Vit (Malawi)ciklid?

#1 - 10 augusti 2013 20:57
Köpte idag en vit ciklid på zoogiganten som där kallades white pearl ciklid och skulle vara en Malawi. Då det var mkt folk och ganska stressigt där just då så blev det inte möjlighet att ställa många frågor. Nu har jag i alla fall köpt två helvita ciklider som enligt lapp på akvariet heter White pearl ciklid, någon som vet vad det latinska namn kan vara?
#2 - 10 augusti 2013 21:00
Handelsnamn kan innebära lite vad som helst, fick du inget vetenskapligt namn? Hur ser de ut? Har de röda eller svarta ögon?
#3 - 10 augusti 2013 21:00
Troligen metriaclima callainos
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=96&SOK=1 fast bilderna är från Nkhata Bay och den fångstplatsen har ingen white Pearl, dom du såg härstammade kanske från Makonde.
#4 - 11 augusti 2013 08:38
Dem har svarta ögon. Det var så stressigt där och den kille som hjälpte mig var inte så duktig på ciklider, den killen som kan var ledig. Ska försöka ta foto och lägga ut så ni kan se dem.
#5 - 11 augusti 2013 09:24
Kolla på länken jag lade ut, det är med största säkerhet en Metriaclima Callainos "white pearl".
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 augusti 2013 09:56
vargon skrev:
Kolla på länken jag lade ut, det är med största säkerhet en Metriaclima Callainos "white pearl".

Instämmer

Dett finns visserligen en vit Labidochromis caeruleus också men den tror jag inte har har kallats för white pearl
#7 - 11 augusti 2013 11:27
Instämmer

Dett finns visserligen en vit Labidochromis caeruleus också men den tror jag inte har har kallats för white pearl

Det var just ordet pearl som fick mig att känna mig säker, finns ju albinos av rödzebror också men de brukar väl kallas just för albino.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 augusti 2013 11:56

Detta är väl just Metriaclima callainos som vargon skrev om ovan. De vita poulationerna av denna art finns på flera ställen runt sjön - bl.a. vid Nkanda, Makonde och Nkhata Bay,
#10 - 11 augusti 2013 13:30
Hej och tack för alla, svar efter att ha läst era svar och kollat bilder är jag nu helt övertygad om att det är metriaclima callainos pearl white. Ringde dock för skoj skull till zoogiganten och då sa killen där att det var en Pseudotropheus sp nånting... vilket enl bilder det INTE är. Så åter igen ett stort tack för all hjälp av er alla kunniga här.
#11 - 11 augusti 2013 13:41
Tidigare sorterades Metriaclima callainos in under Pseudotropheus underarten (eller vad det kallas) då var namnet Pseudotropheus callainos.

EK
#12 - 11 augusti 2013 13:52
aha okej då var det inte helt fel när han sa det var en pseudotropheus..... ;)
#13 - 11 augusti 2013 14:21
Arizona69 skrev:
aha okej då var det inte helt fel när han sa det var en pseudotropheus..... ;)

Man kan säga att detta med vetenskapliga namn kontra handelsnamn är en jävla soppa :)
#14 - 11 augusti 2013 14:31
Jag instämmer, det är ungefär som drinkarna i baren eller kebabpizza derivaten...

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 augusti 2013 15:58
vargon skrev:
Man kan säga att detta med vetenskapliga namn kontra handelsnamn är en jävla soppa :)

Nja inte speciellt - men kanske om man inte bryr sig om hur det fungerar. Då blir det ungefär som när en skall laga soppa och denne aldrig har lagat matat tidigare och inte ens kollar upp ett recept:p

Det första namnet är släktnamnet, det andra artnamnet. Många gånger så samlas en massa fiskar upp i tillfälliga släkten tills någon har tid att vetenskapligt gå igenom då och dela upp dom. Ett sådant släkte är Haplochromis dit i stort sett alla stora malawiciklider var placerade - sedan gjorde någon (några) en uppdelning och släktet splittades upp. Samma har väl delvis gjorts med släktet Pseudotropheus (i slutet av 90-talet) och de som tidigare brukades kallas för "zebror" hamnade då i ett nytt släkte. Dock så menar en del att det borde vara Metriaclima medan andra anser att det skall vara Maylandia - men strunt samma - alla vet ändå vad det rör sig om.
#16 - 11 augusti 2013 16:12
Vit (Malawi)ciklid?

Det är okej med attdet uppdateras vetenskkapliga namn. Men alla dessa fantasi handelsnamn bAra för att kanske kunna sälja ett parfiskar.
#17 - 11 augusti 2013 17:27
Kjell, jag uppfattade vargon att hens kommentar var riktad mot handelsnamnen och dess derivat, att använda vetenskapsnamnen tror jag inte någon här har invändningar emot. Det är ju enklare att förstå varandra om vi talar samma språk. Att vissa återförsäljare använder handelsnamn och egna derivat på dessa ställer till det, framför allt för nya medlemmar av hobbyn.

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 augusti 2013 18:01
Det är okej med attdet uppdateras vetenskkapliga namn. Men alla dessa fantasi handelsnamn bAra för att kanske kunna sälja ett parfiskar.

Okej då misstfärstod jag - men att använda handelsnamn är vi ju alla lite till mans skyldiga till. Du la ju t.ex. själv in ett handelsnamn i din första länk. Själv säger jag också ofta t.ex. rödzebra istället för M[I]etriaclima estherae,[/I] Minos Reef som man egentligen borde skriva.
Men visst vi borde absolut skriva de vetenskapliga namnen istället för handelsnamnen
#19 - 11 augusti 2013 20:02
För oss "nybörjare" är det inte alltid helt lätt att då ihop det när det används flera olika namn istället för att köra på det latinska. Jag önskar att det alltid stod det vetenskapliga i affärerna och om dem vill så kombinera med handelsnamnet. Hade underlättat väldigt mycket så jag slipper stå med telefon (internet) och kolla varenda fisk jag gillar för att se vad det är och om dem kan funka med dem jag har.
#20 - 11 augusti 2013 20:12
Okej då misstfärstod jag - men att använda handelsnamn är vi ju alla lite till mans skyldiga till. Du la ju t.ex. själv in ett handelsnamn i din första länk. Själv säger jag också ofta t.ex. rödzebra istället för Metriaclima estherae, Minos Reef som man egentligen borde skriva.

Men visst vi borde absolut skriva de vetenskapliga namnen istället för handelsnamnen

handelsnamn är väl bra, men problemet är att samma art kan ha flera olika handelsnamn på olika affärer, då är det ibland förvirrande som i fallet då jag köpte en Copadichromis Mloto Lupingo som visade sig vara en Copadichromus Trevawase från Lupingo, just denna har fler beteckningar ute i handeln än den jag nu nämnde.
Och det kan jag uppleva förvirrande.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 11 augusti 2013 21:22
Arizona69 skrev:
För oss "nybörjare" är det inte alltid helt lätt att då ihop det när det används flera olika namn istället för att köra på det latinska. Jag önskar att det alltid stod det vetenskapliga i affärerna och om dem vill så kombinera med handelsnamnet. Hade underlättat väldigt mycket så jag slipper stå med telefon (internet) och kolla varenda fisk jag gillar för att se vad det är och om dem kan funka med dem jag har.

Instämmer - det kan ju då vara ett tips att handla i de affärer som använder Zoopets artbeskrivningar - där anges alltid det vetenskapliga namnet

Annons