Visa ditt stöd för Burmas frihetskämpar!

#1 - 27 september 2007 18:55
Låt oss visa vårt stöd för våra otroligt modiga medmänniskor i Burma genom att bära en [color=red]röd skjorta/blus/tröja[/color] fredagen den 28 september.

Denna uppmaning har skickats till människor runt om i välden. Skicka gärna vidare till folk du känner.

På engelska:

In support of our incredibly brave friends in Burma: May all people around the world wear a [color=red]red shirt[/color] on Friday, September 28.

Please forward!
#2 - 27 september 2007 20:12
Jag har inte läst tidningar senaste tiden...

batski skrev:
Låt oss visa vårt stöd för våra otroligt modiga medmänniskor i Burma genom att bära en [COLOR=red]röd skjorta/blus/tröja[/COLOR] fredagen den 28 september.

Denna uppmaning har skickats till människor runt om i välden. Skicka gärna vidare till folk du känner.

På engelska:

In support of our incredibly brave friends in Burma: May all people around the world wear a [COLOR=red]red shirt[/COLOR] on Friday, September 28.

Please forward!

Har haft fullt upp med mina Fantasy böcker.. :D :D Mycket trevligare, jag har en tendens att bli så arg [:(!] när jag läser tidningar... Kan du ge mig en snabb breefing???

Lite sent påtänkt, jag tror inte att jag har något rött... :D
#3 - 27 september 2007 21:13
I 10 dagar har tusentals munkar och vanliga medborgare i Burma demonstrerat fredligt för frihet och mot militärjuntans förtryck. I går började juntan skjuta folk och spärra in munkarna i deras tempel för att stoppa demonstrationerna. Flera oppositionsledare har arresterats.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=697815

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=921331&lid=puff_921864&lpos=rubrik

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_17168767.asp
Bilagor:
Maffia666
#4 - 27 september 2007 21:43
batski skrev:
Låt oss visa vårt stöd för våra otroligt modiga medmänniskor i Burma genom att bära en [COLOR=red]röd skjorta/blus/tröja[/COLOR] fredagen den 28 september.

På engelska:

In support of our incredibly brave friends in Burma: May all people around the world wear a [COLOR=red]red shirt[/COLOR] on Friday, September 28.

Please forward!
Japp jag ställer självklart upp !!
Maffia666
#5 - 27 september 2007 21:55
Katharina skrev:
Har haft fullt upp med mina Fantasy böcker.. :D :D Mycket trevligare, jag har en tendens att bli så arg [:(!] när jag läser tidningar... Kan du ge mig en snabb breefing???

Lite sent påtänkt, jag tror inte att jag har något rött... :D
Du brukar väl va så ilsken i vissa diskussioner att du måste vara röd hela du;):D:D:D. Så det borde väl räcka;):p:p:p. Nej förlåt, visst ska vi visa det Burmeiska folket vårat stöd. Vi är ju så bortskämda med att vi kan skriva och säga vad vi vill utan att behöva frukta att bli fängslade eller skjutna!!!.
#6 - 27 september 2007 22:00
Jättebra grej, men jag måste bara ställa frågan; Hur ska munkarna och dom andra modiga demonstranterna veta att folk i Sverige (västvärlden) bär en röd skjorta som moraliskt stöd för dem? Knappast via statlig burmesisk media. Visst dom illegala (?) kortvågsradiostationerna i Thailand rapporterar kanske det. Men tror ni att demonstranterna hjälps särskilt mycket av detta? Visst våran regering märker nog att det finns ett folkligt engagemang genom att se en massa rödskjortade gå omkring på fredag, men dom gör nog redan vad dom kan...

Tyvärr så kan jag inte vara med, då jag inte äger någon röd skjorta eller tröja och för den delen så kan jag inte heller ha det, då jag jobbar och måste bära uniform. Och den är mörkblå...
Men jag kan är med i tanken...
#7 - 27 september 2007 22:10
Maffia666 skrev:
Du brukar väl va så ilsken i vissa diskussioner att du måste vara röd hela du;):D:D:D. Så det borde väl räcka;):p:p:p.

