Vit prick, och döda fiskar

#1 - 30 mars 2010 14:36
Går det bra att ha otocinclus med palettciklider och guramisar? För vi hade 4 st otocinclus men nu på 2 dagar har 2 st dött och en är helt borta. Är det någon sjukdom eller kan det vara att andra fiskar har haft ihjäl dom?

Och sedan har den ena palettcikliden ett öga som blev vit grumligt, och idag har det även blivit en prick på pupillen, vad kan detta vara? Är det bara att hälla i salt eller behövs någon speciell medicin, eller ska jag helt enkelt plocka bort den?

(vet inte om detta ens ligger i rätt nu när jag valde sjukdomar, men vet inte riktigt vart jag skulle placera det.)
#2 - 30 mars 2010 14:44
Otocinclus är rätt känsliga, har man sådana måste vattenbyten osv skötas bra. Palettciklider och guramis kan vara rätt aggressiva, framförallt när de leker, så där kan en orsak till vara.

Grumliga ögon är ofta en bakterie- eller svampinfektion. Det kan självläka på några dagar med salttillsats i vattnet, 1 dl/100 lit. Om det fortfarande inte släpper, brukar jag köra en medicin som heter Dessamor-P.
#3 - 30 mars 2010 14:53
Jens A. skrev:
Otocinclus är rätt känsliga, har man sådana måste vattenbyten osv skötas bra. Palettciklider och guramis kan vara rätt aggressiva, framförallt när de leker, så där kan en orsak till vara.

Grumliga ögon är ofta en bakterie- eller svampinfektion. Det kan självläka på några dagar med salttillsats i vattnet, 1 dl/100 lit. Om det fortfarande inte släpper, brukar jag köra en medicin som heter Dessamor-P.

Okej, får se om den sista ens klarar sig. Men skulle lätt kunna lämna bort både ciklider och guramis bara för att kunna ha otocinclus, mycket roligare fiskar enligt mig.

Många säger att man kan ta vanligt bordsalt, är det helt säkert? För vill inte orsaka någon massdöd eller så. Och är det okej att den är kvar i akvariet med dom andra eller ska jag plocka bort den?
#4 - 30 mars 2010 15:42
Vi har bords salt med jod om det funkar? Annars har vi bara kvarn salt, vet inte om det är någon skillnad förutom att kvarn saltet inte har jod och inte är malet. Vilket ska jag använda?
#5 - 30 mars 2010 17:09
Hallå hallå, behöver verkligen svar.
#6 - 31 mars 2010 07:34
Iallafall förr så rekommenderades man att använda salt utan jodtillsats och klumpförebyggande medel. En del andra menar att halterna jod är så små att det inte spelar någon roll.
Själv kör jag på grovkornigt halvssalt, som man kan köpa i butiken. Så jag tror ditt kvarnsalt fungerar.

Annons