Vit slöra

#1 - 12 september 2003 12:24
Jag har ett Eheim 1715 med makaroner (vita små rör)som har varit igång 1 månad men nu är vatten i akvariet möjlkvitt sedan några dagar tillbaka, har skiftat vatten flera gångar men det fortsätter att vara mjölkvitt vatten i akvariet,

Akvariet är 400l 8 st discus
#2 - 12 september 2003 12:53
Du har nog fått infusorier (små små djur) i ditt akvarium. Sök i forumet efter det, så finns det massor av tips som andra har skrivit.

Min personliga erfarenhet är att man ska sätta ordentlig flås på vattnet, det tycker de inte om. Har du nått gammalt innefilter eller två, så sätt i dem ett par dar, så ska du se att det försvinner.

Om man byter vatten så blir det bara ännu värre därför att infusorierna behöver syre, och eftersom det förmodligen är syrebrist som håller tillbaka tillväxten av infusorier, så kommer de att få nytt syre från det nya vattnet, vilket gör att de blir fler.

Ni andra får rätta mig om jag har fel i det jag säger, men så här har jag fått för mig att det ligger till. Jag har bråttats med infusorier några gånger, och tror nog att rejäl cirkuation är bäst.

Det finns vissa som kör med total mörkläggning av akvariet i några dagar, men dels så verkar det inte funka särskilt bra, och dels så har många växter som kanske inte skulle palla med detta.

Hoppas det löser sig för dig!
#3 - 12 september 2003 13:04
<font color="red">Du har inte insuget under någon slags syresten eller nått? För i så fall kan det sugas in luft i filtret och bubblorna gör vattnet lite vitt.</font id="red">
#4 - 16 september 2003 09:56
Tack för alla svar
Numera är vaten igen klart det ända jag gjorde var att sätte mera gennomströmning i och så lite JBL Clearol 24 timmer efter var allt ok
#5 - 18 september 2003 09:31
Du ser, ett vinnande koncept!
#6 - 18 september 2003 15:59
Hade varit intrssant att veta vad som hade hänt om man gjort en sak i taget.
Ökat cirkulation först t.ex. och sett om det räckte med det innan man provat med Clearol, men visst är det skönt när problem man haft löst sig.
#7 - 25 september 2003 12:35
Tack till alla!!

Men jag har inte fått svar på mina frågor därför vill jag försöka förtydliga dom

1. Makaroner ( keramiska rör) är bra för filtrering.
2. Biobollar också är bra för filtrering

Frågan är vilket är bäst, biobollar eller Makaroner?

Jag har ett 50L rör vart vatten kommer in i botten och ut deruppe

I det rör skall jag ha biobollar eller Makoroner allt efter de svar jag får, om någon vet vad som är bäst? genomströmningen kommer jag att pröva ut.

Jag är inte intresserad i att höra om din tant, som har guldfiskar i en rund behållare, i den, tex. där ligger 3 biobollar, även om det fungerar. Jag är inte intresserad i att höra om du har annat filtrermatrial utan det handlar om mina frågor.

Jag har diskus och filtret skall användas för att ta bort b.l.a. nitrit, jag har ett förfilter som tar all skiten och det spolar jag en gång i veckan, i de andra akvarier som jag har. Detta filter skall användas till yngel. därför är det vigtigt att det fungerar optimalt.

Flugnät är farligt har jag läst i något inlägg, vad grundar han det på, biobollar är också plast, är de också farliga?

Hoppas att någon seriös kunnig kan svara och hjälpa mig ang. frågan

Jag har numera läst många inlägg, men det känns, så om att många svara för svarandets skuld, och inte för att de kan hjälpa den frågande, är det, det som det går ut på, så är det ok. men jag hade inte den uppfattningen i början, har jag fel?

Kjeld

#8 - 25 september 2003 13:37
Vad gäller plast så är mitt tips att ta reda på vilken sorts plast som är i biobollarna, och sedan köpa ett nät av samma plasttyp (om det finns). Problemet är om plasten innehåller någon typ av mjukgörare, denna kan släppas i vattnet och vara mindre nyttig för fiskarna. Angående biobollar vs makaroner är det den "aktiva ytan" som är viktig, detta är också något som du kan ta reda på själv. I en tidigare diskussion på zoopet verkar det som om kuber av blå filtermatta har störst aktiv yta/betalad krona. (Om du inte vill veta detta kan du bortse från det) Duplas mincascade biobollar har troligen störst aktiv yta/volymenhet (m2/liter), men i det fallet kan det vara priset som avgör eftersom de är ohyggligt dyra. Hoppas jag inte svarat på något du inte vill veta, för i sådana fall ber jag om ursäkt.
PS. Om du använder en trevligare ton, kanske du får fler svar
#9 - 25 september 2003 14:11
hej Magnus

Du behöver inte mistförstå det var bara för att jag vill komma fram till et svar så snart som mögligen jag har redan varait och köpt bioboller 40*40 4 katong med 300 i vari katong

Jag är mycket glad för alla svar även om de faller utan för frågan
men jag hade bråt om så därför, jag skall bätra mig,

Ang. din kontakt vart fa tar den vägen

Kjeld
#10 - 25 september 2003 14:16
Ang. din kontakt vart fa tar den vägen

Vad menar du?
#11 - 25 september 2003 14:24
Det är en bra fråga jag tog fel på dig och Magnus i Växjö förlåt
du får kalle mig klantskalle

Kjeld
#12 - 25 september 2003 14:53
Kontakten har inte kommit till mig ännu pga att alla grejorna som vi beställde från firman inte var i lager. Men skyll gärna på Bilbo, det är han som skall ha de grejorna som försinkar leveransen.
MVH
Magnus
#13 - 25 september 2003 15:00
För mig får det ta 100 år jag använder din PH med stor glädje tack
#14 - 25 september 2003 15:04
Vi som känner honnom vet att han bara menar väl[:-91]
MVH
Magnus

Annons