Oj, låter jag så arg? Ja det kanske jag gör när jag tänker på det [:o]

Maffia666 skrev:
Nej förlåt, visst ska vi visa det Burmeiska folket vårat stöd. Vi är ju så bortskämda med att vi kan skriva och säga vad vi vill utan att behöva frukta att bli fängslade eller skjutna!!!.

Ja, de behöver verkligen allt stöd de kan få.
#8 - 27 september 2007 22:15
Herne skrev:
Jättebra grej, men jag måste bara ställa frågan; Hur ska munkarna och dom andra modiga demonstranterna veta att folk i Sverige (västvärlden) bär en röd skjorta som moraliskt stöd för dem? Knappast via statlig burmesisk media. Visst dom illegala (?) kortvågsradiostationerna i Thailand rapporterar kanske det. Men tror ni att demonstranterna hjälps särskilt mycket av detta?

Ja det tror jag faktiskt. Om folk runt om i världen visar sitt stöd kommer de att få reda på det bl a via internet. Och dessutom kommer de burmesiska makthavarna att få reda på det och inse att nästa hela världen fördömer det de gör och stödjer befolkningen.

Herne skrev:
Tyvärr så kan jag inte vara med, då jag inte äger någon röd skjorta eller tröja och för den delen så kan jag inte heller ha det, då jag jobbar och måste bära uniform. Och den är mörkblå...

Men jag kan är med i tanken...

Hehe, ni kanske får röda uniformer i morgon ;)
Maffia666
#9 - 27 september 2007 22:21
batski skrev:
Oj, låter jag så arg? Ja det kanske jag gör när jag tänker på det [:o]

[:-106]
Jag menade "Katharina" på ett skämt, mitt i alvaret;).
#10 - 27 september 2007 22:34
Maffia666 skrev:
Jag menade "Katharina" på ett skämt, mitt i alvaret;).

Ah nu ser jag. Trött. Dags att gå lägga sig kanske [:o] :)
#11 - 27 september 2007 22:57
Bara en fråga: Varför säger alla Burma? Heter inte landet Myanmar sen tretti år tillbaka?
#12 - 28 september 2007 04:48
Azur skrev:
Bara en fråga: Varför säger alla Burma? Heter inte landet Myanmar sen tretti år tillbaka?

Berättigad fråga - också kanske beroende på om man stödjer juntan eller ej:
http://blogs.usatoday.com/ondeadline/2007/09/why-is-there-a-.html
http://ap.google.com/article/ALeqM5gvhACr0rZ3xl_Zbaj25nxE5f6j-w

Det här med sms-et. Svensk grej eller...
Är det någon som sett det på någon viktigare internationell site?
Tänker nog dra mej en röd t-shirt i alla fall.
#13 - 28 september 2007 06:06
erikthur skrev:

Precis

erikthur skrev:
Det här med sms-et. Svensk grej eller...

Nej det tror jag inte. Fast jag har fått det från en partikollega som är svensk ;)

erikthur skrev:
Är det någon som sett det på någon viktigare internationell site?

Tänker nog dra mej en röd t-shirt i alla fall.

[:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 september 2007 07:19
Just nu kan man läsa om att "bära rött" överst på www.aftonbladet.se

Passa på att informera dig där innan kvällspressen får andra och viktigare saker att skriva om som att någon idolstjärna gråter eller att Zlatan har vrickat lilltån:p
#15 - 28 september 2007 07:26
Kan inte ha röd tröja pga jobbet. Får ta på mig röda skor istället så blir det något rött iaf!
#16 - 28 september 2007 08:21
Just nu kan man läsa om att "bära rött" överst på www.aftonbladet.se

Jag bad om en "viktigare internationell site"
Där platsar knappast aftonbladet :p
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 september 2007 08:36
erikthur skrev:
Jag bad om en "viktigare internationell site"

Där platsar knappast aftonbladet :p

Jag svarade inte på din fråga - det finns fler än du som kollar i tråden:p
#18 - 28 september 2007 09:10
saxat ur Wikipedia: Myanmar (officiellt Unionen Myanmar [ˌmjanˈmaːr]; Myanmar är en beteckning som införts av den sittande militärregimen; oppositionen använder namnet Burma)

Och här hittade jag nyheten om röda tröjor utanför Sverige http://www.antropologi.info/blog/anthropology/anthropology.php?p=2830&more=1&c=1&tb=1&pb=1

