Vinbergssnäckor

#1 - 23 december 2012 00:23
Har länge letat efter dessa i min hemstad men får omöjligen tag på några, till och med ringt restauranger. Jag undrar om någon vet vart ja kan hitta ett gäng till mitt kar? :)

Mvh
#2 - 23 december 2012 07:25
Vinbergssnäckar i karet?? Vad jag vet är de landlevande varelser. Och håller sig nog inte på plats skulle jag tro.
Men vill du ha sådana så vänta till nästa år och sommartider. Då kan du få dig sådana tillskickat i mängder.... :D

Du kanske ska odla hemma i garaget till framtida läckra måltider.. [:o]
#3 - 23 december 2012 08:49
Finns i alla större livsmedelsbutiker!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 december 2012 09:04
Wilhelm skrev:
Finns i alla större livsmedelsbutiker!

Ja, leta i delikatessdisken. Det är dock inte alltid som enbart skalen säljs - för jag antar att det är skalen du är ute efter
#5 - 23 december 2012 10:23
Jag har verkligen letat ÖVERALLT och ingen har det inne. Har tom ringt runt till massa restsuranger. Det är därför jag vänder mig hit nu som en sista utväg ! :) Har återupptagit mitt 10år gamla konto på zoopet, lite kul faktiskt !:)
#6 - 23 december 2012 11:48
Jag förmodar att det är skalen du är ute efter. På vissa platser kryllar det av snäckor men det är ju inte riktigt säsong nu... Är det ett akut behov av snäckskal så finns det på Imazo så de flesta zooaffärer kan ta hem. Kanske inte direkt billigt men en möjlighet, mer tropiskt utseende dock.

Artnr:034.4103 10 st 5 - 6 cm
#7 - 24 december 2012 13:33
Jag såg att de har färdiga vinbergssnäckor på Lidel. Bara o gratinera i ugn sedan avnjuta med vitt bröd o vitt vin sedan lite diskning av skalen o ner i karet med dem.
GOD JUL
#8 - 24 december 2012 21:17
Finns i frysdiskarna i större ICA-butiker också, det är bara att fråga. Annars kan jag skicka några stycken till dig. :)
#9 - 24 december 2012 21:31
Mick13 skrev:
Jag såg att de har färdiga vinbergssnäckor på Lidel. Bara o gratinera i ugn sedan avnjuta med vitt bröd o vitt vin sedan lite diskning av skalen o ner i karet med dem.

GOD JUL

Lidl i Borås har ingenting iallafall :(
#10 - 24 december 2012 21:37
Vinbergssnäckor

Ica Maxi har dem inne, på alla ställen jag besökt.

Åk dit och leta bland musslor och allt annat knasigt folk kallar för mat :)
#11 - 24 december 2012 21:42
Har kollat även där, det roliga var att de på delikatessdisken inte ens visste vad det var, trotts telesamtal till några andra jobbare :P
#12 - 24 december 2012 22:03
Sv: Vinbergssnäckor

Nä de på delikatess brukar inte veta att de finns i ett frysskåp ett par meter bort, har själv varit med om det. Antar att det är fryspersonalen som sköter det. Så spana efter frysen med olika delikatessskaldjur, typ musslor och sånt. Har heller inte varit på ett Maxi där de inte funnits, verkar vara standardutbud.
#13 - 25 december 2012 13:25
Nä de på delikatess brukar inte veta att de finns i ett frysskåp ett par meter bort, har själv varit med om det. Antar att det är fryspersonalen som sköter det. Så spana efter frysen med olika delikatessskaldjur, typ musslor och sånt. Har heller inte varit på ett Maxi där de inte funnits, verkar vara standardutbud.

Som sagt, kollat överallt i alla matbutiker inklusive ringt restauranger. Får inte tag på några här i Borås tyvärr :( känns lite för dyrt att beställa hem Tanganyika snäckor för 49kr/st med...
#14 - 25 december 2012 15:35
Jens A. skrev:
Finns i frysdiskarna i större ICA-butiker också, det är bara att fråga. Annars kan jag skicka några stycken till dig. :)

Kolla din inkorg!
#15 - 26 december 2012 14:23
Har ordnat 29st vinbergssnäckor till Multisarna, täntke nästan täcka hela botten med snäckor samt ha ett par stenar. Skulle ni rekomendera någon mal att ha med dessa i akvariet, eller börja endast ha multisarna ensamma? Kan tillägga att det är ett litet 53L akvarium. Det skall flytta in 4st Multisar.

Annons