Columnaris verkar ha varit mycket vanligt denna höst, massor med rapporter här på zoopet.
Detta är Columnaris på en av mina
Apareiodon-tetror:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/Columnaris_on_Apareiodon_DSC_1821.jpg
Det där är ett tidigt stadium, gör man ingenting äter bakterierna bort köttet på fiskens huvud så det blir stora sår, och så småningom sprider de sig in i själva fisken. När infektionen spridit sig i fisken blir den mycket svårare att bota. Så småningom angrips de inre organen, och fisken dör. Det är svårt att se på din bild hur långt sjukdomen gått - har fiskens läppar redan ruttnat bort skulle jag rekommendera att du avlivar den.
Beskrivningarna på nätet av Columnaris är ofta förvirrande pga att de blandar ihop olika svampangrepp med columnaris, som är en bakteriesjukdom (orsakad av flavobakterier). Det sägs t.ex. ofta att Columnaris-angrepp ser "trådiga" ut, som "bomull", vilket helt enkelt inte är sant - det är halvgenomskinligt vitt slem.
Behandling är med antibiotika. Jag testade peroxid och salt, vilket rekommenderas på många ställen på nätet, men det kunde inte på egen hand helt besegra sjukdomen. Med antibiotika försvann alla symptom inom ett dygn (fast man måste förstås köra hela kuren ändå, så inte sjukdomen kommer tillbaks).
Olika fiskarter får de "vita klumparna" på olika ställen på kroppen. Hos mina Corydoras startade det som en vit klump vid basen på ryggfenan (samma gällde för mina
Sawbwa-barber), min indiska algätare fick det som en stor vit fläck vid stjärtfensbasen. Just vid nosen och vid basen på ryggfenan verkar dock vara vanliga platser för infektionen att börja.
Medicinen du behöver är nånting som är antingen bredspektrum eller effektivt mot gramnegativa bakterier.