Imorse var det EN enda som hade en röd tröja på sig (förutom jag) på bussen... på jobbet var vi tre (av 26...)
#19 - 28 september 2007 09:12
Azur skrev:

Som vanligt ger Wikipedia besked:
Det officiella namnet Myanmar antogs 1989 av den sittande militärregimen, varvid oppositionen motsatte sig namnbytet, då de inte ansåg att diktaturen har mandat att byta landets namn, och ville att omvärlden skulle förkasta förändringen. Olika namn används därför i olika sammanhang. FN använder det officiella namnet, i EU-sammanhang används "Burma/Myanmar" och officiella myndigheter i till exempel Sverige, USA, Storbritannien och Irland fortsätter att kalla landet "Burma". Kompromisser som ofta används är "Myanmar, tidigare känt som Burma" eller "Burma, också kallat Myanmar".
#20 - 28 september 2007 11:50
Fast det här med att kalla Burma för "Burma" är ett nytt påfund i Sverige, det är inte nåt Sverige av principfasthet hållit fast vid för att trotsa juntan.
Jag vet att svenska myndigheter OCH svenska media ofelbart kallade Burma för Myanmar för bara fyra-fem år sedan.

Men nu när jag vet att demokratirörelsen vill att landet kallas Burma kommer självklart jag också att använda det namnet.
#21 - 28 september 2007 15:48
Ja inte var det mycket rött i Huskvarna idag.
Men visst fick man del ta emot en del sympatiserande leenden i alla fall.
Tyvärr tror jag att fajten är över för den här gången eftersom regimen tydligen lyckats neutralisera munkarna. Utan munkar tror jag ingenting positivt händer på kort sikt. Religion spelar fortfarande en viktig roll i politiken utanför Sverige vilket vi sett tidigare i Polens befrielse och störtandet av diktatorer eller korrupta presidenter i Filippinerna. Nästa gång kommer dock att munkarna vara bättre förberedda på motåtgärder från regimen tror jag.
#22 - 28 september 2007 16:15
Det här var ju "nästa gång", så de som protesterade kan knappast ha varit oförberedda på att juntan var villig att ta till våld.
#23 - 28 september 2007 16:17
batski skrev:
Ja det tror jag faktiskt. Om folk runt om i världen visar sitt stöd kommer de att få reda på det bl a via internet. Och dessutom kommer de burmesiska makthavarna att få reda på det och inse att nästa hela världen fördömer det de gör och stödjer befolkningen.

Hörde ordföranden i Svenska Burmakommitén prata på P1 ca. 17:30. Hon sa att hon inte kände någon som hade fått kontakt med någon i Burma varken via internet eller telefon. Men visst, det kanske sipprar in lite rykten in i landet på sikt. (Jämför Nordkorea) En bra poäng är att makthavarna såklart kommer att märka ställningstagandet i andra länder. Det hade jag inte tänkt på...
Guest
#24 - 28 september 2007 16:33
Herne skrev:
Hörde ordföranden i Svenska Burmakommitén prata på P1 ca. 17:30. Hon sa att hon inte kände någon som hade fått kontakt med någon i Burma varken via internet eller telefon. Men visst, det kanske sipprar in lite rykten in i landet på sikt. (Jämför Nordkorea) En bra poäng är att makthavarna såklart kommer att märka ställningstagandet i andra länder. Det hade jag inte tänkt på...

Det sägs att de stängt av internet i norra eller om det var södra Burma
#25 - 28 september 2007 16:46
Azur skrev:
Det här var ju "nästa gång", så de som protesterade kan knappast ha varit oförberedda på att juntan var villig att ta till våld.

Men den här gången var det munkarnas initiativ. Och det är en helt annan sak i länder utanför den sekulariserade delen av Europa att rikta vapen mot t ex munkar.
#26 - 28 september 2007 17:09
Mamma Mia skrev:

Imorse var det EN enda som hade en röd tröja på sig (förutom jag) på bussen... på jobbet var vi tre (av 26...)

Ja jag slogs också av hur få som hade rött på sig i dag. Jag hoppas att det inte berodde på likgiltighet (det-gäller-inte-mig-attityden verkar alltmer ersätta solidarietet i den egoistiska västvärlden), utan på att folk hade missat det. Men jag tyckte ändå att jag såg lite mer folk i rött i dag än vanligt. Och få är trots allt bättre än inga.

ampe skrev:
Kan inte ha röd tröja pga jobbet. Får ta på mig röda skor istället så blir det något rött iaf!

