Visst är detta en hane?

#1 - 20 mars 2008 12:10
Bifogar en bild.
Visst är det en hane?

Hur ofta brukar man få ny rom?

Hade rom för kanske 2 veckor sen och i den kullen överlevde det 1 liten mal.
Nu ser jag att hanen ligger och fläktar på rom igen..
Så hur ofta leker dessa egentligen?

Det är inga stora högar med rom, max kanske 10-20 st små gula ägg..
#2 - 20 mars 2008 12:25
Yes, det är en hanne.
Det kommer att bli fler romkorn om honan får vila mellan lekarna samt när hon blir större.
De leker som du märkte direkt från det att ynglen lämnar grottan, men det normala är ungefär en-två månader mellan lekarna.
#3 - 20 mars 2008 12:43
Tack snälla för svaret. :)
Fick en total blackout där.. :D
#4 - 20 mars 2008 12:51
Mkt snygg hane! :D

Mina e som en klocka, var 5e vecka leker dom. :p Alltid, e det så. & en massa bebisar varje gång som praktbotierna kalasar på precis när dom lämnar grottan. [:o]

Lycka till denna gången!

/Eva
#5 - 20 mars 2008 21:18
EvaPeva skrev:
Mkt snygg hane! :D

Mina e som en klocka, var 5e vecka leker dom. :p Alltid, e det så. & en massa bebisar varje gång som praktbotierna kalasar på precis när dom lämnar grottan. [:o]

Lycka till denna gången!

/Eva

Tack så mycket..
Aj då, så botior kan kalasa på små bebisar säger du?
Jag som har 3 stycken i ett annat akvarium. Nu blev jag nervös.
#6 - 21 mars 2008 00:03
Men det låter ganska ofarligt om de simmar i ett annat akvarium;)?
#7 - 21 mars 2008 07:17
japp simmar de i ett annat akvarium så äter de inte upp de ;).Mina ancistrus leker varannan månad ungefär och då har föregående kull börjat förberedas för flytt.
#8 - 21 mars 2008 07:23
Har de bara växt till sig så bör de klara sig från botiorna, men det kanske är en anledning att skaffa ett till kar, och ett stoooort:p....
#9 - 21 mars 2008 07:55
Om man INTE vill ha fler malbebbar, vad finns då att göra? Jag har förstört hans ursprungliga grotta i roten. Jag lyfte på den o la en annan rot under så den inte är en grotta längre. Och tagit bort alla krukor.

Riskerar man att de leker på annat ställe då? Jag vill/kan inte separera dem.
Och vill inte ha fler bebbar att ta hand om just nu.
#10 - 21 mars 2008 10:45
Risken eller chansen är ganska stor att hannen hittar ett annat ställe att ha lite kul under. Uppfinningsrikedomen är stor när det gäller den biten och det manliga könet:p!
Delimes
#11 - 21 mars 2008 10:50
???

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Jag har en gibbiceps, hur ser man villket kön det är på den?[/FONT]
#12 - 21 mars 2008 10:51
Svea:skaffa dig några praktbotior så fixar de biffen :) alt om du inte vill att hanen ska ligga o fläkta så får du göra som du skrivit,ta bort gömställen o gropar i ev inredning så de inte hittar ett "säkert" ställe att lägga rommen på.
Till trådskaparen.
Precis som andra skriver i tråden så kommer honan/orna lägga fler ägg när de blir större.
Sj har jag 2 stora honor och en mindre i mitt akvarium tillsammans med en riktig baddare till hane + en liten mindre.
Den stora hanen+ den ena honan hade lagt väldigt mycket rom,jag skaffade en till hona som då är den "andre" och en aning större,bara 3 dagar efter att hon kom till akvariet så la hon rom i samma grotta som hanen låg o fläktade i.
När äggen var kläckta och de va frisimmande så fick jag tippset att dunka ut dem i något och flytta över dem i ett annat akvarium som jag startat upp.
Svårt o uppskatta hur många det är men vad jag tror så dunkade jag ut 150+ yngel som nu går i det lilla akvariet tillsammans med guppy+yngel,dessutom så finns ett x antal yngel kvar i mitt stora kar som jag inte fick med.
några har inte klarat sig men de får man räkna med,mitt lilla akvarium har inte varit igång så länge så alger/mat finns ju inte där sedan en längre tid tillbax utan det får komma med tiden.
#13 - 21 mars 2008 10:51
Det gör du nog inte tyvärr, Delimes.
#14 - 21 mars 2008 10:58
ansjo: huuu, kan han hitta annat ställe, den rackaren? Men det finns ju inga naturliga ställen. Är dom sådana, killarna?[:O][:-73]

Jag tycker att de borde få vila lite mellan omgångarna. Få en liten paus, hanen tar ju ut sej helt.
#15 - 21 mars 2008 11:25
hade jag varit du så hade jag köpt ett till akvarium o flyttat hanen lite nu o då.
Om du har plats/tid/pengar till det vill säga
#16 - 22 mars 2008 16:12
Hur stora/gamla är Ancistrus-malar när de blir könsmogna?
Jag har 4 stycken, 2 st är ca 5 cm och de andra 2 är ca 3 cm.

// Sofie
#17 - 22 mars 2008 16:25
Du får nog vänta tills de är runt 7 cm:).
#18 - 22 mars 2008 17:32
Mina ancistrusar (3 hanar, 3 honor) brukar inte alltid lägga rom på samma ställe, hanarna brukar flytta runt i sina kar, bakom pumpen, i grottor, i håligheter eller bara i något hörn:p.
Så att ta bort grottor kommer nog inte att stoppa dem, tyvärr, själv tycker jag att det är en bra sak:D.

Och min minsta som har lagt ägg var ca.4-5 cm, men den var köpt i affär så den kanske inte hade fått så mycket mat när den växte upp:mad:.

Annons