Vinterfiskar vid ytan.

#1 - 14 december 2004 14:26
Idag den 14 dec får jag se att våra fiskar ligger vid ytan, precis under isen. Vädret är mulet som vanligt så det kan inte vara solen som lockat upp dem. Dammen är både stor och djup. Man blir lite orolig och undrar vad det beror på. De är ff uppe efter 3 timmar och det börjar mörkna. Kanske fryser de fast i isen när de ligger så orörliga. De rör sig mycket sakta. Har ni några tankar om detta?
#2 - 14 december 2004 14:57
Att de rör sig sakta borde vara av kylan...
Att de är vid ytan - kan det ha något med syrehalten att göra kanske? Tanken var om det är mycket nedbrytningsmaterial på botten kanske syrehalten är låg där... (Fast det är en ren spekulation - har ingen erfarenhet av dammar.)
#3 - 14 december 2004 16:09
Dammen är så stor så det kan inte finnas någon möjlighet att det blir syrebrist. Men visst finns det mycket nedbrytningsmaterial på botten, t.ex en del äpplen har nog ramlat i. Men kanterna är isfria. Så det kan ju inte vara någon sumpgas som inte kommer upp.
Lucas_no1
#4 - 15 december 2004 07:55
Inte för jag kan något om dammar men om det kan bli syre brist i en sjö så kan det väl bli det i den damm.
I våran sjö här i närheten brukar dom såga upp vakar på vintern för att fiskarna ska få syre.
I tjärnen intill där mina föräldrar bor så vet jag att fiskarna ofta var precis under is ytan för vi brukade alltid ligga och titta på dom när vi var små.

/Lucas
#5 - 15 december 2004 18:51
Ja, det kanske är syrebrist. Fast jag tycker ändå att det är konstigt eftersom det är mycket öppet vatten. Runt alla kanter nästan upp till 1 meter samt under bron vi har. Finns det ingen som har haft guldfiskar och koi som övervintrat och de har gjort så här? Jag vill ju helst höra att det hänt andra och att det inte är nån fara, de överlevde vintern [:-140] [:-140].
#6 - 15 december 2004 21:48
Stoppa i en syrepump och se om det blir nån skillnad. Hur stor damm har du?
#7 - 15 december 2004 23:01
Den är lite päronformad, men ca 20 x 15 meter och 2 meter på djupaste stället.
#8 - 16 december 2004 14:27
Har du ingen syrepump???
#9 - 16 december 2004 14:32
Ursprungligen skickat av Bubblan89

Har du ingen syrepump???

Vilken dammm har syrepump? Frågeställaren har en jättestor damm, närmasre en sjö egentligen. Inte skall väl syrepump behövas?

Jag tror att kramfors snart svarar på din fråga.
MVH
Magnus
#10 - 16 december 2004 14:50
Fast jag tycker ändå att det är konstigt eftersom det är mycket öppet vatten. Runt alla kanter nästan upp till 1 meter samt under bron vi har.

Nix, det onekligen som om dammen har tillräkligt kontaktyta med luften... Och dessutom kan ju vattnet binda mer syre när det är kallt. Men om vattnet är väldigt stillastående kan det ändå bli "bottendöd" (kanske lite grovt uttryckt...). Har du någon cirkulationspump? (Eller är det inte brukligt i en damm?)
#11 - 16 december 2004 16:38
Vad är det för fiskar du har i dammet?
#12 - 16 december 2004 16:39
Okej, jag ska skaffa en syrepump eller så lägger jag ner den stora pumpen för att se om det är det som är problemet. Men den är ju rätt kraftig så då kanske det blir för rörligt istället.

Fiskarna är uppe för 3:dje dagen idag. Fast de är inte där vattnet är öppet utan ligger strax under isen.

Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 16 december 2004 16:44
Om de inte kippar efter luft så är det knappast syrebrist. Eftersom det inte heller ligger is på hela dammen så är det ännu mindre chans för att det rör sig om syrebrist - tror inte att det är något att bry sig om.
#14 - 16 december 2004 16:46
Kan inte du fixa en sån damm till mig också Zirry?
#15 - 16 december 2004 16:49
Tackar för detta svaret och låter fiskarna vara, så får vi se.
Tackar er alla för visat intresse. Man blir ju lite nojig så det är skönt att andra hjälper en att tänka också.

Till fiskälskaren så har vi Koi, Guldfisk och Guldid.
#16 - 16 december 2004 16:53
Andreas du har tiden på dig,, *ler* att skaffa en sån här damm. Jag kan väl säga att vi har jobbat åtskilliga timmar på den,, otroligt många timmar har den fått,, men inte så dyr som man skulle kunna tro. Fast nästa år så är det vattenfall och filter som ska fixas. Jag kan verkligen rekommendera detta,, för det är Otroligt roligt med denna damm som även funkar som en minisjö.
*skrattar* det känns som när folk simmar med delfiner tror jag. För när man kliver ner i dammen och sätter fram händerna så kommer fiskarna och simmar runt en,, skön känsla.
#17 - 16 december 2004 17:49
Här är bilder på hur man kan umgås med sina fiskar http://www.kramforskoi.com/bengtsson.htm
#18 - 16 december 2004 18:03
Ursprungligen skickat av Kramfors

Här är bilder på hur man kan umgås med sina fiskar http://www.kramforskoi.com/bengtsson.htm

As long as he does not "sleep with the fishes"...
#19 - 17 december 2004 18:32
Det ser jättemysigt ut, när de umgås med sina fiskar + att deras dammar verkligen är läckra
När jag läser där framkommer det att Koi tydligen inte är så välutrustade för övervintring, stämmer det?
#20 - 17 december 2004 21:01
De "lärde" anser att varje gång temperturen i vattnet går under 12 grader "sliter" det på en Kois hälsa.
Den sämste tempen för en Koi är 8-12 grader för då finns det bakterier/parasiter som är aktiva och en Koi immunförsvar är inte aktivt.
En vinterförvaring "på kyla" ska vara ca 4-5 grader.
Jag har mina fiskar inne på vintern så jag har ingen erfarenhet av att ha dem ute på vintern.

Annons