Snyggt [:-106]
#27 - 28 september 2007 17:18
erikthur skrev:
Ja inte var det mycket rött i Huskvarna idag.

Men visst fick man del ta emot en del sympatiserande leenden i alla fall.

Samma här :)

erikthur skrev:
Tyvärr tror jag att fajten är över för den här gången eftersom regimen tydligen lyckats neutralisera munkarna. Utan munkar tror jag ingenting positivt händer på kort sikt.

Det beror på hur omvärlden och särskilt Kina kommer att hantera situationen nu. Om EU och andra internationellt betydelsefulla länder vågar sätta press på Kina behöver det inte vara kört för den här gången.
#28 - 29 september 2007 11:48
Vem bryr sig om Burma om någon vecka?
Hur många har visat intresse de sista 20 åren.
Nu vill en mängd halvkändisar komma på bild i kvällstidningarna.
#29 - 29 september 2007 12:54
Ha ha..

Maffia666 skrev:
Du brukar väl va så ilsken i vissa diskussioner att du måste vara röd hela du;):D:D:D. Så det borde väl räcka;):p:p:p. Nej förlåt, visst ska vi visa det Burmeiska folket vårat stöd. Vi är ju så bortskämda med att vi kan skriva och säga vad vi vill utan att behöva frukta att bli fängslade eller skjutna!!!.

Ja, jag har lika lätt för att bli arg som jag har för att skratta, jag är inte långsint men attans va jag kan bli ilsken ibland.. Speciellt på människor som använder sin makt åt att göra andra illa, eller som är självgoda, fördömmande, utnyttjande eller totalt upptagna av sin egen åsikt och inte kan ta andras synpunkter under övervägande, utan det blir prestige... Inga namn :D :D :D Men vissa trådskapare kan ju ta åt sig :D :D :D Nää, jag skojar, envisa kan vi vara alla ibland... Mitt andra totemdjur är åsnan... :D :D :D

Åter till trådämnet.
Jag har så oerhört svårt att inte tro på ren ondska när jag tänker på att det finns människor som kan hoppa på och slå på människor som är totalt fredliga och inte ens försöker slå tillbaka... Hur är man skapad om man kan göra så???? Jag fattar inte??? Då måste man tro på att det finns ren och skär ondska :(
#30 - 29 september 2007 12:56
Det är sant att folk glömmer fort, men utgår vi alltid ifrån att det är kört kommer vi aldrig att kunna förändra nånting.

Biskop Desmond Tutu pratade på Bokmässan igår och sa att om inte Kina gör nånting kommer han att dra igång en kampanj för bojkott av OS nästan år.

Eller var det han du menar är en halvkändis som vill komma på bild i kvällstidningarna?
#31 - 29 september 2007 14:25
batski skrev:
Det är sant att folk glömmer fort, men utgår vi alltid ifrån att det är kört kommer vi aldrig att kunna förändra nånting.

Biskop Desmond Tutu pratade på Bokmässan igår och sa att om inte Kina gör nånting kommer han att dra igång en kampanj för bojkott av OS nästan år.

Eller var det han du menar är en halvkändis som vill komma på bild i kvällstidningarna?

Ja delvis, Desmond Tutu har väl sitt på det "torra" och ska kanske inte "kasta sten i glashus".
#32 - 29 september 2007 14:56
Jag var också förvånad över Tutus bojkottkrav.
Det verkar mer vara för den svenska publiken dock.
Inget genomslag alls utanför Sverige.
Kollade nyss med Google News sökmotor.
Det är nog ingen fara med OS....
#33 - 29 september 2007 15:00
batski skrev:
Ja jag slogs också av hur få som hade rött på sig i dag. Jag hoppas att det inte berodde på likgiltighet (det-gäller-inte-mig-attityden verkar alltmer ersätta solidarietet i den egoistiska västvärlden), utan på att folk hade missat det. Men jag tyckte ändå att jag såg lite mer folk i rött i dag än vanligt. Och få är trots allt bättre än inga.

