i mitt 240l malawi har ja fått en massa alger på modulerna, och nu när fiskarna betar/gnager på algerna försvinner det bruna men istället blir det vitt på modulerna?dvs där dom käkat.
Varför blir det så?:confused:
fredd skrev:karet startades för 5 veckor sen, så det är väl inte helt inkört kanske.
Att fiskarna gnager sönder ytan på modulen e väl väldigt ovanligt?
Med tanke på att dom betar och gnager på dessa alger borde fiskarna väl gnaga om det kommer nya alger?:(
Kjell Fohrman skrev:Vissa Panaque kan gnaga sönder allt - dock så skall inte fiskar som Ancistrus, Pleco etc. kunna gnaga sönder bakgrunden
fredd skrev:jag har också hört det faktist. Men i detta fallet är det 6 stycken röd zebror som gnagt sönder modulen:confused:
fredd skrev:okej.
Jag frågade om det på ciklid.se, och där fick jag svaret att det är färgen på bakgrunden som dom gnagit loss, och att det var ganska vanligt?:s
Azur skrev:Jag hade kalkutfällningar på min bakgrund när jag blåste bort alger med högtrycken, trodde först jag förstört bakgrunden, men det var bara att spraya på ättika och se kalken lösa sig.
Det blir högt pH under algerna pga att de tar upp CO2, det är väl därför man kan få kalkutfällningar.