Vinterdäck

#1 - 19 augusti 2007 16:46
Ja det är snart dags att köpa nya vinterdäck.
Frågan är bara vilka? Funderar på att köpa såna där "året-runtdäck" men vet inte om dom är bra eller om dubbdäck är bättre? Så har ni några erfarenheter eller har nån åsikt överlag så fram med den bara:)

/Hans
#2 - 19 augusti 2007 18:22
Året runt däck är en kompromis på sommer/vinterdäck, sedan beror dett på hur långt du kör, kör du mera en 1000 mil om året , så köp vinterdäck med eller utan dubb , samt ha en uppsätning med sommerdäck
mvh janne
#3 - 19 augusti 2007 18:30
Hade friktionsdäck en kort tid. Dom va dåliga på allt, inget grepp på vintern, och slets fort på sommarn.
Jag tycker det känns bättre med dubbar.
När vi bytte däck i vintras köpte vi Gislaved NordFrost 3.
Efter mycke läsande av recensioner blev det dom, och dom har funkat väldigt bra hittills.
#4 - 19 augusti 2007 18:37
janne: jag tänkte ha såna som vinterdäck och sedan ha vanliga sommardäck så då kommer jag inte upp i 1000 mil...

Men efter att ha läst mrlejons inlägg så tror jag nog att det blir gamla hederliga dubbdäck!
Vart kan man läsa däckrecensioner?

/Hans
#5 - 19 augusti 2007 18:46
om du kör mindre än 1000 mil om året, så tyckar jag att du skall satsa på vinterdäck utan dubb , om du har 2 uppsätningar däck så hinner dom att bliva gamla o torra , innan dom är utslitna,typ aftonbladet har resensioner
mvh janne
#6 - 19 augusti 2007 19:14
Jag hjälpte en äldre herre upp ur ett dike en vinter.
Anledning? "Jag gled av vägen tack vare dessa och dåliga förbannade åretrunt-däck."
(Hans egna ord)

Säger ganska mycket om dom.. :-)
#7 - 20 augusti 2007 13:02
Nu för tiden finns inget som heter "åretrunt-däck". Nu måste man ha vinterdäck vid vinterväglag, sen kan dom vara dubbade eller dubbfria. Gemensamt har dom att dom är märkta med "M+S" (Annars är dom inte godkända vinterdäck)
Dubbfria vinterdäck är inte åretrunt-däck då dom har aldeles för mjuk gummiblandning när temperaturen blir högre på sommaren (slits fort).

Ang dubb eller inte på vintern så är dubfbfritt bekvämare då de låter mindre. Kör man statskörning och motorväg så är det oftast barmark även på vintern.
Jag har kört dubbfritt i några år nu och det enda negativa är när man precis startar bilen, då är däcken lite stela och det tar någon kilometer inan dom blir mjuka och får bra fäste (samma gäller säkerligen dubbade däck men här hjälper ju dubben om det nu inte är barmark).
Start i lite backe vid rödlyse där det bildats is kan också vara lite knepigt med dubbfritt, men annars har jag inga direkta negativa erfarenheter av dubfritt.
#8 - 20 augusti 2007 13:29
battalionP skrev:

Frågan är bara vilka? Funderar på att köpa såna där "året-runtdäck" men vet inte om dom är bra eller om dubbdäck är bättre? Så har ni några erfarenheter eller har nån åsikt överlag så fram med den bara:)

/Hans

menar du dubbfria vinterdäck?....jag har erfarenhet av dom...jag kan bara säga...har du tung bil ex jeep....som jag åkte med och du åker på halt väglag rekomenderar jag dom INTE!!
det var obehagligt krocka...ingen större skada var skedd på mig..men bilen bara gleeeeed in i den andra på ca 30-40km /h....
ska aldrig själv köpa såna om jag nångång kommer köpa nå däck.
#9 - 20 augusti 2007 13:33
-Personligen rekommenderar jag stark "dubbfria" däck till alla som inte bor i Norrland,eller, vet med sig att de skall köra mycket på smala oplogade vägar under vintern. Har under de senaste tio åren valt denna däckstyp. Pendlade Västerås - Stockholm i sex år utan problem.

Självklart finns det situationer då dubbdäck är bättre,men, det viktigaste är inte dubb kontra dubbfritt, det viktiga är gummits mjukhet. Kör du för länge på dubbfria däck blir de totalt värdelösa(gummit stelnar och fäster inte) men detsamma gäller med dubbdäck.