Kan ju också bero på att vissa av oss inte heller äger några röda kläder (kanske inte helt ovanligt bland grabbar) och inte heller skulle gå så långt att de skulle köpa några för en engångsföreteelse.

Jag skulle också vilja påpeka att egoismen är precis lika stor utanför västvärlden...

/J
#34 - 29 september 2007 15:45
Bär du inte rött på julafton, Joacim?
Jag tog en av mina illröda t-shirts för julbruk på mej...
#35 - 29 september 2007 16:30
[quote=Kramfors;1027128]Vem bryr sig om Burma om någon vecka?
quote]

Förmodligen gör jag det. För övrigt så bryr jag mig även om Sudan (Darfur), Tibet, Tjetjenien, Kina, Nordkorea, Kurderna och en hel radda andra länder. Men det kanske har att göra med mitt intresse för internationell politik och ekonomi och andra länder...
Tråkigt bara att dessa diskussioner uppstår endast när media blåser upp det. Det är väl ingen direkt hemlighet för svenskarna att det finns en del trassel ute i världen???
#36 - 29 september 2007 17:49
erikthur skrev:
Jag var också förvånad över Tutus bojkottkrav.

Det verkar mer vara för den svenska publiken dock.

Inget genomslag alls utanför Sverige.

Kollade nyss med Google News sökmotor.

Det är nog ingen fara med OS....

Såg för en stund sen på nyheterna att man demonstrerade utanför Kinas ambassad i Tyskland och manade till böjkott av OS.
#37 - 29 september 2007 17:53
Joacim skrev:

Jag skulle också vilja påpeka att egoismen är precis lika stor utanför västvärlden...

Ja antagligen. Problemet i västvärlden är att vår egoism och likgiltighet faktiskt drabbar dem som bor i den fattiga delen av världen på flera sätt.
#38 - 29 september 2007 18:09
Det är så fruktansvärt det som händer. Men precis som jag så protesterar vi över internet eller med röda tröjor. Finns det verkligen inget mer som kan göras. Oskyldiga människor mördas de behöver hjälp från resten av världen snabbt.
#39 - 29 september 2007 18:15
batski skrev:
Såg för en stund sen på nyheterna att man demonstrerade utanför Kinas ambassad i Tyskland och manade till böjkott av OS.

Sedan kan man ju alltid fråga sej varför man skall bojkotta just OS i Kina pga Burma? I så fall finns betydligt fler viktiga skäl om vad som hänt/händer i själva Kina avseende en sådan aktion. Eller menar man verkligen allvar att använda bojkott som utpressning mot en supermakt för att kunna åstadkomma någon from av dominoeffekt. I så fall: :D
Det kan jag knappast ta på allvar i alla fall.
Knappast Kina eller Myanmar heller.
I så fall får det bli något mer substantiellt som att sluta köpa något från Kina...
Om det nu är möjligt...
#40 - 29 september 2007 18:28
erikthur skrev:
Sedan kan man ju alltid fråga sej varför man skall bojkotta just OS i Kina pga Burma?

För att just Kina kan ha en avgörande roll i detta. Militärjuntan i Burma bryr sig knappast om vad omvärlden tycker (de är medvetna om att de är ganska ensamma), men om deras vän Kina skulle sätta press på dem skulle de inte vara så kaxiga längre.
#41 - 29 september 2007 18:37
miluhe skrev:
Det är så fruktansvärt det som händer. Men precis som jag så protesterar vi över internet eller med röda tröjor. Finns det verkligen inget mer som kan göras. Oskyldiga människor mördas de behöver hjälp från resten av världen snabbt.

Ja man känner sig ganska maktlös. Jag tror det enda vi kan göra är att sätta press på våra egna politiker så de sätter press på Burma och Kina. Det skulle nog inte skada om Kinas ambassad fick en massa email från folk som uppmanar deras regering att sätta press på juntan för att de ska lösa det hela utan våld.

