Vit minikrabba?

#1 - 25 april 2009 19:12
Pratade idag på telefon med en zoobutik, frågade efter White Pearl. Det fanns inte, men de har vita minikrabbor som blir ca 1 cm över skölden. Sötvatten. Har surfat runt för att kolla vad det kan vara, ska till butiken imorgon.

Vet någon vad det kan vara?

Funderar på om de behöver land, om de verkligen är så små, m.m.

Mvh
Daniels sambo Sofia
#2 - 25 april 2009 19:34
Broddan skrev:
Pratade idag på telefon med en zoobutik, frågade efter White Pearl. Det fanns inte, men de har vita minikrabbor som blir ca 1 cm över skölden. Sötvatten. Har surfat runt för att kolla vad det kan vara, ska till butiken imorgon.

Vet någon vad det kan vara?

Funderar på om de behöver land, om de verkligen är så små, m.m.

Mvh

Daniels sambo Sofia

Låter som Limnopilos naiyanetri, i så fall är de så små.
#3 - 25 april 2009 20:14
:) Tack! Mycket spännande, en hel del att läsa! Kollar in dem imorgon!

/Sofia
#4 - 26 april 2009 15:37
Det var mycket riktigt Limnopilos naiyanetri som kallas dvärg spindelkrabba.

Riktigt små men jag tror de kan bli ett bra tillskott i en liten räkburk eller med småfisk. Skulle uppskatta storleken på den i filmen som 5mm över skölden så den blir dubbelt så stor. Jag filmar ner i en 500 grams syltburk om det hjälper med känslan för storleken.

Det ska bli intressant och se om vi kan få den att trivas (jag har 5 och sambon 5). Jag håller på att ställa i ordning en 40 l burk och sambon har dem i sitt lilla nano räkkar på 5 l.

Om nån är intresserad filmade jag en snutt precis.

http://s452.photobucket.com/albums/qq250/Broddan77/?action=view&current=spindelkrabba.flv
#5 - 28 april 2009 17:58
Har precis köpt 9 st också, har ett kar igång för dem på ~30 liter där de ska få gå runt, hoppas på förökning :)
#6 - 29 april 2009 00:05
Var hittade du dom och till vilket pris?
#7 - 29 april 2009 09:15
Södermalms akvarieaffär, ca 40-50 kr styck tror jag han tog för dem och jag tog de sista 9, han får in mer om en vecka på onsdag.
#8 - 29 april 2009 09:28
Jag frågade om dessa i djuraffären där jag bor, de sa att de hade haft en men den hade smitit. Gör de verkligen det om de är helt akvatiska?
#9 - 29 april 2009 09:36
även fiskar smiter :P
#10 - 29 april 2009 11:58
De försöker ju inte aktivt att ta sig ut akvariumet, om man säger så. Eller jag har i alla fall aldrig haft någon fisk som gjort så.
#11 - 29 april 2009 19:12
Det finns det absolut fiskar som gör :P
#12 - 29 april 2009 23:16
Mina var kanske inte tillräckligt avancerade då :)
#13 - 30 april 2009 08:54
Okey då köpte vi hela den sändningen Mobster.

Jag tror att det kan vara en god idé att täcka ev. matningshål och där kablar går upp ur burken så de inte rymmer. Jag har hört att de inte behöver landdel men samtidigt finns det väldigt knapphändig information att tillgå. Så vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig. Kilopriset ska vi nog inte räkna på men har sett på nåt amerikanskt forum att nån hade betalat en bit över 100 kr styck (kom inte ihåg exakt) för nån månad sen.
#14 - 30 april 2009 10:09
Ja, tror du har rätt Broddan, han sa att det var någon tjej som varit inne och köpt ett gäng så tog jag de som var kvar vilket visade sig vara fler än han trodde var kvar så han ska beställa mer nu. Och ja, jag har fixat till täckglas så det är rymningssäkert vilket det inte var innan jag skaffade krabborna, better safe than sorry som de säger.

Nu är det bara att vänta och hoppas på förökning. :)

Annons