Vita maskar ! En "sjuk" fisk !

#1 - 25 mars 2008 18:06
Har kollat, men hittade bara om röda maskar..

En vän till mig märkte idag att han hade små vita maskar i akvariumet,
ca 3mm långa.

Han upptäckte dom när han rört runt i gruset..

En av hans dalmatin molly har blivit "sjuk" & varit det i tre dagar nu.
Den ligger på botten & när den väl simmar, så simmar den runt upp och ner & i cirklar.. Den försöker simma normalt, men hamnar då upp & ner.

Vad ska han göra & gå tillväga?
Ska han avliva fisken då den värkar lida en hel del?
Vad finns de för medicin för maskarna?

Tror att det är maskarna som är inne och sabbar i fiskens kropp & vävnader :(
#2 - 25 mars 2008 18:17
De vita små maskarna är inget farligt. Finns i ens akvarium, mer eller mindre. Extra till tugg till fiskarna. :)

Mollyn verkar ha fått simblåsan spräckt. Inget att göra åt, bäst att avliva fisken då den aldrig kommer bli bra.

Ett alternativ är att titta till vatten värdena så det inte är för höga halter av nitrit eller amonium m.f olika värden. Det kan gör fisken dålig/förgiftad och bete sig liknande som mollyn.

Det finns avmaskningsmedel om man vill avmaska fiskarna, dock kommer jag inte ihåg vad medlet heter så här på rak arm.
//Camilla
#3 - 25 mars 2008 19:58
Man får mer av de där maskarna när man har mycket smuts i gruset. Jag skulle satsa på att det är höga värden nitrat om något är fel alltså. Han kan ju ha dött av hög ålder eller nått...

Men ta med ett vattenprov till affären och be dem kolla allt om han inte har vattenprov. [:-174]

Jo, har han bytt något vatten?? Bubblor på ytan osv..
#4 - 25 mars 2008 20:48
Mollyn lever fortfarande, men verkar må allt annat än bra.
Han bytar vattnet ca en gång i veckan..
Akvariumet ligger på 100-120 l har jag för mig ..

Så om jag förstått det rätt så är vita maskar bra, det är dom röda man ska passa sig för?

Va tvungen att fråga då jag inte har eller har haft maskar i mina akvarium, i alla fall inte vad jag upptäckt.

Nitrit får man väll minskat genom regelbundet vattenbyte, rengöring av filter och botten, eller det har jag fått om bakfoten?
#5 - 25 mars 2008 21:26
Ja det har du fått om bakfoten, du ska inte röra varken filter eller bottenmaterial där finns dom bakterier som omvandlar nitrit(gift) till nitrat som inte är giftigt

Men du har rätt i att du ska byta vatten. Men sen är det bra om du tillsätter fler bakterier som man kan köpa på flaska (t ex nitrivec).

En fråga till C.Ciklid: Hur går spräcks simblåsan? Konstig fråga kaske..
#6 - 26 mars 2008 05:48
Ja det har du fått om bakfoten, du ska inte röra varken filter eller bottenmaterial där finns dom bakterier som omvandlar nitrit(gift) till nitrat som inte är giftigt

Men du har rätt i att du ska byta vatten. Men sen är det bra om du tillsätter fler bakterier som man kan köpa på flaska (t ex nitrivec).

Tex om du tappar i fisken för snabbt i karet, för hård landning mot ytan men har även sett, framförallt guldfiskar av olika modeller (slöjstjärt,bobbeleye m.f.) som har ständig problem med simblåsan och som inte kan hålla sig på rätt köl.

Vad det gäller vattenbytena så är det ok med 1ggr i veckan under förutsättning att inte filter/botten rörs. MEN om det skulle vara väldigt skitigt på botten kan man använda en slamhävert och damsuga bottnen lätt. Om man har ett filter som snart sätts igen är det kanske dags att skaffa sig ett bättre filter med stor volym, ett ytterfilter tex. Men om man nu måste göra rent filtret så ta det inte samtidigt som bottnen.

För att bli av med dåliga vattenvärden så är vattenbytet det bästa, ibland flera ggr i veckan, ca 10%.

//Camilla
#7 - 26 mars 2008 13:12
okej. men hur ofta bör man göra rent innerfiltret då?
Eller det är bara om man märker att det håller på att gro igen?
Så det enda man ska köra på är vattenbyten och helst inget annat?
#8 - 26 mars 2008 13:17
Nej, så länge filtret fungerar fint och du har god cirkulation på vattnet så är det inget måste att göra rent filtret. Jämna vattenbyten bara så har man snart en fin bakteriakultur och bra värden i karet. För mycket bök i akvariet ger bara störningar i balansen.
//Camilla
#9 - 26 mars 2008 13:27
Då är jag med i svängarna igen. Tackar så mycket för svaren jag fått ! =)
#10 - 26 mars 2008 13:34
Kul att hjälpa! :)
//Camilla
#11 - 26 mars 2008 19:04
Men är det säkert att simblåsan är spräckt?
för fick höra idag att den simmar bättre nu och inte snurar allt för många rundor.
Den äter även, men där emot han den kympt till hälften av dens storlek var innan.

Sorry att jag är så "envis" med mina frågor, men tycker det är synd att avliva en trevlig filur om den på något sätt kan lyckas repa sig igen =/
#12 - 26 mars 2008 19:20

Om man får för mycket nitrat så är det också giftigt... [:-174]
#13 - 26 mars 2008 22:08
Katharina skrev:
Om man får för mycket nitrat så är det också giftigt... [:-174]

Jag visste att den kommentaren skulle komma :D

MVH /Tobias
#14 - 27 mars 2008 17:51
Jag visste att den kommentaren skulle komma :D

MVH /Tobias

[:I] ... :rolleyes: ... :D
#15 - 28 mars 2008 06:08
mini_c4 skrev:
Men är det säkert att simblåsan är spräckt?

för fick höra idag att den simmar bättre nu och inte snurar allt för många rundor.

Den äter även, men där emot han den kympt till hälften av dens storlek var innan.

Sorry att jag är så "envis" med mina frågor, men tycker det är synd att avliva en trevlig filur om den på något sätt kan lyckas repa sig igen =/

Även dåliga vattenvärden kan göra fisken beteende konstigt (som jag skrev i mitt första inlägg här ;)) och om den verkar repa sig så kan det ju vart just dåligt vattenvärde som orsakade fiskens beteende. Men även om simblåsan är paj, beter den sig likadant.
//Camilla

Annons