Hörde i dag på nyheterna att juntan har stängt ner internet och nu även mobiltelefonnätet, så det blir svårare för folk att ha kontakt med utlandet, men bilder fortsätter att komma ut till omvärlden, så antagligen kommer människor även i fortsättningen att få reda på stödaktioner runt om i världen.
#42 - 29 september 2007 19:01
Om OS-bojkotten:
My good... [:-9]
I så fall vore det väl lämpligare att bojkotta OS pga massakern på Himmelska fridens torg eller vad som hände med Falungong eller säkerheten i gruvorna. Händelser som förmodligen orsakade större förluster i människoliv än vad som nu hänt.
Och därmed tillbaka till verkligheten...
#43 - 30 september 2007 02:02
Jag förstår vad du menar. Men skillnaden är att Burma händer nu!
#44 - 30 september 2007 04:45
batski skrev:
Jag förstår vad du menar. Men skillnaden är att Burma händer nu!

Och med det inlägget så menar du att det inte händer något i Kina nu ? Tror nog att säkerheten i gruvorna i Kina är lika usel som vanligt. Falungong är lika förbjuden i dag. osv
#45 - 30 september 2007 08:58
Initiativrikedom..

Det finns människor som tar initiativ och andra som går efter och kritiserar.. :rolleyes:
#46 - 30 september 2007 10:31
Guy Palm skrev:
Och med det inlägget så menar du att det inte händer något i Kina nu ? Tror nog att säkerheten i gruvorna i Kina är lika usel som vanligt. Falungong är lika förbjuden i dag. osv

Nej det menar jag inte. Det jag menar är att det pågår stora protester i Burma och att dessa människor behöver omvärldens stöd.
#47 - 30 september 2007 12:07
Katharina skrev:
Det finns människor som tar initiativ och andra som går efter och kritiserar.. :rolleyes:

Japp - jag säger bara Lämmlar
:p
#48 - 30 september 2007 12:17
erikthur skrev:
Japp - jag säger bara Lämmlar

:p

Ja, det gäller att vara kärringen mot strömmen i alla lägen :D :D :D

Batski: Ett jättebra initiativ och om man ska ta på sig hela världens lidande så lär man garanterat deppa ihop så vi börjar med Burma... ;)
#49 - 30 september 2007 13:16
Katharina skrev:

Batski: Ett jättebra initiativ och om man ska ta på sig hela världens lidande så lär man garanterat deppa ihop så vi börjar med Burma... ;)

Tack Katharina! Nu är omständigheterna såna att det kanske finns det en möjlighet att förändra situationen i Burma och därför tycker jag man ska fokusera på Burma. Nån annan gång blir det aktuellt med nåt annat och får man fokusera på det.
#50 - 30 september 2007 13:34
Katharina skrev:

:confused: Förstår inte ironin i detta
#51 - 30 september 2007 16:15
Guy Palm skrev:
:confused: Förstår inte ironin i detta

Nej, för det var ingen ironi...
#52 - 30 september 2007 16:33
Katharina skrev:
Nej, för det var ingen ironi...

I så fall tycker jag att du skall vara lite mer aktsam när du använder alla dina smiley, ;) = Ironisk
#53 - 30 september 2007 16:50
Guy Palm skrev:
I så fall tycker jag att du skall vara lite mer aktsam när du använder alla dina smiley, ;) = Ironisk

Det har jag aldrig sett.. Den används jättemycket så jag tror att det är fler som använder den utan att ha läst att den ska stå för ironisk, de ser ut mer som glad och vänlig.. ;) När jag har varit ironisk eller sarkastisk så har jag använt :rolleyes: och jag tycker att det också är en ganska vänlig smiley...

Du får nog skriva många anmärkningar på inlägg här på Zoopet angående detta för jag är nog inte ensam om att ha missat det... ;) ;)
#54 - 30 september 2007 17:25
Men faktum är att ;) är definierad som ironisk textmässigt och :rolleyes: som sarkastisk. Kolla själv med datormusen :)
Även om jag tolkat ;) som lite mer flörtigt...
#55 - 30 september 2007 17:36
erikthur skrev:
Men faktum är att ;) är definierad som ironisk textmässigt och :rolleyes: som sarkastisk. Kolla själv med datormusen :)

Även om jag tolkat ;) som lite mer flörtigt...

Ja, på de som man får klicka fram har jag kollat vad de betyder men den ;) har jag bara tänkt på som glad.. Det tror jag att nästan alla har gjort så Guy får nog en hel den skrivande att göra framöver... ;) Eller varför inte skapa en tråd om smilies rätta användningsområde ;) ;)

Annons