Vit vätska..?!

#1 - 18 mars 2007 20:16
Har haft problem med mitt sällskapsakvarium de senaste veckorna.
Det har runnit någon vit vätska utanpå akvariet (det syns dock när man tittar närmare att det kommit inifrån, men runnit över kanten). Jag torkar bort det, för att sedan finna ny vit vätska där nästa dag.

Jag anar ju att någon av fiskarna blir lite.. lekfull på nätterna. Men VILKEN? Mina föräldrar har inhandlat fisken, därför är det en salig och knappast passande blandning. En Scalar, två slöjstjärtar, några mollys och platys, en segelfenspleco, två kyssguramis (tror båda är hanar), 3 ancitrus och några tetror.

Är det någon av firrarna som är lite lekfull om nätterna, eller vad tror ni? Här är två bilder:

http://farm1.static.flickr.com/164/425638258_74a0d92922_o.jpg

http://farm1.static.flickr.com/149/425638448_1542e312b8_o.jpg

Ber om ursäkt för den kassa kvaliten, men webcameran var allt jag hade för tillfället..

/Debs
#2 - 18 mars 2007 20:18
Det är nog vatten som runnit ut och lämnat kalkränder.
#3 - 18 mars 2007 20:22
Men varför har det inte hänt förut? Har ju haft akvariet något år. Och NU helt plötsligt så började dessa vita rinningar komma?
#4 - 18 mars 2007 20:46
Kan vara att silikonet inte är världens bästa just där. Testa att sänka vattennivån några cm och se om det inte blir borta.
#5 - 18 mars 2007 21:09
Sorry, finns inget silikon där detta vita framträder :/
#6 - 18 mars 2007 21:18
awasegg skrev:
Sorry, finns inget silikon där detta vita framträder :/

Är det ett helglaskar? Ser ut att vara bra fart på ytvattnet, och har du ändrat riktning på utblåset på sistonde eller rengjort pumpen?
#7 - 18 mars 2007 21:36
Nitra98 skrev:
Det är nog vatten som runnit ut och lämnat kalkränder.

Finns inte ssk mycket kalk i Jönköpings vatten
#8 - 18 mars 2007 21:38
erikthur skrev:
Finns inte ssk mycket kalk i Jönköpings vatten

Inte i Borlänges heller såvitt jag vet, men tillräckligt för att lämna ränder på akvarierutorna om det får rinna lite...
Bilagor:
#9 - 19 mars 2007 06:37
Händer på helglasakvarium med heltäckande lock, vatten / kalk.

Det brukar vara kondens i locket som rinner ned och ut, detta trots att locken har en droppkant som ska göra att det kommer i akvariet och inte ut, det räcker att man flyttat locket lite åt ett håll där det inte brukat ligga.

Har själv försökt att åtgärda det med en liten tunn list på insidan av kåpan som går mot akvariekanten.

Annons