Virus?

#1 - 13 oktober 2008 16:06
Jag fick någon länk från en person på msn, som tydligen var ett virus. Dum som jag är så klickade jag så klart på den. När sidan öppnade sig fick jag ett meddelande (i stil med om jag ville visa inte tillförlitliga objekt?), och jag valde "nej" och stängde ner. Kan det ha räckt för att jag skulle skonas från detta virus, eller är jag körd? Han som länken kom från påstod att norton inte upptäcker viruset, och norton är just vad jag har.
#2 - 13 oktober 2008 16:46
scanna med olika program om du är osäker.
(finns massa gratis, endel bättre än andra om du söker på det)

Lycka till/chrille
#3 - 13 oktober 2008 16:56
fick du länken av någon du känner? annars ska man ju absolut inte klicka på okända länkar!!!

prova som sagt olika program, själv kör jag med AVG samt spybot search and destroy (gillar namnet på den sista!)
#4 - 13 oktober 2008 17:47
smurfmats skrev:
fick du länken av någon du känner? annars ska man ju absolut inte klicka på okända länkar!!!

prova som sagt olika program, själv kör jag med AVG samt spybot search and destroy (gillar namnet på den sista!)

Men har ni inte hört talas om "MSN viruset"?

Det handlar om ett virus i msn världen som smugit sig in mer och mer senaste året, och jag får såna varje dag nu. Det är folk som har fått viruset, som utan att veta det, får meddelande skickat från sin msn, där det kan stå lite vad osm helst, oftast är det länken med viruset som fortsätter skickas runt till alla kontakter. På det sättet sprids det med dunderfart om en råkar klicka, för det kan leda till 60 nya.

Ett säkert sett att se att dert är det, är om en svensk kontakt skriver på engelska "Look, i found a picture of you on the web!", eller svenska saker som "Jag hittade en bild på Britney Spears naken" och sen en länk.

För att avslöja skriver man bara till kontakten och frågar om det verkligen var han/hon som skickade den, och vad det är.
#5 - 13 oktober 2008 18:12
aldrig hört talas om, tur att jag inte har msn längre då! :)
#6 - 18 oktober 2008 11:37
Har varit bortrest några dagar, men idag tog jag tag i att försöka ladda ner något gratisantivirus. NOD32 tror jag att det heter, och jag fattar ingenting. Trycker bara lte här och där. Nu gör jag en djupscanning. De rekommenderade att man gjorde det. Hoppas jag inte förstör datorn med mina tester. :)
#7 - 18 oktober 2008 11:37
Någon som har tips på ett bra gratisantivirus förresten?
#8 - 18 oktober 2008 11:45
Avast

Men det bästa är om du kan satsa lite pengar på ett riktigt antivirus.
#9 - 18 oktober 2008 12:11
Jo, jag hade ju Norton antivirus. Men det upptäckte inget virus. Han som viruset kom från hade också norton, och det upptäckte inte något hos honom heller. Det jag har nu är en testversion som går ut om 30 dagar.
#10 - 18 oktober 2008 12:27
Vad kör du med för webbläsare? Har du internet explorer kan det mycket väl vara så att du blivit smittad, det brukar oftast inte krävas mer än att man klickar på länken för att få massa skit.

Men eftersom att du inte godkände att den skulle ladda ner något, så borde det ändå vara fritt fram tycker jag? Scanna dock med olika program för säkerhets skull.
#11 - 18 oktober 2008 12:46
Jag har både internet explorer och mozilla firefox. Mozilla Firefox är satt som standardwebbläsare och är den som öppnas oftast när man klickar på en länk, men ibland kommer internet explorer upp. Vet inte vilket som dök upp då.

Har sökt igenom hela datorn med det nedladdade programmet idag. Det hittade heller inte något. Vet inte om jag ska avinstallera det och prova med ännu ett. Viruset är ju något msn-skit, som ska skickas vidare till ens kontakter automatiskt. Jag frågade en om det har dykt upp något sådant från mig hos honom, han sa nej. Men jag känner mig ändå lite orolig. Idag har datorn hållt på och hängt sig. Den gör det ibland bara sådär, men idag gjorde den det tre gånger. Eller ena gången var skärmen bara helt svart. Man kunde flytta muspekaren, men det fanns ju inget att klicka på.
#12 - 18 oktober 2008 13:57
Detta kanske kan hjälpa.
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=25&url=http%3A%2F%2Fwww.msnvirusremoval.com%2F&ei=aeT5SMvGIaiuwQGKsOWvDg&usg=AFQjCNHbhH-KJ30MWNXtRX6T3Tgk2P2djQ&sig2=JJEd3AwE6O2qJo0vx77uxw

Sök annars på "msn virus" på google så hittar du tonvis om detta problem och olika lösningar.
#13 - 18 oktober 2008 16:50
Var har du hittat den sidan? Jag skickade iväg en fråga till msn, och de sa att de aldrig hade sett sidan förr och att de inte rekommenderade att jag laddade ner något från den.
#14 - 18 oktober 2008 18:15
maria_ skrev:
Var har du hittat den sidan? Jag skickade iväg en fråga till msn, och de sa att de aldrig hade sett sidan förr och att de inte rekommenderade att jag laddade ner något från den.

Sökte på msn virus.
#15 - 18 oktober 2008 18:38
maria_ skrev:
Någon som har tips på ett bra gratisantivirus förresten?

Avast, är ett gratis virusprogram för hemma bruk. Du måste registrera dig och då har du programmet i ett år. När det året gått kan du förnya registreringen och fortsätta använda det för hemmabruk. Det är OK att göra så.

