Jo, det finns gömställen i form av en grotta och relativt mycket växter. Han verkar inte gilla grottan men ligger gärna slingrad runt en stor kolsten i skydd av växterna.
Han ser ut som den ena av bilderna av öronål här på Zoopet, artbeskrivningen. (Den mörka av de två.) Jag skulle väl säga att han är olivgrön på kroppen och gulare under hakan och möjligen lite ljusare under magen än på kroppen i övrigt. Han ser inte ut att missfärga någonstans, men han är heller inte helt klar i färgen - aningen mörkgråskiftande på kroppen, men inte på huvudet som är en kopia av fotot i artbeskr.
Utblåset på filtret sitter i vattenytan så det är en bra ytrörelse på vattnen. Locket till akvariet har två luckor, den ena har jag stängd och den andra har jag öppen och försedd med galler för luftväxlingen. 25,5 grader i vattnet.
Äter inte idag heller. (Menyn idag: svartamygg, discuspellets och en annan sorts pellets (köpt lösvikt) som alla mina andra fiskar älskar.)
Mkay. Som jag förstått det så har du alltså 2st. siamensis i detta karet också, dessa har fortfarande inte fått några hinnor/andra symptom på sjukdom? För om så är fallet, så hade nog jag flyttat över öronålen till 375an, och fortsatt mata som vanligt och hålla koll på om öronålen är framme och intresserad. Öronålar är även nattaktiva (mina är iaf det, om det är något som väcker mig om nätterna så är det dom) så det du kan göra är att lägga ner lite räkor och/eller svarta mygg. Pellets och torrfoder accepteras inte av öronålar då dessa bör betraktas som en Polypterus, dvs en fengädda. De är alltså rovfiskar. Små fiskar som får plats i öronålens mun äter han upp, så ha det i åtanke om det är så att du har mindre fisk (mellan 3-5cm) i 375an.
Fortsätt ge köttbaserat foder, men gör det någon halvtimme efter att karet har släckts för natten. Givetvis blir det svårt för dig att faktiskt kontrollera så att öronålen har ätit, men det finns en större chans att han vågar sig ut utan att känna sig stressad av all annan rörelse i karet. Detta under villkoret att du inte har en massa andra nattaktiva fiskar i karet givetvis. Vill du inte flytta över öronålen till det större karet så fortsätt ha honom i ditt 54l ett tag till, men lägg ner mat en stund efter ljuset släckts.
Ang. hinnan, det har inte skett någon förändring där alls?