Jaa du, det finns ju flera att välja på :)
Om du vill ha asiatiskt kan dvärgguramis kanske passa? Jag har själv haft dvärgguramis, de är lugna och fredliga, utom efter att de byggt bo, då kan hanen vara agressiv mot honan. Viktigt för att lyckas är att man är noga med vattenkvaliten samt erbjuder honan gömställe om de bygger bo.
Honungsgurami blir inte heller så stora men de kanske blir störda av de livliga guldbarberna? Chockladgurami är ju fina men mkt känsliga, då måste du ha stenkoll på att du har rätt värden. Jag förstod det som att du ville ha lätta fiskar?
Kampfiskar är ju väldigt fina, jag har ingen egen erfarenhet av dem, men de sägs vara tåliga så länge man begränsar sig till en hane! ;)
Sedan finns det ju diverse dvärgciklider, fjärilsciklider och apistogramma borelli hör till de lugnaste. Fjärilsciklider sägs vara känsliga men jag undrar om det stämmer, se bara till så du köper friska exemplar i affären.
Det finns även en västafrikansk ciklid som ofta jämförs med fjärilscikliden, den kallas Tomasciklid.
Du skulle också kunna satsa på ett fint mollypar; black molly, lyrstjärtsmolly eller den mer ursprungliga mollysläktingen limia nigrofasciata (tåliga, livliga, mkt pigga på uppvaktning).
Fler förslag?
Lycka till!
:) Iris