Vit trådliknande parasit på koppartetra

#1 - 30 mars 2010 21:08
Såg för någon timme sedan att en koppartetra hade något som satt fast strax under hennes mun. Jag doppade en kökshandduk i akvariet, la tetran på den och vek över handduken över gälarna för att hålla henne någorlunda fuktig. Tog bort en/ett par trådliknande vita parasiter med en pincett och la sedan henne i en separat skål. Där ligger hon för stunden, avskild från resten av karet.

Vet inte om det var en eller två jag drog ut då den/dom inte var mer än max ett par mm långa. Självklart har hon nu ett sår och jag kan inte riktigt se om svullnaden/utväxten har gått ner eller inte.

Kan någon tala om för mig vad det kan tänkas vara, om parasiten är invärtes eller utvärdes? Har uteslutet Piscicola då den är alldeles för liten i storlek och ljus i färg. Kan vara lernaea kanske och då har jag inte lyckats få bort huvudet på den. Samtidigt verkade det som att den växte strax under huden på fisken.

Ingen annan fisk är drabbad och den här tetran kan inte ha haft dessa synliga symptom mer än några dagar. Alla fiskar äter, leker och beter sig annars som normalt.
#2 - 30 mars 2010 21:18
Kolla upp noga fisken i karet så ingen annan är smittad. Jag vet inte exakt vad detta är för skit, men får fiskarna detta är det inte mycket annat att göra än att ta bort dem då de dör ganska snart annars.
De brukar sitta runt huvudet till att börja med för att sedan sprida sig, och jag har heller inte hittat någon medicin som är effektiv så att de blir botade...
Hoppas att dina klarar sig bättre än de tetrorna jag såg i en affär.
#3 - 30 mars 2010 21:35
Har kollat alla i karet i närmare 30 min och ser inga likande tecken än så länge. Funderar bara på om det bästa är att avliva tetran eller ge henne en chans, dock förutsatt att det finns realistiskt hopp för henne för att inte orsaka onödigt lidande.

Men innan jag tar något sånt beslut måste jag veta vad det är...Undrar bara hur parasiter kan ha kommit in i karet. Det enda jag introducerat i karet de senaste månaderna har varit helena snäckor som inköptes för cirkus 3 veckor sedan men kan dom bära dessa parasiter? Har inte sett dom på ett par dagar och inte sett båda samtidigt sedan jag la i dom i karet i princip. Fast dom är ju små och har många gömställen.
#4 - 30 mars 2010 21:40
Inte en aning, däremot skulle jag kunna tänka mig att fisken bär på parasiten och man ser den inte innan den vuxit sig stor.
Önskar jag kunde hjälpa dig mer, gör en sökning på ankarmask och/eller hudmask så kanske du hittar något som är åt det hållet...
#5 - 31 mars 2010 20:44
Tack för hjälpen ansjo, om inte annat har du hjälpt mig komma fram till att det inte rör sig om ankarmask :)

Den jag hittade hade ett runt huvud som dessutom var väldigt hårt, till skillnad från resten av kroppen som var tunn, trådig och mjukt. Denna parasit fann jag i botten på skålen i morse och frågan är om inte fisken bajsade ut den efter att jag avlägsnat trådarna från under dess haka. Såg en lätt rödaktig bajstråd på väg ut ur henne innan jag la mig och på morgonen låg parasiten på botten av skålen. Den var till synes död, ingen som helst reaktion när jag tog ut den med en pincett.

Kan det vara så att tetran har/hade en invärtes parasit som lagt sina ägg strax under huden vid hakan på fisken?
#6 - 31 mars 2010 20:51
Visst, eller att det var en liknande parasit som satt i skinnet...
#7 - 13 april 2010 19:46
Har nu avlivat tetran då det hela visade sig vara munröta som gått väldigt långt (bifogar bild så ni får skaffa er en egen uppfattning, jag kanske har fel...)

http://www.ladda-upp.com/bilder/33415/munr-C3-B6ta-koppartetra

Har frågor på hur jag ska fortsätta:

1. Utrustning som har använts till karantärsskålen, hur ska den desinfekteras? Går det att desinfektera detta för användning på karet?

2. Hur lång tid tar det innan jag märker eventuell munröta på andra fiskar? Vad ska jag vara extra uppmärksam på?

3. Hur kan det ha hamnat i karet, bristande hygien eller införsel via fisk? Just koppartetrorna var de första egna fiskar vi skaffade till karet. Kan bakterierna ha legat latent i 3 månader?
#8 - 13 april 2010 20:04
Ett klokt beslut, tråkigt kanske men...
#9 - 13 april 2010 20:11
ansjo skrev:
Ett klokt beslut, tråkigt kanske men...

Är 27 bast men kände mig som en liten skolflicka när jag avlivade min lilla koppis... Men vad ska man göra, stackarn led alldeles för mycket.

Du har varit väldigt hjälpsam ansjo, undrar om du har några svar på mina frågor om hur jag ska gå tillväga?
#10 - 14 april 2010 16:09
Jodå, jag ska nog kunna svara på det med;).

Cyruz10 skrev:

Har frågor på hur jag ska fortsätta:

1. Utrustning som har använts till karantärsskålen, hur ska den desinfekteras? Går det att desinfektera detta för användning på karet?

Jag brukar bara diska ur sådana saker med diskmedel och skölja noga. Värre än så är det inte:).

2. Hur lång tid tar det innan jag märker eventuell munröta på andra fiskar? Vad ska jag vara extra uppmärksam på?
Det ser du ganska snart, kolla in allmäntillståndet på fisken och att de beter sig normalt. Tror knappast det är någon fara att det ska utbryta någon större epedemi.

3. Hur kan det ha hamnat i karet, bristande hygien eller införsel via fisk? Just koppartetrorna var de första egna fiskar vi skaffade till karet. Kan bakterierna ha legat latent i 3 månader?

Tveksamt, det kan vara att den blivit skadad och inte kunnat läka ut ordentligt eller liknande. Skulle det vara dålig vattenkvalité skulle även andra fiskar inte se ut att må väl.
Sköt dina vattenbyte på karet, så ska du se att det ordnar upp sig:).
Bilagor:

Annons