Vit mamma - svarta barn?

#1 - 5 augusti 2004 08:59
Måste bara fråga, jag är förvirrad nu. Fick ta över min systersons akvarie för någon månad sen här. I karet finns ca 10 guldmollys, 1 silvermolly och 2 Skäggmunsmalar. Har själv aldrig haft mollys tidigare. För nån vecka sedan fick guldmollysarna yngel. Söta små gula saker som simmade omkring. En tid efter såg jag plötsligt att jag även hade svarta små yngel i karet (?)

Nu vet jag ju att mollys kan para sig över "färggränserna", men är det någon som vet varför ynglena blir svarta? Antar att de gula i alla fall har lite svart i sig eftersom en del har lite svarata prickar på stjärtfenan. Någon som vet hur man gör för att korsa fram de olika färgvarianterna? Finns Black Molly med i bilden här eller är det bara så att ynglen från Silver Mollys föds svarta för att sedan bli vita?
#2 - 5 augusti 2004 09:52
De olika färgvarianterna av Molly är framodlade varianter. I sin arvsmassa har den en massa färger inkorsat. Förmodligen är det dessa dolda anlag som nu kommit fram. En annan teori är att det kanske rent av är så att det finns en Black Molly som gått i akvariet tidigare? Från en enda befrukting kan en hona lätt få sex kullar, med underfär en månads mellanrum.
#3 - 5 augusti 2004 10:12
Nej, tyvärr har det aldrig funnits någon Black Molly i akvariet, annars hade ju det naturligtvis varit ett hett tips. Det finns väl bara två alternativ som jag ser det: antingen får silvermollys svarta yngel eler så har något arvsanlag brutit igenom... men någon annan kanske vet bättre råd?
#4 - 5 augusti 2004 10:21
Kanske brevbäraren som varit framme?! [:-38]
#5 - 5 augusti 2004 10:44
Silvermolly får vita yngel... Men helt klart är det så att de har andra anlag... färgen är ju framavlad tror jag? När jag hade mina i ett eget kar så fick de vita yngel... men när ynglen blev större och började få yngel med varandra, så blev det många gråa yngel... Förmodligen hade det kunnat bli svarta yngel också, om de fått fortsätta....
#6 - 5 augusti 2004 10:45
Är du säker på att det inte är ett malyngel förresten?
#7 - 5 augusti 2004 10:47
Det är nog så som swetrot säger att det är dold anlag som kommit fram nu. Brukar vara så med guppy också, avkomman ser olika ut.
#8 - 5 augusti 2004 16:29
Är du säker på att det inte är ett malyngel förresten?

Mmmm, jag tror nog att jag kan skilja på dessa två sorter [:-12] Fast först trodde jag att det var ancistrus, men avsaknaden av sugmun avgjorde saken... Men vi får väl se om nån månad vad de liknar mest.

Kanske brevbäraren som varit framme?!

Kanske jungfrufödsel. Vi här i Småland är ju inte helt obekanta med denna företeelse... halleluja!
#9 - 5 augusti 2004 16:38
Det finns säkert bra uppgifter om Mollys genetik någonstans men jag har inte hittat fram dit.
Eftersom de flesta levandefödare har så kallad förrådsbefruktning (den som har - i detta fallet spermier -hon har - för framtida bruk).
Dvs har det någonsin befunnit sej en pilsk black molly-hanne i samma akvarium som honorna kan detta räcka som förklaring.
#10 - 5 augusti 2004 16:44
En av mina döttrar har samma fenomen. Hennes mollypar, en silver och en guld, får svarta yngel. En del har vacker guldspräckliga ryggar. Antagligen är det som en del är inne på, att anlagen kommer fram när man minst anar det.
#11 - 5 augusti 2004 16:48
Hmmm, som sagt, det har aldrig funnits en Black Molly-firre i akvariet. Har letat på nätet efter Molly genetik också, men inte hittat något. Men jag kan gott och väl tänka mig att guldmollys är framavlade via black molly, eftersom de har svarta prickar på sig som verkar försvinna med åldern.
Ynglen verkar vara lite ljusare på huvudet och mörknar på kroppen mot svart, så Tant Nancys beskrivning av andra/tredje generationens silvermolly är nog inte helt av banan.
#12 - 5 augusti 2004 16:52
Aha, så är jag då inte ensam om detta fenomen! Tack morsan! (känns konstigt att skriva det till ngn annan än mamsen) Då är det bara att se fram emot utvecklingen.

Om det är någon som vet mer om genetiken angående mollys så är jag intresserad.

Annons