Det är lite bökigt att hitta var man skall skriva in aktiveringskoden, men med lite letande finnar du säkert stället.
OBS att programmet hoppar igång utan aktiveringskod, men då bara med en gammal viruslista och inga uppdateringar fungerar, så man måste aktivera virusprogrammet med koden.

Avast rekommenderar datafolket på mitt jobb.

(Grissoft är ett annat gratisprog, som jag använt tidigare. Förutom betalprog. Norman, Norton m.fl.)
#16 - 18 oktober 2008 19:47
Detta funkar och är helt gratis
http://www.hijackthis.de/
#17 - 20 oktober 2008 16:04
SUPERAntiSpyware Free Edition, Malwarebytes' Anti-Malware och Ad-Aware SE Professional är de som jag städar bort det lilla som inte mitt virus prog hittar (ESET NOD 32).
Gratis är de oxå..
#18 - 20 oktober 2008 21:30
Antee skrev:
SUPERAntiSpyware Free Edition, Malwarebytes' Anti-Malware och Ad-Aware SE Professional är de som jag städar bort det lilla som inte mitt virus prog hittar (ESET NOD 32).

Gratis är de oxå..

Ad aware funkar ej på msn viruset, inte nod 32 heller. Det var bara hijack this som funkade på det.
Annars är ad aware och nod 32 helt ok.

Ad aware och nod 32 kostar.
#19 - 20 oktober 2008 21:47
Havs skrev:
Avast, är ett gratis virusprogram för hemma bruk. Du måste registrera dig och då har du programmet i ett år. När det året gått kan du förnya registreringen och fortsätta använda det för hemmabruk. Det är OK att göra så.

Det är lite bökigt att hitta var man skall skriva in aktiveringskoden, men med lite letande finnar du säkert stället.

OBS att programmet hoppar igång utan aktiveringskod, men då bara med en gammal viruslista och inga uppdateringar fungerar, så man måste aktivera virusprogrammet med koden.

Avast rekommenderar datafolket på mitt jobb.

(Grissoft är ett annat gratisprog, som jag använt tidigare. Förutom betalprog. Norman, Norton m.fl.)

Har kört gratisversionen av Avast i flera år och tycker att det är ett mycket bra antivirusprogram och numera går det även att få på svenska.
Kollar även nedladdningar för virus.
Finns ingen anledning att köpa virusprogram när det finns bra sådana gratis för hemanvändning.
#20 - 21 oktober 2008 22:39
Anti virus program tar inte bort det dära jobbiga msn saken. Hijackthis var det enda som kunde ta bort det då.
#21 - 22 oktober 2008 08:23
Ett tips, som tog bort mitt MSNvirus, är att göra en systemåterställning. Förutsatt att man då vet ungefär vilken dag man fick det och att det inte var jättelänge sedan (man vill kanske inte återställa datorn ett år bakåt :P)

Ad-Aware och NOD32 funkar som sagt inte på MSNvirus, men NOD32 är trots det ett riktigt bra antivirusprogram.
#22 - 22 oktober 2008 16:08
shpend skrev:
Ad aware funkar ej på msn viruset, inte nod 32 heller. Det var bara hijack this som funkade på det.

Annars är ad aware och nod 32 helt ok.

Ad aware och nod 32 kostar.

Jo dom kostar...
Men man kan ju köra testversioner på en månad och rensa om man vill.
Har även hijackthis, kört det nån gång bara, tycker det är lite bökigt..
Eller kanske just för att jag använder det så lite som det känns knöligt...
Annars så tycker jag att Malwarebytes' Anti-Malware hittar en hel del då jag scannar, men å andra sidan så vet man ju inte hur mycket som aldrig upptäcks...
#23 - 22 oktober 2008 23:03
Jag kör nod32 och kerio firewall. Sen har jag ad-aware och kanske 5-6 andra liknande program.

Men just för att ta bort msn viruset så verkar det som att bara hijackthis funkar.
Guest
#24 - 22 oktober 2008 23:46
shpend skrev:
Jag kör nod32 och kerio firewall. Sen har jag ad-aware och kanske 5-6 andra liknande program.

Men just för att ta bort msn viruset så verkar det som att bara hijackthis funkar.

Posta det en gång till så kanske de lyssnar....;)
#25 - 23 oktober 2008 09:51
shpend skrev:

Det där var ju bara skit! Fick en lång jävla lista på vad som finns i min dator, sen skulle jag själv få avgöra om något var skadligt eller inte. Det var ju lyckat... :mad:
#26 - 23 oktober 2008 09:58
Skit är det inte:) om du vill få din msn att funka utan det där viruset så.

Säger det flera ggr för att alla snackar om program som inte hjälper mot detta:)
#27 - 23 oktober 2008 16:06
maria_ : Kör programmet och spara loggfilen.
Lägg upp den här så kan vi titta på den.
#28 - 24 oktober 2008 09:42
erikmoose skrev:
maria_ : Kör programmet och spara loggfilen.

Lägg upp den här så kan vi titta på den.

Det går inte. Det kommer bara upp en tom sida. Först kommer det upp att det är någon fil som inte kan hittas, och så frågar de om man vill skapa en. Det kvittar om man klickar ja eller nej, inget händer ändå.
Guest
#29 - 26 oktober 2008 23:50
Nod32 är bland de bästa. Norton segar bara ner datorn och gör mer eller mindre inget.. Ladda ner windows defender (från windows sida) och köp nod32. Kaspersky är oxo najs fast de segar oxo ner datorn en del. Avast är bah lame.
#30 - 27 oktober 2008 01:01
kanske denna sida kan hjälpa många att kolla sina loggar.
jag brukar klistra in mina där i bland om jag inte orkar kolla allt själv.

http://www.hijackthis.de/

Annons