Vita (luddiga) prickar

#1 - 27 september 2008 09:52
Hej!

Jag har nu haft igång mitt 180 liters juwel akvarium i fem veckor. Jag har 15 st rödmunstetror och 8 black mollys. Sen har jag även en liten ensam räcka samt två ancistrus.

Jag gjorde ett vattenbyte i förra veckan samt har byt de filter i pumpen som skulle bytas efter fem veckor.

För några dagar sen upptäckte jag att en av min rödmunstetra håller sig för sig själv samt att den har fått två "vita prickar", de ser lite luddiga ut?
Vad kan detta vara?

Jag har hällt i salt för de behövde black mollyn, dom införskaffade jag för tre dagar sen. Rödmunstetrorna har varit i karet sen tre veckor tillbaka. Jag tror att hans prickar kom innan jag köpte black molly?

Några tips på vad jag kan göra?? Vill inte att de andra ska bli sjuka? Har hällt i två skedar salt som jag fick med från zoobutiken.

Mvh/Emelie
#2 - 27 september 2008 10:42
När du skriver att du bytt dom filter som ska bytas efter 5 veckor förstår jag inte riktigt vad du menar, har du tagit ut kolfiltret samt finfiltret och ersatt dessa med andra filter?

Nu är ju akvariet relativt nystartat plus att du har pillat med filtret, du skriver inte hur mycket du matar men jag skulle råda dig till att använda den nitrivec eller liknande som du använde i samband med uppstarten och mata sparsamt den närmsta veckan.

Saltet du fick med från affären är troligtvis ektozon men det går lika bra med vanligt bordssalt, kom ihåg att lösa upp det innan du tillsätter det så att det är smält.

Det kan vara ett svampangrepp, kan du ta en bild och lägga upp?

Hemigrammus bleheri är känslig för dålig vattenkvalite och vill enl artbeskrivningen ha ett pH på 5-6.5 och mellan 23-26°C
#3 - 27 september 2008 10:45
När du skriver att du bytt dom filter som ska bytas efter 5 veckor förstår jag inte riktigt vad du menar, har du tagit ut kolfiltret samt finfiltret och ersatt dessa med andra filter?

Nu är ju akvariet relativt nystartat plus att du har pillat med filtret, du skriver inte hur mycket du matar men jag skulle råda dig till att använda den nitrivec eller liknande som du använde i samband med uppstarten och mata sparsamt den närmsta veckan.

Saltet du fick med från affären är troligtvis ektozon men det går lika bra med vanligt bordssalt, kom ihåg att lösa upp det innan du tillsätter det så att det är smält.

Det kan vara ett svampangrepp, kan du ta en bild och lägga upp?

Hemigrammus bleheri är känslig för dålig vattenkvalite och vill enl artbeskrivningen ha ett pH på 5-6.5 och mellan 23-26°C

Det skulle vara intressant att se vilka vattenvärden du har, använder du någon form av dropptest för nitrit eller pH?
#4 - 27 september 2008 11:42
Jag var lite otydlig, juwel akvarium har ett speciellt system med, kolfilter och nitrivec, dessa ska bytas efter cirka 4 respektive fem veckor. Så det är samma filter fast jag byt dom! Jag matar fiskarna två gånger per dag. Måste jag lösa upp ektozon saltet innan också, det var väl bara att ha i vattnet direkt?

Jag kan försöka ta en bild när jag kommit hem senare ikväll. jaså jag har ju en temp på 27 grader..hmm i zoobutiken sa dom att det var lämpligt med en temp på 26-28 grader.

Använder ingen form av dropptest..har inte behövt göra de förut när jag haft akvarium heller. Men jag får väl göra de om de inte blir bättre.

Tack för snabbt svar, lägger upp en bild senare//Em
#5 - 27 september 2008 14:04
Kolfiltret kan du slänga med en gång eftersom det dels inte behövs i nuläget och att det binder näringsämnen som växterna ska ta till sig, ersätt med en bit filtermatta (ppi10) kolfiltret ska alltså användas efter medicinering eller om man har dåligt kran/brunnsvatten, det tar dessutom slut väldigt fort och kommer efter hand att börja släppa ifrån sig de giftiga ämne det sugit upp.

Sera Nitrivec är en flaska med sk biostarter som innehåller nedbrytningsbakterier, ett alternativ till nitrivec är bla Lasses DIY-Nitriväck.

Här är en länk till arteskrivning på black mollys

Och här är artbeskrivningen av rödmunstetran om du missade den innan.
#6 - 28 september 2008 13:09
Jag har inte kunnat tagit nån bild än...å nu jobbar jag sent ikväll:(

Men vad jag såg idag så var det ingen större skillnad på den rödmunstetran som verkar ha fått nån sjukdom. Han håller sig mest för sig själv och två små "luddia" prickar på sidan syns.

Ang. kolfiltret har jag hört en massa olika saker om det. Pratade med de som jobbar i en zoobutik i Södertälje (Korallrevet), de ska vara väldigt duktiga. De sa att jag skulle ha kvar kolfiltret, bara ta bort det vid medicinering. Sen tror jag att de som tillverkar juwel akvarium borde ha koll på detta... de säger ju också att man ska byta det. Om man gör det regelbundet borde de inte bli några sjukdomar osv. Sen om de suger åt sig näringsämnena vet jag inte, men de tycker jag inte att de borde göra de vore ju konstigt. Många säger olika saker men ärligt talat så vet jag inte. Ska luska lite mer i det här.

Iaf.. jag hade i en till tesked med salt i akvariet idag (löste upp det i vatten först) vet ej om de är bra eller dåligt, vi får väl se! Funderar på att avlägsna den sjuka fisken... de e ju ingen annan som mår dåligt?
#7 - 28 september 2008 14:03
Du gör som du själv vill.

Annons