Virus?

#1 - 7 september 2008 16:43
Jag får en massa mejl fån bekanta som varnar för virus, bla. från CNN, Hallmark finns det någon sannig i det?
Jag öppnar aldrig e-post som är på "utlänska".
#2 - 7 september 2008 18:20
Virus uppkommer dagligen, sen är det bara vilken metod de sprids genom, typ och hur aggressiva de är som avgör om man ska vara rädda för dem och hur pass utsatt man kan vara.

Mycket skit sprids via msn och e-post helt klart, så det är bara bra att ignorera e-post som inte är personlig eller uppenbarligen ofarlig.
Ang virus kopplade till företag så är det tyvärr rätt vanligt. Det kan vara väldigt "oskyldiga" mail med bra erbjudande bara att man ska klicka på länken för mer info, en länk som kan ställa till det. Lika som msn-meddelandena "I have som sexy pics for you, look at www.xxxxxxxxxxxx.com" mm Det räcker att du klickar, sen har du problem.

Tyvärr kan inte virusprogrammen förutse vad länkar i mail har för skadlighet för datorn så allt ifrån billiga rakhyvlar till bra prenumerationserbjudanden kan i grunden vara ett kopierat mail från det riktiga företaget bara att länkarna är utbytta. Detta gäller svenska som engelska "erbjudanden"

Var vaksam på sånt, att bara kolla ett mail är lugnt men att hämta bifogade filer eller klicka länkar höjer jag ett varningens finger för.
#3 - 7 september 2008 18:22
Idag fick jag veta att jag vunnit 15000000 dollar, via mail... konstigt nog... känner jag mig inte ett dugg lyckligare för det. Kanske jag skulle tryckt på den där länken som de ville i mailet :S
#4 - 7 september 2008 18:35
spam
#5 - 7 september 2008 18:41
Jaaaaaassåååååå! Jag som trodde jag var rik. Får väl avbeställa det där 7 kubiks akvariet då...
#6 - 7 september 2008 18:50
Ahlqvist skrev:
Jaaaaaassåååååå! Jag som trodde jag var rik. Får väl avbeställa det där 7 kubiks akvariet då...

Jag kan VB några av mina förslag som ligger i mina inboxar dagligen så kanske du kan genomföra sjukubikaren ändå. Förutom att göra din flickvän den lyckligaste kvinnan på klotet och inhandla äkta Rolex för en spottstyver...
Ge inte upp hoppet!
:D
#7 - 7 september 2008 18:51
erikthur skrev:
Jag kan VB några av mina förslag som ligger i mina inboxar dagligen så kanske du kan genomföra sjukubikaren ändå. Förutom att göra din flickvän den lyckligaste kvinnan på klotet och inhandla äkta Rolex för en spottstyver...

Ge inte upp hoppet!

:D

hahaha =)
#8 - 7 september 2008 19:06
Min sambo laddade ner en trojansk häst som började äta sig genom datorn. Upp kommer en ikon som säger att våra Avista virusskydd har gått ut i prenumerationen och måste förnyas. Sambon klickar på ikonen och där kommer det upp att det ska dras ett belopp varje månad, betydligt mer än det som var tidigare. Sambon lämnar inget kortnummer utan går ur sidan igen.

Dagen efter är vi inne på en killklädersbutik och när jag står och väntar på sambon som är inne och tittar så hör jag några grabbar i 25 års åldern som står och pratar. Deras polare har tydligen råkat ut för samma sak men skrev in sitt kortnummer och tydligen var det en falsk Avast som var kopplad till viruset för nu har det dragits en massa olika belopp från hans konto till ett okänt konto i Spanien...
Vi hade en attans röta... ;)
#9 - 9 september 2008 21:19
He he din sambo var nog inte inne på rätt sida för kill kläder [:I]
Lättare på tjej sidor (mindre kläder) [:-18]
Ne men allvar, det är nog lätt att trilla dit om man är inte är vän med datorn/inte förstår english så bra, då låter juh allt seriöst, detta får jag höra varje dag med kunder som inte lyckats särskilja på bra/dåliga program, det är inte lätt att säga till någon att ta det med sunt förnuft eller måtta för i datorvärlden saknas lite ramar & referenser typ att hålla sej till...
#10 - 10 september 2008 07:16
Katharina skrev:
Min sambo laddade ner en trojansk häst som började äta sig genom datorn. Upp kommer en ikon som säger att våra Avista virusskydd har gått ut i prenumerationen och måste förnyas. Sambon klickar på ikonen och där kommer det upp att det ska dras ett belopp varje månad, betydligt mer än det som var tidigare. Sambon lämnar inget kortnummer utan går ur sidan igen.

Dagen efter är vi inne på en killklädersbutik och när jag står och väntar på sambon som är inne och tittar så hör jag några grabbar i 25 års åldern som står och pratar. Deras polare har tydligen råkat ut för samma sak men skrev in sitt kortnummer och tydligen var det en falsk Avast som var kopplad till viruset för nu har det dragits en massa olika belopp från hans konto till ett okänt konto i Spanien...

Vi hade en attans röta... ;)

Hm, Avast Home Editon är ju dessutom gratis, så bara en sån sak borde få vem som helst att reagera på att dom plötsligt vill ha betalt ;)
#11 - 10 september 2008 12:07
Frågar alltid regeringen om något verkar misstänkt hur lite det än verkar vara det.
#12 - 20 september 2008 13:06
ja virus är INTE bra! dra hem spybot och ad-aware..uppdatera och kör dom minst i gång i månaden, gärna oftare om du fått nån skum trojan..använd dig av antivirus program som du alltid ska ha uppdaterat..om du vill så söka på "online antivirus" och kör något över nätet oxå om du skulle få något skumt med det installerade antivirus programmet
#13 - 20 september 2008 13:22
Köp Nortron 360!! Kostar kanske 300-400 kr, men helt klart värt det! Fick 3 månader gratis, och herregud varenda virus hittar den, och scannar allt som kommer till datorn! Och brandväggen!

Det är det bästa virusskyddet jag någonsin haft, äntligen känner jag mig säker.

Annons