vit hinna som aldrig försvinner trots Uv

#1 - 29 mars 2008 16:35
har sökt en del men inte blivit nå klokare

startade upp ett nytt kar för en vecka sedan och har varit vitdimmigt hela tiden men är rätt klart nu men ytan är fortfarande mjölkvit , har provat att lägga tidningspapper å det funkade några timmar bara, kör med ett ytterfilter och ett innerfilter med uv lampa ,

har ni nå tips för att få bort den och är det bra att köra med uv på en gång ? eller tar den bort alla bra bakterier åxå kanske så det är därför den aldrig försvinner ???

kan tillägga att det är ett 160l tanganyika kar och det går 5 st prinsessoroch en ancistrus där nu och jag hade i nitrivec när jag startade det , och ja det är bra fart på ytan
#2 - 29 mars 2008 16:48
När jag startar upp ett nytt kar så brukar det bli vitt av bakteriekulturen jag har i, isåfall försvinner det helt efter 1-2 veckor...
/Erika
#3 - 29 mars 2008 17:09
När jag startade upp mitt 720 nyligen så var det en vit dimma i det i stort sett två veckor. Efter det klarnade.
#4 - 29 mars 2008 18:01
Är hinnan på ytan är det en proteinhinna som kommer från matningen som försvinner om du har mer ytcirkulation.
#5 - 29 mars 2008 18:05
ansjo skrev:
Är hinnan på ytan är det en proteinhinna som kommer från matningen som försvinner om du har mer ytcirkulation.

det skumma är att hinnan fanns där redan 4 dagar innan fisken sattes i och cirkulationen är redan ganska brutal 1240 liter i timmen på 160 liter vatten
#6 - 29 mars 2008 18:35
Ser den ut som en oljefilm?
Annars kanske det kommer från sanden/gruset?
#7 - 29 mars 2008 18:40
ansjo skrev:
Ser den ut som en oljefilm?

Annars kanske det kommer från sanden/gruset?

jo det ser ju ut som nån slags oljefilm typ fast vitaktig har riktat utblåset mer uppåt nu så det strömmar på så det plaskar litegrann i bland får se om det ger sig

Annons