Vit ramp = reflektor?

#1 - 13 februari 2011 21:15
jag har ett kar på 350 liter och 2*36 w t8 rör, jag vet att det är för litet egentligen.

jag har inga reflektorer på men ramen är vitmålad runt rören - räknas det lite som reflektor då? Hur stor skillnad gör det mot köpta "riktiga" reflektorer?
#2 - 13 februari 2011 21:39
Comfort skrev:
jag har ett kar på 350 liter och 2*36 w t8 rör, jag vet att det är för litet egentligen.

jag har inga reflektorer på men ramen är vitmålad runt rören - räknas det lite som reflektor då? Hur stor skillnad gör det mot köpta "riktiga" reflektorer?

hmm jag investerade i reflektorer och är imponerad av hur mycket ljusare mitt stora akvarium blivit - men jag har svart ramp. Testa med aluminiumfolie så får du en känsla för hur mkt ljusare det blir. reflektorerna är ganska billiga att köpa - jag betalade 150 spänn st för mina som passar för 30w rör - någon tia mer för reflektorer som passar dina rör...
#3 - 13 februari 2011 21:46
det gör rejäl skillnad med reflektorer. ser itne anledning till att inte använda det. om man inte kör svartvatten då kanske.
#4 - 15 februari 2011 08:44
Jag köpte juwelreflektorer igår till båda rören, och det blev ingen jätteskillnad direkt...
#5 - 15 februari 2011 09:32
konstigt du. det blev en vansinnig skillnad för mig. men i vilket fall kan du ju vara nöjd med att allt ljus kommer ner i karet nu iaf.
#6 - 15 februari 2011 11:41
blankt vitt, ex lackad vit plåt/plast, är faktiskt en väldigt bra reflektor.
om man har det från början, och sedan monterar en reflektor på rören,
så märker man inte så stor skillnad.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 15 februari 2011 14:07
Kensa skrev:
blankt vitt, ex lackad vit plåt/plast, är faktiskt en väldigt bra reflektor.

om man har det från början, och sedan monterar en reflektor på rören,

så märker man inte så stor skillnad.

.

Jag håller inte med, men självklart blir det mindre skillnad än om man har en svart armatur.

En blank vit eller alumiumlackad armatur studsar säkert ljuset lika bra som en reflektor gör - men den stora skillnad mellan en sådan armatur och en reflektor är att en reflektor gör att reflekteras ner i vattnet så pass rakt så att det går ner i vattnet. Ljuset som reflekteras i en armatur reflekteras ju ofta tillbaka in i lysröret eller kommer inte ner mot vattnet i en tillräckligt brant vinkel och studsar det istället tillbaka uppåt från vattenytan
#8 - 15 februari 2011 14:14
Tycker ni båda har rätt. Med vit ramp SER man inte så stor skillnad om man lägger till reflektorer men effekten ökar helt klart.

Annons