Kort sagt! Fräscha vinterdäck, med eller utan dubb, funkar utmärkt men bor du i Norrland väljer du dubbade!
HazelCR
#10 - 20 augusti 2007 14:59
battalionP skrev:

/Hans

Jag har haft s.k. friktionsdäck några månader. Det var ett elände, riktigt svårt att inte glida in i framförvarande bil, när det var vinteföre här i Gävle.
Jag byte till riktiga dubbdäck innan det hann gå riktigt illa.
#11 - 20 augusti 2007 17:05
HazelCR skrev:
Jag har haft s.k. friktionsdäck några månader. Det var ett elände, riktigt svårt att inte glida in i framförvarande bil, när det var vinteföre här i Gävle.

Jag byte till riktiga dubbdäck innan det hann gå riktigt illa.

Det var friktionsdäck jag menade, kom inte på vad dom hette bara;)

Ok om vi säger så här. För min del så blir det landsväg och stadskörning. MEN ca 300 meter från min p-plats är det en rejäl nedförsbacke och sedan skog. Vägen brukar vara någorlunda plogad men inte alla mornar, inte förra året iaf.
Och jag bor inte i Norrland, men nästan, Dalarna;)

Så, vilka har bäst fästa, framförallt i backen direkt efter start!?

Och ni som pratar om gummits mjukhet, hur mjukt ska det vara?

/Hans
#12 - 20 augusti 2007 20:24
battalionP skrev:
Det var friktionsdäck jag menade, kom inte på vad dom hette bara;)

Ok om vi säger så här. För min del så blir det landsväg och stadskörning. MEN ca 300 meter från min p-plats är det en rejäl nedförsbacke och sedan skog. Vägen brukar vara någorlunda plogad men inte alla mornar, inte förra året iaf.

Och jag bor inte i Norrland, men nästan, Dalarna;)

Så, vilka har bäst fästa, framförallt i backen direkt efter start!?

Och ni som pratar om gummits mjukhet, hur mjukt ska det vara?

/Hans

När man pratar om bildäck handlar det om att det tillsätts en speciell mjukgörare. Denna tillsats varieras beroende på typ av däck. Så kallade "slicks" som används inom bilracing är extemt mjuka och klibbiga för maximalt grepp. Tyvärr "läcker" denna mjukgörare ut med tiden och däcket blir allt stelare. Till slut bokstavligen studsar man fram på vägen. Dessutom, om däckgummit hårdnar, orkar inte bilens tyngd trycka ut dubbarna i vägbanan!

Kort sagt. Alla nya däck är bra. Gamla däck (äldre än 3 år) är betydligt sämre. Har man förvarat dem svalt och mörkt kanske de fungerar hyggligt 3-5 år! Har däcker däremot förvarats fel blir livslängden avsevärt kortare.

OBS. Ett gammalt däck kan ha mycket bra däcksmönster men vara livsfarligt att köra med!

En nackdel med friktionsdäcken är att då de är mjukare i gummit än normala dubbdäck - så slits de fortare vid mycket barmarkskörning!

Vidhåller: Fräscha vinterdäck är bättre än dåliga vinterdäck oavsett dubb eller inte :)
HazelCR
#13 - 21 augusti 2007 03:33

Kort sagt. Alla nya däck är bra. Gamla däck (äldre än 3 år) är betydligt sämre. Har man förvarat dem svalt och mörkt kanske de fungerar hyggligt 3-5 år! Har däcker däremot förvarats fel blir livslängden avsevärt kortare.

Detta är väl en gammal sanning som numera har blivit ifrågasatt?:confused:
Iaf har jag läst om en undersökning som påvisade att dagens gamla däck inte alls blir så dåliga som det påstods förr. Undersökningen visade att de blir sämre, men att det sker gradvis och mycket saktare än vad som tidigare har sagts.

Hur det än är med det där, så ska man inte snåla vid däcksinköpen. Det är nog betydligt smartare att snåla på ngt annat istället.

OBS Det fyndiga uttrycket "dagens gamla däck" !
#14 - 21 augusti 2007 10:50
HazelCR skrev:
Detta är väl en gammal sanning som numera har blivit ifrågasatt?:confused:

Iaf har jag läst om en undersökning som påvisade att dagens gamla däck inte alls blir så dåliga som det påstods förr. Undersökningen visade att de blir sämre, men att det sker gradvis och mycket saktare än vad som tidigare har sagts.

