Vit beläggning på Sajicor

#1 - 16 mars 2005 13:15
Hej

Mina sajicor har vart glada och vart på gång att leka, men idag så ser de jätterisiga ut! Igår mådde de fint, såg friska ut. Nu har de vita beläggningar på kroppen, hanen har tom på ögat... Fenorna är trasiga och de ser hängiga ut!

HJÄLP!? Vad ska jag göra?! Vad tror ni att de är?!
#2 - 17 mars 2005 11:39
Ingen som kan hjälpa mig?!
#3 - 17 mars 2005 11:42
Du har ingen bild som du kan lägga ut? Skulle underlätta
#4 - 17 mars 2005 12:00
Är det vita prickar dom har överallt?

Är det vita prickar dom har överallt?
#5 - 17 mars 2005 12:04
Låter mer som svamp, sammetssjuka eller hudgrumling.
#6 - 17 mars 2005 12:06
Med fenröta kanske?
#7 - 17 mars 2005 14:49
Hej

Har ingen bild och de är så svårt att fota akvariet. Hällde i salt i vattnet igår, de är bättre men inte bra.

Det är inte vitapricksjukan. Mer åt svamphållet.

Hur skiljer man på svamp, sammetssjuka, hudgrumling och fenröta?!
#9 - 17 mars 2005 17:35
Det jag tycker stämmer bäst är sammetssjuka... De står att orsaken är ett kryp som gillar ljus och som är en blandning mellan växter och djur. Just nu trivs mina växter toppen, de har allt de behöver inkl ljus. Så... kanske har jag gött ngt mer än mina växter? =(

Har sett grumling på ögat på hanen, och huden har ingen lyster och de ser helt enkelt fördjävliga ut!! Trasiga fenor också... Skygga som attan är de också. De har gått i perioder och snappat luft, men jag trodde de berodde på bra co2 upplösning. För jag har blivit av med snappandet när jag minskat co2.

Finns protozin i zoobutiker?

Någon som har erfarenhet och bilder? HJÄLP! *orolig*
#10 - 17 mars 2005 17:54
Ta de ur drabbade fiskar och behandla dem med ett antibakeriellt medel.
Städa akvariet (slamsug botten) gör några 30 % vattenbyten med 4-5 timmar i mellan.
Ser ögat ut så här.http://www.abo.fi/instut/fisk/Fig/katarakt.jpg
Om du har tillgång till ett mikroskop ta ett skrapprov ooch studer det.

Här är bilder på "sjukdomar" http://www.gpavlineris.com/fishdiseases/index.htm
http://www.fishdoc.co.uk/video/fishmovies.htm
#11 - 17 mars 2005 19:15
Har inget annat kar... Men de enda andra firrarna i karet är ännu opåverkade, såvitt jag ser.

Jobbar hela dagen imorn så vattenbyten får bli på lö.

Nej, det var med en beläggning över ögat.

Nu är de luddiga på munnen! Nya symtom? Ny diagnos?
#12 - 19 mars 2005 08:02
Har insett att det som jag trodde var en hona är en hane, den har utvecklat pannpuckel nu de senaste dagarna... Igår när jag satt hemma hela förmiddagen såg jag att skadorna kommer av slagsmål.

De har vart mkt skygga de senaste dagarna och jag har alltså vart hemma lite, och bara sett "hanen" simma runt. Men de beror alltså på att BÅDA ser ut som hanar nu. Så en av dem måste flytta innan de slår ihjäl varandra.

De vita märkerna är alltså efter bett...

Någon som behöver/vill ha en vacker sajica hane? Någon som har en trevliga sajicahona till salu åt mej? =(
#13 - 19 mars 2005 08:10
Sjukdomar är tyvärr ofta en följd av skador. Lycka till i dag (lördag) med vattenbytet och allt och hoppas fiskarna repar sig.
#14 - 19 mars 2005 08:30
Precis! Och de är SÅ mkt skönare att veta varför de inte mår bra! Jag tror att jag kan slippa att behandla dem, de ser otroligt mkt bättre ut. Nu är de vita på munnen och trasiga på stjärtfenorna, men de är ju av bett!

Så nu ska jag snart börja byta vatten! =) Och ferbrilt leta hem åt den ena...
#15 - 19 mars 2005 08:41
Men håll dem under noga uppsikt så att det inte blir värre för då bör du nog medicinera dem i alla fall.

Men det förklarar kanske de trasiga fenorna
#16 - 20 mars 2005 15:35
Hej

Ja, självklart! Jag vaktar som en hök över dem!

Annons