Vita fläckar på 2 av mina pirayor!

#1 - 24 juni 2008 05:40
Har lagt märke till att två av mina pirayor har fått vita fläckar på sig, den ena lite på ögat, men även blivit mkt lugnare. Vad kan detta bero på? Vad är det för sjukdom och hur ska jag behandla? Mvh//Erik
#2 - 24 juni 2008 12:24
Kan det vara svamp?
Salta salta!
#3 - 24 juni 2008 12:48
Slåss dom?

MVH Lasse
#4 - 24 juni 2008 12:50
Vic skrev:
Kan det vara svamp?

Salta salta!

Ja, det kan det kanske vara, men hur uppstår det? Det går även en black ghost hos dom. Tåler den också salt?
#5 - 24 juni 2008 12:51
Lasse skrev:
Slåss dom?

MVH Lasse

Nope, dom är så snälla så man kan knappt tro det. Vid utfodring kan dom trängas och puttas, men de hugger aldrig varandra.
#6 - 24 juni 2008 15:21
Hur mycket salt kan man hälla i ett 150-liters utan att de dör? Mvh//Erik
Bilagor:
#7 - 24 juni 2008 17:22
Mellan 2 till 4 promille är bra. En promille på 100 liter vatten är ca 100 gram, Höj det stegvis och kolla black ghosten. Se denna utmärkta artikel http://www.kramforskoi.com/salt.htm

MVH Lasse
#8 - 24 juni 2008 18:53
Tackar så mycket. Får köra i det när jag har rengjort karet, snart har växterna tagit över allt. Så sjukt fort växter kan växa... Mvh//Erik
#9 - 24 juni 2008 20:50
Efter saltningen behöver du nog inte bekymra dig om bra tillväxt av växter - tyvärr så kommer saltet skada dina växter. Överväg att bada fiskarna i stället såsom Kramfors beskriver i sin utmärkta artikel

MVH Lasse
#10 - 24 juni 2008 20:52
Lasse skrev:
Efter saltningen behöver du nog inte bekymra dig om bra tillväxt av växter - tyvärr så kommer saltet skada dina växter. Överväg att bada fiskarna i stället såsom Kramfors beskriver i sin utmärkta artikel

MVH Lasse

Har tänkt åka och skaffa mig ett karantänkar nu i helgen, polaren har ett 120 liters jag kan få billigt. Är pirayor känsliga för temperatur? Annars kan man kanske ha karet på min inglasade balkong. Hur länge bör de gå i karantän? Mvh//Erik
#11 - 25 juni 2008 19:42
Akut hjälp nu! Det har ökat explosionsartat nu på kort tid. Hur länge ska de isåfall vara i badet? Måste kanske göra vid en spann som de kan gå i ett tag. Snabb hjälp önskas som sagt. Mvh//Erik
#12 - 25 juni 2008 20:35
Nu har de legat i stark saltbad i cirka 20 minuter, ser genast mycket bättre ut. Ska ändå skaffa ett karantänkar imorgon som de kan få gå i en längre tid, allihop. Behandlade bara de 3 utsatta ikväll.
#13 - 25 juni 2008 21:37
Det är nog rätt gjort i detta läge - det troliga är att du kan få göra om badningen så var bered på det.

MVH Lasse
#14 - 26 juni 2008 07:19
Lasse skrev:
Det är nog rätt gjort i detta läge - det troliga är att du kan få göra om badningen så var bered på det.

MVH Lasse

Ja, den ena har fått stå i lätt saltlösning över natten och verkar må bättre. Den andra infekterade fick hoppa ner i morse. Fattar inte vad det kan vara för något, det ser ut som om underläppen har "vittrat" bort på den ena.
#15 - 26 juni 2008 16:28
Nu är alla 3 pirayorna och black ghosten i karantärkaret på balkongen. Ett 120-liters med lagom mycket salt. Där ska de få gå ett par dagar tills deras nyrenoverade hem har fått gotta till sig med mycket syre och flöde. De simmar runt fint nu och all svamp är borta. De beter sig allihop som normalt nu. Tror ni det kan vara all överbliven mat som fastnat i mossan som kan ha gjort dom sjuka? Den ligger ju och surnar och man har inte en chans att se den bland all mossa.

Har stått och rensat bort javamossa från alla växter, den sprider sig som cancer, den hade letat sig in till tamigfan varje liten rot. Men nu är(förhoppningsvis) allt borta och jag kommer aldrig ha skiten igen.
#16 - 26 juni 2008 16:38
Men nu är(förhoppningsvis) allt borta och jag kommer aldrig ha skiten igen.

*hahaha* Det tror du? :p
Har själv rensat mossa och det räcker med en liten mossträng för att den ska vägra försvinna och det värsta är ju att mossan verkligen växer fast sig stenhårt med så det går inte bort från mina rötter. :D
#17 - 26 juni 2008 16:52
Jenny054 skrev:
*hahaha* Det tror du? :p

Har själv rensat mossa och det räcker med en liten mossträng för att den ska vägra försvinna och det värsta är ju att mossan verkligen växer fast sig stenhårt med så det går inte bort från mina rötter. :D

Nej, men hoppas kan man. Hatar verkligen den svinmycket. Kommer den igen så blir det till att byta allt innehåll i akvariet.
#18 - 27 juni 2008 11:49
Nu idag fick alla fiskarna flytta ner i sitt ordinarie akvarie igen efter två dagars karantän. Nu får tiden utvisa hur det går för dom. Har kvar karantänkaret på balkongen ifall något skulle inträffa. Bilder kommer läggas upp i "projekt" när tid finns. Mvh//Erik
#19 - 27 juni 2008 18:14
Nu idag fick alla fiskarna flytta ner i sitt ordinarie akvarie igen efter två dagars karantän. Nu får tiden utvisa hur det går för dom. Har kvar karantänkaret på balkongen ifall något skulle inträffa. Bilder kommer läggas upp i "projekt" när tid finns. Mvh//Erik

Om det är svamp, varför inte bara åka å köpa nån medicin? Känns enklare och säkrare tycker jag..
#20 - 27 juni 2008 18:17
StaffeRyck skrev:
Om det är svamp, varför inte bara åka å köpa nån medicin? Känns enklare och säkrare tycker jag..

Men jag fick rådet att använda naturellt havssalt, och det tycks ha hjälpt. Varför krångla till det?

Annons