Hur det än är med det där, så ska man inte snåla vid däcksinköpen. Det är nog betydligt smartare att snåla på ngt annat istället.

OBS Det fyndiga uttrycket "dagens gamla däck" !

Instämmer med dig! Man skall ta allt med en nypa salt. Det är just det som är lite av boven. Kör du på vägar som frekvent saltas får du en snabbare försämring av gummit i däcket än på de vägar som bara plogas/sandas.

Är man väldigt osäker på däckens kondition är det bara att rulla iväg till en seriös däcksfirma. Det vet mycket!
#15 - 21 augusti 2007 12:29
själv har ag kört 3 säsonger på dubbade hakka 4'or och är sjukt nöjd.
Fastän det oftast gått på tvärn =) så saknas bara 3 dubbar.
skulle aldrig köpa friktionsdäck här uppe, dom funkar ju inte när det är halt (is/hårdpackad snö)
#16 - 21 augusti 2007 20:23
LaBBaN skrev:
själv har ag kört 3 säsonger på dubbade hakka 4'or och är sjukt nöjd.

Fastän det oftast gått på tvärn =) så saknas bara 3 dubbar.

skulle aldrig köpa friktionsdäck här uppe, dom funkar ju inte när det är halt (is/hårdpackad snö)

Min erfarenhet är att friktionsdäck fungerar bra vid normal körning så länge yttertemperaturen ligger på minus. Dagar med tö och slask blir det värre. Värsta scenariot med friktionsdäck är när man hamnar på hård packad snö eller is med en aning vatten(regn)! Då blir man som Bambi! Det bara glider...

Men som sagt - jag har kört på denna typ av däck här i Mälardalen i snart 10 år utan några större problem. Då skall man betänka att av de tusentals mil jag kört har kanske 90% varit på vägar som underhålls och saltas flitigt! (detsamma gäller för den genomsnittlige föraren i mellansverige)

Hamnar man på annat besvärligare underlag får man förlita sig på sitt omdöme + ABS + Lägre fart.........
#17 - 25 augusti 2007 10:27
Funderar själv på att strunta i att byta till vinterdäck denna vintern.
Här i Malmö så hade vi, i vintras, ca 1 vecka med snö och is på vägarna sen var det plusgrader igen :confused:
#18 - 25 augusti 2007 17:01
rödtoppen skrev:
Funderar själv på att strunta i att byta till vinterdäck denna vintern.

Här i Malmö så hade vi, i vintras, ca 1 vecka med snö och is på vägarna sen var det plusgrader igen :confused:

Då får du akta dig för farbror polisen;)

/Hans
#19 - 26 augusti 2007 16:00
Tänkte åka och ev. köpa däck imorgon.
Nån som har erfarenheter av Däckteam? Är dom billiga/har bra utbud/kunniga??

/Hans
#20 - 26 augusti 2007 16:15
En riktig vinterdäck är bäst, men kolla tester innan du köper eftersom det finns vinter däck som är väldigt dåligt. Det är typ lika bra som en sommardäck på vinter. Aftonbladet brukar ha sånt däck tester så det är bara att söka där :)
#21 - 28 augusti 2007 07:21
nu har jag varit och beställt däck och plåtfälg. vart ett par, eller rättare sagt två;), Michelin x-ice north. Hela firman jag köpte dom av körde på dessa och var skitnöjda.. Nån annan som provad dom??

/Hans
#22 - 29 augusti 2007 14:58
battalionP skrev:
Då får du akta dig för farbror polisen;)

/Hans

njae, det måste väl vara vinterväglag för att få böter?
#23 - 29 augusti 2007 16:23
måste det? ja så kanske det är, jag trodde det var lag på vinterdäck okt-apr. men jag kanske har fel?

/Hans
#24 - 29 augusti 2007 17:22
men så kan man ju fråga sig när det är vinterväglag?
ett riktmärke tror jag är att så fort det är under 5+ så räknas det som vinterväglag.
#25 - 29 augusti 2007 17:52
mrlejon skrev:
men så kan man ju fråga sig när det är vinterväglag?

ett riktmärke tror jag är att så fort det är under 5+ så räknas det som vinterväglag.

hehe... och jag som har haft 0 som riktmärke [:o]
#26 - 29 augusti 2007 18:29
Då är ju frågan, vad har POLISEN som riktmärke;) Känns inte så säkert att det råder delade meningar om detta;)

Ingen som har haft min modell på däck??+

/Hans

Annons