Vinterrot?

#1 - 30 oktober 2004 06:53
Tjena!

Tröttnade innerligt på min sega rot som efter 4-5 månader ännu inte sjunkit. Var i veckan och köpte en ny, större och tyngre som jag fick att sjunka.

Tänkte lägga ut den gamla på terassen över hösten och vintern, då kanske den skärper sig lagom till våren och vill sjunka?

Någon som testat detta knep och vet fall det funkar? Kan det bli något jox med roten, tex att den möglar eller så?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 oktober 2004 07:12
Bättre idé är nog att lägga den i garaget eller något annat ställe där vattnet inte fryser på vintern
#3 - 30 oktober 2004 07:16
Det bästa är väl att sänka den i en sjö.
#4 - 30 oktober 2004 08:23
Kjell: Du har nog rätt, kanske kan ställa den i en hink med vatten i förrådet.

Jorgen: Men tänk om någon annan akvarienörd går förbi och ser den och tänker "det var en tjusig rot" och norpar den för mig :D
#5 - 30 oktober 2004 17:27
den chansen är så liten att den nästan är försummbar.
men bäst är nog att sänka den i en sjö. själv
brukar jag sänka ett knippe rötter på våren
och ett på hösten.kan desvärre inte nöja mig
med min inredning utan måste möblera om minst en
gång om halvåret.

/Baggen
Myzco
#6 - 30 oktober 2004 18:52
kokade min rot, efter den behandlingen så sjönk den direkt.
när jag kokade den så stank det så förfärligt. det luktade växthus. vad kan det ha varit? CO2?
#7 - 30 oktober 2004 18:58
Nej det är helt riktigt Baggen. :) Jag får se hur jag gör, vattendrag verkar det bästa. Å andra sidan talar min lata sida till mig att hämta en balja hos morsan å lägga ner roten ;)
#8 - 30 oktober 2004 19:00
Myzco: Jag har gjort det, prövat konstens alla regler men den är bra envis :P Lyckades få ner den på botten med hjälp av en fastbunden sten, men det såg inte alltför vackert ut...
Myzco
#9 - 31 oktober 2004 14:52
Ursprungligen skickat av rennicke
Myzco: Jag har gjort det, prövat konstens alla regler men den är bra envis :P Lyckades få ner den på botten med hjälp av en fastbunden sten, men det såg inte alltför vackert ut...

Så gjorde jag med till å börja med, roten såg ut som en stor fisk i mitt lilla akvarium. men den sjönk aldrig - förrän jag kokade den.. ingen som kan svara på min tidigare fråga?
#10 - 31 oktober 2004 20:07
Borra hål i den på undersidan med 2 millis borr på massor av ställen.Koka några timmar.Simsallabim så sjunker den säkert.Se bara till att borra djupt minst till mitten men inte igenom
//FÅ

Annons