vit kindad goby (sötvattensgoby)

#1 - 14 juni 2003 19:11
Undrar om det är någon som har erfarenhet av denna goby??
Tänkte skaffa mig sådana till ett "gobyakvarium" som förmodligen startas om någon månad. Kommer då ha dem med först och främst indian/påfågelsgoby och om jag hittar någon annan goby som tål sötvatten, då jag är litet tveksam på att ge mig in på bräckvatten än så länge.... förresten, någon som har något tips på andra goby som klarar sötvatten hela livet eller snarare mår bra i det hela livet??
Någon som vet ett bra ställe där man kan få tag på olika smörbults ( gobies, sleepers osv)arter??
Nina F
#2 - 14 juni 2003 19:51
Ursprungligen skickat av Nina Falkestav

Undrar om det är någon som har erfarenhet av denna goby??

Mja, lite. Jag har två hanar som jag haft i ungefär en månad. De är väldigt trevliga fiskar, jag gillar dem skarpt. De gör inte ens små fiskar (mindre än guppies) nåt för när, fast de spänner sig lite mot mina ciklider när cikliderna spänner sig mot dem, och hanarna tål inte varandra - den större dominanta hanen jagar hela tiden bort den mindre subdominante. De har en sugpropp på magen som den fäster sig vid underlaget på, och kombinerat med deras snabba aktiva stil gör det att de ser ut som ödlor som far omkring på inredning och glasväggar.

Nåt man får se upp med är maten. De tar endast mat som rör på sig, dvs helst levande men fryst mat som hamnar på botten och rör sig lite i strömmen funkar det med. De tar inte mat som svävar fritt mitt i akvariet.
Kort sagt blir de lätt utkonkurrerade av aktivar fiskar, typ tetror.

Jag har löst min matning genom att ta lite mat i en pincett, och vifta med den vid ytan. De kommer då upp och tar maten direkt ur pincetten - detta lärde de sig väldigt fort.
#3 - 14 juni 2003 20:16
jag hade en jade/sömn goby i sötvatten i typ ett år och det gick hur bra som helst, den växte som f*n och kunde ärt sin egen kroppsvikt varje dag, den blev rätt dyr i drift efter ett tag då den hade blivigt 30cm.
han blev så tam så den åt ur min hand och lät sig bli kliad på ryggen, om du har ett stort kar rekommenderar jag den varmt.
#4 - 15 juni 2003 10:15
har ett kar på 150 liter, men letar efter ett billigt större. Problemet med Jadegoby är väl att man måste ha dem ensama, men det är klart att de vore kanske trevliga oxå... De blir kanske mer "personliga" än små påfåglar osv..
Inga fler tips?? Ingen som vet någon affär någonstans varfrån man kan få gobisar eller sleepers eller liknande?? Behöver ju inte nödvändigtvis vara sverige, men helst...
Nina F
#5 - 15 juni 2003 10:20
Inga fler tips?? Ingen som vet någon affär någonstans varfrån man kan få gobisar eller sleepers eller liknande?? Behöver ju inte nödvändigtvis vara sverige, men helst...

Tja, mina vitkindade är köpta från Akvarieleasing, men de hade bara 20-25 hanar när jag köpte, inga honor. De berättade dock att de "ganska ofta" hade inne vitkindad goby.
Igår såg jag Tateurndina ocellicauda (indian- eller påfågel-goby) på Akvarielagret.

Jag glömde visst också säga att mina vitkindade alltså går i sötvatten.

(Goby på svenska heter smörbult, men zooaffärerna verkar använda det engelska namnet i första hand)

#6 - 15 juni 2003 16:48
Nej jag hade min goby med många andra arter, fengädda,öronål,eldål,sötvattensmuräna,fig.8 kulfisk,fjärilsfiskar,ett par gibbiceps och några väldigt gamla sorgmantel tetror, som han inte rörde.
#7 - 15 juni 2003 17:02
Den var lugn med fiskar den inte kunde svälga men med mindre fiskar blev den ett aggressivt monster, men inte mot sorgmantlarna.
#8 - 15 juni 2003 17:03
Nej jag hade min goby med många andra arter, fengädda,öronål,eldål,sötvattensmuräna,fig.8 kulfisk,fjärilsfiskar,ett par gibbiceps och några väldigt gamla sorgmantel tetror, som han inte rörde.
#9 - 15 juni 2003 17:08
michael: hmm, låter intressant, får läsa på mer om den, kanske kan vara någont om man någongång skaffar ett stort kar.
mike: jepp, vet att de kallas smörbultar, men affärerna brukar mest använda goby som namn enlight min erfarehet. Vet inte om sk. "sleepers" (eleotridae) ingår i gruppen smörbultar, någon som vet?? Vad finns det förresten fler för "smörbultssläkten"?? Mer än gobidae och eleotridae?
Nina F
#10 - 16 juni 2003 16:26
Hej,

Jag köpte ett par indiangobi för ett halvår sedan och de började leka nästan omedelbart efter jag köpte dem. Ungefär var annan var tredje vecka lekte dem. De är inte aggresiva mot andra fiskar men hanen kan uppfattas som fenbitare ibland. När nya fiskar släpps i kan han bli lite sur och biter dem i början.

Hanen vaktar äggen tills ynglen är frisimmande då han lämnar dem (för att bli uppätna av andra akvarieinvånare). Min hona dog dock precis efter jag plockade upp en kull med ägg som också blev förstörda. Dom la flera hundra ägg den gången så det var lite taskigt att de inte klarade sig.

Det finns en artikel på Akvariets hemsida som är bra: akvariet.tripnet.se

För någon månad sen köpte jag två nya honor men dessa är nog fortfarande för små för att kunna leka med hanen.

Annons