Jag har startat ett nytt 54L med en pum avsedd för 25-150L på full fräs. Har en Egeria i och en rot. Jag har haft vatten i i en vecka, inte bytt en dl ännu. Det har alltid varit lite vitaktigt när det klarnade upp och jag har svampat av en vit yta på glaset. Jag antar att det är det pga gruset (som e ganska finkornigt).
Satte i Nitriveck igår och upptäckte något nytt imorse. Båda roten och växten har fått hårliknande saker på sig. Växten har långa vita hår och roten som en matta, påminner lite om mögel på roten (men det kan ju inte ha möglat på en vecka?!). Det är lite slemmigt, men inget hår, på pumputbåsmynningen som jag byggt om med en gamal "vattenbytarslang" för att vinkla upp o sätta vågor på ytan. Är det bara bakterier? Goda eller onda?
Idag klämde jag ur mitt äldre o väl inkörda och jättestabila akvariums filter i det nya nära pumpen för att se om det kanske kunde hjälpa.
Jag har inga fiskar i ännu, tänkte införskaffa två idag för att starta in det - men nu blir jag ju nervös! Bör jag byta lite vatten innan? Har jag fått en sjukdom?
Snälla hjälp mig! :(