Vit (mask?) och ludd...

#1 - 2 april 2012 18:09
Några av mina kardinaler har nu fått lite problem.
En del av dem har något vitt ludd på sidan av kroppen och på vissa ser det ut som att det sitter någon vit maskliknande sak i luddet. Det blåa bandet bryts på en del också.
Vad är detta och hur kan det botas?

Tacksam för svar!
#2 - 2 april 2012 19:30
Någon som kan hjälpa?
#3 - 3 april 2012 12:10
Såg nu att en del har ler maskar som verkar sitta under huden, uch. Är det någon som vet? Behöver hjälp!
#4 - 4 april 2012 09:08
Det är svårt att säga utan bilder. Ludd tyder på en svampinfektion. Svampinfektioner är dock ofta sekundära, dvs det kommer efter att något annat har hänt.

En sådan sak kan vara någon parasit. "Maskliknande" kan dock vara både det ena och det andra.

Kolla gärna här: http://www.jbl.de/en/online-hospital, och se ifall du kan idenifiera det säkrare.

Men vad jag tycker, medicinera med t ex Seras Ectopur eller Mycopur eller någon liknande produkt som skall ta både svamp och yttre parasiter. Det finns ett antal olika märken av fiskmediciner, men för alla är det viktigt att kolla datumet på dem! Allt för ofta har de stått på hyllan i åratal!

Är du helt säker på att det är mask av någon sort, kan du möjligen kombinera Seras Nematol med någon medicin som enbart tar svamp. Att kombinera mediciner så där kan dock vara lite riskfyllt - så i första hand bör du nog köra på Ectopur eller Mycopur.
#5 - 4 april 2012 09:55
Här är en bild på någon annan som fick något liknande. Hos mig är dock maskarna inte sådär stora.
http://www.plantswap.se/download/file.php?id=7085&sid=475898a3a0dc24bd858e64542aeef131&mode=view/img3101c.jpg

Tack för hjälpen!
#6 - 4 april 2012 09:58
Vet du hur de medicinerna är mot växter?
#7 - 4 april 2012 11:10
Det ser iallafall ut som nematoder. Det är högst ovanligt att de där förekommer bland akvariefiskar, men det händer. Nematol har jag för mej, är specialutvecklat mot just sådana parasiter, och det borde funka (om man tror på tillverkaren, iallafall).

Hur de är mot växter vet jag inte. T ex General Tonic tar kål på fingrenade växter rätt snabbt (typ hornsärv, vattenpest), men varför det händer och vilket ämnet är som gör det vet jag inte heller. Jag antar att det finns någon på Plantswap eller härinne som vet mera om det.
#8 - 4 april 2012 12:36
Jens A. skrev:
Det ser iallafall ut som nematoder. Det är högst ovanligt att de där förekommer bland akvariefiskar, men det händer. Nematol har jag för mej, är specialutvecklat mot just sådana parasiter, och det borde funka (om man tror på tillverkaren, iallafall).

Hur de är mot växter vet jag inte. T ex General Tonic tar kål på fingrenade växter rätt snabbt (typ hornsärv, vattenpest), men varför det händer och vilket ämnet är som gör det vet jag inte heller. Jag antar att det finns någon på Plantswap eller härinne som vet mera om det.

Okej, tack så jättemycket för hjälpen!
#9 - 4 april 2012 12:42
Jag lyckades få bort t.o.m en så enveten mask som Camallanus med Sera Nematol, så den kan nog vara värd att testa. Sera Nematol är ju, som namnet antyder, till för att få bort just nematoder.
#10 - 4 april 2012 12:51
Animaniac skrev:
Jag lyckades få bort t.o.m en så enveten mask som Camallanus med Sera Nematol, så den kan nog vara värd att testa. Sera Nematol är ju, som namnet antyder, till för att få bort just nematoder.

Hade du några växter i karet och hur gick det i så fall med dem?
#11 - 4 april 2012 13:03
Johanadhoc skrev:
Hade du några växter i karet och hur gick det i så fall med dem?

Vad jag minns så hände det inget särskilt med växterna.
#12 - 4 april 2012 13:20
Okej, tack för hjälpen båda två, :) Får beställa medicinen och hoppas att det löser sig!
#13 - 4 april 2012 15:00
Glöm inte bort att du också har den sekundära svampinfektionen...tror inte nematol tar svamp?
#14 - 4 april 2012 15:18
Har redan medicin mot svamp här hemma, man jag börjar med att försöka ta bort masken.
#15 - 4 april 2012 15:24
kan man inte bara fånga fisken och ta bort masken manuellt? sen medicinera för att döda eventuella maskar som finns kvar i karet, men fiskens problem blir ju mindre för stunden iallfall :)
#16 - 4 april 2012 16:53
Maskarna sitter ju under huden så det är nog risk att man skadar fisken. Desdutom är det mycket svårt att fånga dem utan att ta bort all inredning.
#17 - 4 april 2012 17:10
Johanadhoc skrev:
Maskarna sitter ju under huden så det är nog risk att man skadar fisken. Desdutom är det mycket svårt att fånga dem utan att ta bort all inredning.

sant, och, sant :)
tänkte mer att maskarna satt med munnen mot huden och kroppen utanför fisken.
#18 - 5 april 2012 10:57
Vilken tråd på Plantswap var den bilden med i?

Annons