Jag funderar på att starta upp mitt gamla 220-liters med sand som bottensubstrat.
Vilken typ av ljus eller vit sand är bäst egentligen? Många tycks anamma blästersand....finns den ljus/vit?
ciklidcollector skrev:Den sand som är vitast är nog kalksand eller quartzit sand.
sehkn0 skrev:Perfetto,
du verkar bo i Kalmar.
Det finns en badstrand några mil söder om Kalmar som heter Vita sand.
Vilken färg tror du sanden har där?
Jag vet dock inte om den sanden innehåller kalk eller inte, det får du kolla upp.
På norra Öland har du Böda sand som också har fantastisk sand men jag vet inte om man får ta sand därifrån utan tillstånd. Du får fråga någon bonde där uppe.
Vill du använda skiffer så stannar du i Djupvik på väg upp till Böda.
/Smålänning i exil
perfetto skrev:- Där slog du ju an en tanke jag helt missat alltså - Böda Sand.
Fast då är det iof inte mycket dyrare att köpa dyraste vita sanden direkt på Guldfisken Zoo, med tanke på att resan fram o tillbaka för att hämta sand i Böda skulle gå på i runda slängar 300 kr.
Vita Sand är nog mer ett önsketänk än en beskrivning på stranden där. Jag har inte sett någon riktigt vit sand förutom just uppe i Böda faktiskt.
NIC skrev:Trodde inte ni hade vit sand på ostkusten... :p
perfetto skrev:- Där slog du ju an en tanke jag helt missat alltså - Böda Sand.
Fast då är det iof inte mycket dyrare att köpa dyraste vita sanden direkt på Guldfisken Zoo, med tanke på att resan fram o tillbaka för att hämta sand i Böda skulle gå på i runda slängar 300 kr.
Vita Sand är nog mer ett önsketänk än en beskrivning på stranden där. Jag har inte sett någon riktigt vit sand förutom just uppe i Böda faktiskt.
sehkn0 skrev:På solkusten finns allt du kan önska dig, och lite till. ;)
Vad jag minns så är verkligen sanden i Vita sand verkligen vit fast om jag minns rätt så är den riktigt finkornig.
Sanden i Böda är av karaktären flygsand, dvs kornen ärr lite som platta "flak" som lätt flyttas med vinden. Ganska ovanlig i Sverige, liknande sand finns också i Sandhammaren (enda fina badstranden i Skåne...)
Du får väl passa på att ta en semestertur med bad till norra Öland, det är aldrig fel. Glöm inte skiffern i Djupvik på vägen hem.
NIC skrev:[QUOTE=sehkn0;1295347]På solkusten finns allt du kan önska dig, och lite till. ;)
Fast du bor väl på västkusten!? ;):p