ta några gånger med medicinering innan allt är borta... Har för mig att jag läst nåt sånt, dock ej 100%igt säker :)
#8 - 20 september 2007 19:44
Morgana skrev:

Vitaprick ær en parasit, med flera livsstadier. Medicinen tar bara på parasiten nær den ær frisimmande, dvs inte i alla stadier.
Så, nær man får bort de frisimmande, kan det ligga parasiter kvar i andra stadier i bottnen, t. ex. Dærfør får man behandla om igen, nær de utvecklats så pass att de också blir frisimmande.
Utvecklingen går snabbare med høgre vattentemp - det ær dærfør man rekommenderar att æven høja temperaturen något under pågående behandling.
#9 - 21 september 2007 10:12
Ahaa... så då gör det ingen nytta att fortsätta ha i medicin tills man ser att fiskarna är prickfria? Eftersom det egentligen inte är det intressanta?
#10 - 21 september 2007 13:31
Attans skrev:
Ahaa... så då gör det ingen nytta att fortsätta ha i medicin tills man ser att fiskarna är prickfria? Eftersom det egentligen inte är det intressanta?

Jo det tror jag, eftersom när själva bakterierna är borta borde ju rent logiskt prickarna vara borta. :) Men du kan lugnt medicinera en gång till iaf.
#11 - 21 september 2007 15:20
Jag är inne på andra dagen av min andra kur nu.. tack så mycket för era svar! Det är redan mycket mindre prickar på fiskarna :)
FredrikW
#12 - 22 september 2007 15:24
Jag är inne på min fjärde dag nu. Man såg skillnad redan efter en dag och efter två dagarna var alla prickar borta från fiskarna, men som sagt det kanske kommer tillbaka.
#13 - 28 februari 2009 17:59
Inte här heller

Jag har fått vitaprick och det är främst en kardinaltetra och en ganska nyinsatt fjärilsciklid som blivit drabbade. Efter de två första dagarnas behandling med faunamor-p ser jag ingen skillnad. Kanske är t.o.m. prickarna fler. Har höjt tempen till 28 nu men vill inte gärna höja mer.

Antar att det är noll behandling fram till dag sju som gäller (då man ju ska köra en omgång till). Men det känns helt galet att inte behandla något när det ser ut som det gör.

Någon som provat att köra tre dagar i rad istället för två? Eller det kanske är direkt dumt, att det blir för hög koncentration med medicin i akvariet då?:confused:
#14 - 28 februari 2009 19:21
Morgana skrev:
Jo det tror jag, eftersom när själva bakterierna är borta borde ju rent logiskt prickarna vara borta. :) Men du kan lugnt medicinera en gång till iaf.
Vitaprick är ett parasitangrepp och inte en bakteriell infektion, äpplen och päron är fortfarande oförenliga..
#15 - 28 februari 2009 19:41
jag har också problem med vita prickar, har behandlat dem med EXIT i en vecka nu och medan de som föst blev sjuka blev frisk å insjuknar de andra osv. vissa ser ju värre ut än någonsin. Hade för mig vitapricken skulle vara en "enkel" sjukdom att bota.
#16 - 28 februari 2009 20:28
Lowa skrev:
jag har också problem med vita prickar, har behandlat dem med EXIT i en vecka nu och medan de som föst blev sjuka blev frisk å insjuknar de andra osv. vissa ser ju värre ut än någonsin. Hade för mig vitapricken skulle vara en "enkel" sjukdom att bota.
Det är ingen sjukdom det är ett parasitangrepp!
#17 - 28 februari 2009 21:07
Gaffel skrev:
Det är ingen sjukdom det är ett parasitangrepp!

men whatever! parasit/sjukdom va spelar det för roll?! man medecinerar mot det iaf!

Annons