Vita alger?

#1 - 31 augusti 2002 10:23
Finns det vita alger som kan få för sig att växa i ett akvarium?

#2 - 31 augusti 2002 10:35
Ingen aning.
Jag personligen fick något slags vitt stenhårt "pulver" som satt på framrutan i ett misskött växtakvarium. När man kände på det kändes det som blästrat glas, men det gick att skrapa bort med ett rakblad.
Någon får gärna komma med förslag på vad det kan ha varit.

#3 - 31 augusti 2002 10:42
Skulle inte det där vita ha kunnat vara någon form av saltavlagring?

#4 - 31 augusti 2002 10:55
Mycket möjligt då jag använder rätt mycket K2SO4, MgSO4 och KNO3 =)

#5 - 31 augusti 2002 11:06
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Mycket möjligt då jag använder rätt mycket K2SO4, MgSO4 och KNO3 =)

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

kalk kanske? jag bor i Uppsla där vi har hårt vatten med hög kalk halt och då får vi ofta kalkavlagringar..

Kezze
#6 - 31 augusti 2002 11:20
Nej det är väldigt lågt KH här i Linköping, och kalkavlagringar blir det väl bara när vattnet får avdunsta och få möjlighet att sätta sig fast på glaset?

Avlagringarna satt längst ner längs bottnen under vattenytan, så saltavlagringar låter inte helt otippat.

#7 - 1 september 2002 10:52
Jag kan tänka mig att jag fått kalkavlagringar, det finns mest vit beläggning på växternas blad.

Tror ni det hjälper om jag tillsätter koldioxid för att sänka ph:et?

#8 - 10 september 2002 14:28
Jag har också sett något som ser ut som vita alger i mitt akvarium, det sitter på franrutan och på några stenar.
Det ser inte ut som kalkavlagringar, mer som korta, vita trådar...

MVH Lina

Annons