vita alger?

#1 - 13 juli 2007 18:25
i mitt 240l malawi har ja fått en massa alger på modulerna, och nu när fiskarna betar/gnager på algerna försvinner det bruna men istället blir det vitt på modulerna?dvs där dom käkat.
Varför blir det så?:confused:
#2 - 13 juli 2007 19:23
Har du mycket kalcium i karet - GH resp KH?

MVH Lasse
#3 - 14 juli 2007 00:01
ingen aning, kan köpa ett sånt test och kolla
#4 - 14 juli 2007 00:56
Jag kan bara se två förklaringar till de vita fläckarna, att BTN bakgrunden blir avskavd eller att det har blivit någon form av fällning under algerna - kalciumkarbonat (kalk) är väl det första man kommer att tänka på. Att en BTN bakgrund blivit avskavd på det sättet har jag aldrig hört talas om så för mig ter sig fällningsteorin som trolig. Problemet är nog inte så stort - det kommer nya alger.

MVH Lasse
#5 - 14 juli 2007 01:01
Lasse skrev:
Problemet är nog inte så stort - det kommer nya alger.

MVH Lasse

Om man inte vill ha alger då? blir problemet stort då? Hur fixar man roblemet med de vita fläckarna?

Måste man sa högtrycken eller räcker det med att blanda i kj3d?
#6 - 14 juli 2007 10:16
Fiddan skrev:
Om man inte vill ha alger då? blir problemet stort då? Hur fixar man roblemet med de vita fläckarna?

Måste man sa högtrycken eller räcker det med att blanda i kj3d?

Fyll inte i vatten, mata inte, ha ingen fisk i.

MVH Lasse
#7 - 14 juli 2007 10:20
nu e ju iofs tanken att karet ska vara igång;p
#8 - 14 juli 2007 18:49
Lasse skrev:

MVH Lasse

går det att få bort kalken utan att behöva ta upp modulerna ur karet?:confused:
#9 - 14 juli 2007 22:32
Jag vet ju inte om det är kalk överhuvudtaget - var bara en gissning. Nej jag tror nog du får leva med problemet. För säkerhetsskull - kolla så de inte gnagt sönder ytan på BTN:en. Är det en beläggning bör du kunna skrapa av den med nageln. Jag kan ha fel men det verkar vara ett ganska nystartat kar eftersom det verkar vara kiselalger på bakgrunden. Efter ett tag kommer de ersättas med grönalger om det är så som jag tror. Är det inte ett nystartat så har jag ingen aning om hur du skall göra.

MVH Lasse
#10 - 14 juli 2007 22:46
Jag tycker det ser ut som att fiskarna gnagit sönder ytan, men som sagt så kan du prova att skrapa med nageln för att se om det är en beläggning eller inte. Det kommer troligen täckas med grönalger och då syns förhoppningsvis inte det vita.
#11 - 15 juli 2007 00:36
karet startades för 5 veckor sen, så det är väl inte helt inkört kanske.
Att fiskarna gnager sönder ytan på modulen e väl väldigt ovanligt?
Med tanke på att dom betar och gnager på dessa alger borde fiskarna väl gnaga om det kommer nya alger?:(
#12 - 15 juli 2007 15:40
har mailat en del ställen nu och frågat, så hoppas dom kanske vet vad det är.
#13 - 15 juli 2007 16:35
Grönalgerna fäster på annat sätt så jag tror inte att du kommer att se vita fläckar efter ett tag även om fiskarna betar där.

MVH Lasse
#14 - 15 juli 2007 17:47
okej, får hoppas på det
#15 - 15 juli 2007 22:27
Lasse skrev:

MVH Lasse

Vatten behövs inte nää
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 juli 2007 07:14
fredd skrev:
karet startades för 5 veckor sen, så det är väl inte helt inkört kanske.

Att fiskarna gnager sönder ytan på modulen e väl väldigt ovanligt?

Med tanke på att dom betar och gnager på dessa alger borde fiskarna väl gnaga om det kommer nya alger?:(

Vissa Panaque kan gnaga sönder allt - dock så skall inte fiskar som Ancistrus, Pleco etc. kunna gnaga sönder bakgrunden
#17 - 16 juli 2007 11:45
Vissa Panaque kan gnaga sönder allt - dock så skall inte fiskar som Ancistrus, Pleco etc. kunna gnaga sönder bakgrunden

jag har också hört det faktist. Men i detta fallet är det 6 stycken röd zebror som gnagt sönder modulen:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 juli 2007 12:56
fredd skrev:
jag har också hört det faktist. Men i detta fallet är det 6 stycken röd zebror som gnagt sönder modulen:confused:

Om det nu är färgen (och inte någon form av alg eller liknande) som har släppt så är det något fel på bakgrunden.
#19 - 16 juli 2007 13:59
okej.
Jag frågade om det på ciklid.se, och där fick jag svaret att det är färgen på bakgrunden som dom gnagit loss, och att det var ganska vanligt?:s
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 16 juli 2007 14:04
fredd skrev:
okej.

Jag frågade om det på ciklid.se, och där fick jag svaret att det är färgen på bakgrunden som dom gnagit loss, och att det var ganska vanligt?:s

Det är kanske vanligt på bakgrunder i allmänhet men definitivt inte på Back to Nature.
Dels har de en väldigt hård yta och dels så går färgen in en bit in i materialet så där är det väldigt ovanligt - dock som jag skrev ovan, vissa Panaque kan demolera allt, men definitivt inte röd zebra.
#21 - 16 juli 2007 14:39
Jag hade kalkutfällningar på min bakgrund när jag blåste bort alger med högtrycken, trodde först jag förstört bakgrunden, men det var bara att spraya på ättika och se kalken lösa sig.
Det blir högt pH under algerna pga att de tar upp CO2, det är väl därför man kan få kalkutfällningar.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 16 juli 2007 14:45
Azur skrev:
Jag hade kalkutfällningar på min bakgrund när jag blåste bort alger med högtrycken, trodde först jag förstört bakgrunden, men det var bara att spraya på ättika och se kalken lösa sig.

Det blir högt pH under algerna pga att de tar upp CO2, det är väl därför man kan få kalkutfällningar.

Ja det troliga är väl att det är detta som är orsaken vilket ju också Lasse trodde ovan.
Bara så att inget olycka inträffar - spraya inte bakgrunden med ättika i ett akvarium som är igång
#23 - 16 juli 2007 23:45
näe ja tänker inte ta upp modulen nu när den sitter så bra där den sitter :). Var mest nyfiken på vad det var för något och vad man kunde göra åt det, nu när akvariet är igång.

Annons