Vit "korvaktig" hängande sak?

#1 - 2 februari 2010 13:17
Hej, har sett en sak vid flera tillfällen nu som jag undrat över. Ibland får honorna en vit korvliknande sak som hänger ut vid analen. Ibland hänger den där 1 timme, ibland närmare ett dygn.

Är detta någon slags sjukdom, eller är det så att hon helt enkelt föder? Finns det ingen som har bilder på hur det ser ut när de föder?

Mvh
Emelie
#2 - 2 februari 2010 14:25
Sök efter Camallanus på google, och se om det kan vara det?
#3 - 2 februari 2010 19:23
Nepp, det här är mycket tjockare. Som fiskarnas bajs ungefär fast med ännu tjockare omkrets. Det ser ut som att det kommer ut en liten "säck" med en hinna på.
Skitsvårt att förklara och kan inte få en duglig bild på det!
#4 - 2 februari 2010 20:24
dancehall skrev:
Nepp, det här är mycket tjockare. Som fiskarnas bajs ungefär fast med ännu tjockare omkrets. Det ser ut som att det kommer ut en liten "säck" med en hinna på.

Skitsvårt att förklara och kan inte få en duglig bild på det!

säker på att det inte är just bajs?
#5 - 2 februari 2010 20:36
Det kan det ju vara, men ser verkligen absolut inte ut som det! Ska försöka ta en bild imorgon.
#6 - 2 februari 2010 20:37
Det ser nästan ut som att inälvorna är påväg ut.
Och ush vad äckligt det där lät ;D
#7 - 3 februari 2010 13:26
Vad är det för fisk?
#8 - 3 februari 2010 16:35
Guppy. Det var likadant på hanen idag, jättekonstigt ..
#9 - 3 februari 2010 16:46
Så ser det ut, jättesuddig bild men hoppas ni ser ändå. Fiskarna vill inte vara stilla när jag ska fota ;)
http://www.pixbox.se/pic_show_id30380237.html
#10 - 4 februari 2010 08:32
Putt, ingen som vet?
#11 - 4 februari 2010 16:09
Min första tanke var bukvattensot. Vid bukvattensot kan inälvorna hänga ut, dock vet jag inte om det ser ut sådär.

Jag hade nog avlivat fisken. _Tror_ inte det kan läka.
#12 - 4 februari 2010 20:30
Ush då. Däremot har det försvunnit på varje fisk som har fått det, kan det ändå vara bukvattensot?
#13 - 4 februari 2010 20:38
Mina Platysar har haft något snarlikt..fast då det aldrig varit mer än en gång har jag antagit att det varit bajs bara, typ dom får en lätt släng av magsjuka :p
Speciellt en av mina honor har en förkärlek att äta grus dagarna innan ynglande, då kommer det också ut mycket märkligt bajs, korta gruskornskorvar :)
Att dom föder kan du i alla fall räkna bort, ynglena 'ploppar' snarare ut.
#14 - 5 februari 2010 09:37
Ja, jätteskumt är det. Vill inte ta bort fiskarna som får det heller, ifall det nu inte är bukvattensot.
#15 - 5 februari 2010 09:43
Jag har också sett sådant förut, och det är inte bukvattusot, iallafall. Prova att ge dom ett foder då och då som innehåller mera fibrer, som t ex maltabletter. Även guppys äter det med förtjusning. Jag tror som Danne, att det är lite trassel med magen.
#16 - 6 februari 2010 08:31
Ja ledsen för mitt tidigare svar. Såg inte att du hade skrivit att de försvann efter ett tag.

MVH Janson
#17 - 8 februari 2010 13:53
En av mina (då nyinköpt) guppys hade något liknande som du beskrev. det var länge sedan. det såg ut som en tjock vit "bajskorv" som inte ville ut. ibland åkte den till och med in igen. fick hjälp på någon akvarieaffär att det handlade om någon platt mask? jag håvade upp guppyn, och med en pincett tog jag tag i korven och drog ut den (se bild). sedan körde jag ett par kurer med Dactymore tror jag det hette. Honan blev ganska smal efter det men ått upp sig igen och levdee länge. såg aldrig några symptom från andra fiskar

Annons